خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات/ به این دلایل هرگز دور مصرف شیر را خط نکشید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از اهمیت مصرف لبنیات و نقش آن در سلامت استخوان ها و افزایش قد کودکان سخن گفت.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصرف شیر اظهار کرد: ۵ گروه اصلی مواد غذایی داریم , لبنیات مهم‌ترین جز آن بوده و شیر درمیان آن‌ها از همه مهم‌تر است.

او افزود: برخی از افراد مصرف شیر را جز مهم‌ترین گروه مواد غذایی خود می‌دانند و به استفاده از آن در طول روز اهمیت می‌دهند، اما برخی دیگر هیچ توجهی به مصرف شیر ندارند و به اشتباه می‌گویند که اصلا لبنیات برای بدن لازم و ضروری نیست و به علت سرد بودن هنگام مصرف اذیت می‌شویم.

جوزدانی تصریح کرد: هیچ ماده یا گروه غذایی وجود ندارد که بتواند کلسیم بدن افراد را تامین کند و باید بدانیم که کلم، کاهو، کنجد و ... تامین کننده کلسیم نخواهند بود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: افراد نباید شیر را به هیچ عنوان از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند، مصرف شیر کم چرب یا بدون چربی بهترین گزینه است.

اولویت داشتن مصرف شیر پاستوریزه نسبت به شیر باز

جوزدانی با بیان اینکه شیر پاستوریزه و استرلیزه اولویت بیشتری نسبت به شیر باز دارد، تاکید کرد: شیر همانند ویتامین D به تنهایی در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیرگذار نخواهد بود، بلکه مجموعه دریافت کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین D، منیزیم و روی در کنار یک دیگر در ساخت مفاصل، استخوان و دندان محکم برای سیستم ایمنی بدن افراد نقش دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به حساسیت افراد به شیر و لبنیات گفت: افرادی که به شیر حساسیت دارند، شیر بدون لاکتوز تهیه کنند و بعد از ترکیب آن با آب و پس از گرم کردن با یک عدد خرما شیر را  بنوشند.

سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است

جوزدانی با اشاره به سرانه مصرف لبنیات در کشور اظهار کرد: متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است و این موضوع موجب کوتاهی قد کودکان در کشور خواهد شد  چرا که شیر و لبنیات حاوی اسیدآمینه‌های ضروری برای ساخت عضلات و ماهیچه‌های بدن ماست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
ما قبلا هر روز یه پاکت شیر به بچه میدادیم ببره مدرسه و با اشتیاق میخورد الان سه ساله که توان مالی رو ندارم هر روز شیر بخرم و الان هم قیمتش رو نمیدونم آخرین بار گرفتم 1200 تومن.
ماست هم شاید ماهی یه دبه دو کیلویی چون قیمتش خیلی بالاست با حقوق کارگری من نمیرسم....
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
اگه از خرید پول نان خالی چیزی باقی ماند باهاش لبنیات میخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
چشم شما شیر واقعی بدهید ما دورش خط نمی کشیم که هیچ دورش هم می گردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
با این حساب بچه های فقیر فقرا قد کوتاه میشن همشون ! بهتره برید یه نگاه به قیمت لبنیات بندازید، که روز به روز هم گرون تر میشه، بعد از این افاضات بنویسید ،
طرف نون شب نداره به بچش بده شیر چجوری تهیه کنه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
کسی دورشو خط نمیکشه انقد گرون شده که کمتر میخریم در حد اینکه بچه ها بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
بهتره این رو به شرکتهای غول لبنیاتی عرض کنید که ساعتی قیمت را بالا می برند بعد به شما پول می دهند این افزیش قیمت را به شکل کارشناسی ماستمالی کنید ، از فردا هم داستان قدیمی لبنیات سنتی فلان است و بلان است شروع می شود بهتره بروید ببینید تفاوت یک دوغ یک شیر لبنیات سنتی از لحاظ قیمت کیفیت طعم مزه مواد نگهدارنده که اونها هم طبق قانون مجبور به پاستوریزه هستند چه تفاوت دارد، در بخش های خصوصی باعث نابودی آنها اقتصاد و کشور می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
قیمت لبنیات رو دیدی!؟
ماه به ماه بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
بامصرف کدام شیر. شیری که معلوم نیست واقعا شیر هست یا شیرخشک. اون از شرکتهای که هروقط. گرفتیم. دیدم شیر با توجه به اینکه تاریخ واره ولی فاسد هست مثل. شرکت دامداران. مهین . پاک. من. مرتب شیرمحلی میگیم. حداقل میدونم. شیر هست.
فقط تبلیغ خوبی دارند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اینگونه نیست تهیه شیر خشک هم هزینه زیادی دارد و هم عملا غیر ممکن است برای روزانه حداقل اگر تغییری در طعم شیر می بینید به دلیل این است که شیر چربی خود را از دست می دهد و به همین دلیل است که فکر می کنید طعم شیر تفاوت دارد در ضمن فرایند پاستوریزاسیون هم روش تاثیر گذار است و اینکه از مزایای شیر شرکتی این است که میزان چربی مشخص است ولی شیر محلی چربی بالایی دارد و در استفاده دراز مدت مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.و اینکه شیر محلی غیر بهداشتی و گاوهای واکسینه نشده ممکن است دارای بیماری به نام سل باشد. و هر چه بجوشانید از بین نمی رود مگر در فرایند پاستوریزاسیون.پس همیشه شیر محلی خوب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
یکم خجالت
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۸:۳۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
حساب کنید یک خانواده 4 نفره قرار باشد روزی یک لیوان شیر بخورند هفته ای حداقل 4 بطری شیر باید خریداری کنند.حداقل قیمت برای هر بطری شیر را 5000 تومان درنظر بگیریم . ماهیانه حداقل 100000 تومان فقط و فقط برای خرید شیر هزینه میشود.حالا بماند هزینه سایر مواد خوراکی ضروری برای سلامتی.حالا همه اینها را بذارید کنار درامد یک کارگر ساده با داشتن حداقل دو فرزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
وای به مملکتی که 20 سال دیگه جمعیت پیر، جمعیتی افسرده، جمعیتی با انواع مریضی ها کم خونی، پوکی استخوان و...، امان از بی تدبیری های عمدی، امان از ناامیدی های عمدی
Iran (Islamic Republic of)
george floyd
۰۵:۳۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
خطر مرگ در اثر گرسنگی رو من با پوست و گوشت احساس کردم شما در مورد کوتاهی قد حرف میزنید

زنده بمانیم هم کافی است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۵۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
البته زیاده روی در مصرفش هم خوب نیست منجر به سرطان استخوان می شود.
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۰۳:۱۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
والا من تو فامیل معروف بود به شیر خور . من بچه که بودم تشنه ام میشد به جای آب شیر می‌خوردم . همیشه در حال خوردن شیر و بستنی و ماست بودم . قدمم اصلا بلند نشد.
ژن تاثیر داره . ژن قد بلندی (:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
بله این حرفتون درسته ما توروستایم شیر وماستم فراوان میخوریم ولی قدمون کوتاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
با کدام پول با کدام درامد
آخرین اخبار