موسسه ملی نفت لیبی اعلام کرد خسارت ناشی از بستن غیرقانونی تاسیسات نفتی در این کشور به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر.تی عربی، موسسه ملی نفت لیبی از خسارت ۹ میلیارد دلاری ناشی از بسته شدن تاسیسات نفتی و توقف تولید و فروش نفت در این کشور خبر داد.

این موسسه اعلام کرد: مجموع خسارت‌های کشور ناشی از تداوم بسته شدن غیرقانونی تاسیسات نفتی بالغ بر ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است.

به گفته این موسسه، تولید نفت از نیمه ژانویه گذشته تاکنون به زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است در حالی که پیش از بسته شدن تاسیسات نفتی، تولید نفت از روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نیز فراتر رفته بود.

موسسه ملی نفت لیبی علت این مسئله را متوقف شدن صادرات نفتی از بندر‌های اصلی در منطقه هلال نفتی شرق این کشور اعلام کرد.

سازمان ملل و کشور‌های غربی در مناسبت‌های متعددی برداشتن شدن محاصره تاسیسات نفتی برای تضمین ثبات اقتصاد ناپایدار این کشور به علت جنگ و شیوع بیماری کووید-۱۹ را خواستارشدند.

صنعت نفتی لیبی به دنبال بی ثباتی در تولید و بسته شدن‌های متعدد میدان‌های نفتی و بندر‌ها به علت تهدید‌های امنیتی و حمله به این تاسیسات با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

از روز بیستم ماه میلادی اوت، دولت وفاق ملی اعلام کرد که آتش‌بس همه‌جانبه در این کشور را آغاز کرده و شرط تداوم آن خلع‌سلاح شهر مهم و استراتژیک سرت است. پارلمان شرق لیبی هم از ابتکار دولت وفاق حمایت و اعلام کرد که به این آتش‌بس با دید مثبت می‌نگرد.

تاکنون طی چندین نوبت، آتش‌بس در لیبی اعلام شده است، اما ارتش تحت امر حفتر آن را نقض کرده‌اند. اظهارات المسماری نشان می‌دهد که خلیفه حفتر حاضر به خلع سلاح منطقه سرت نیست و آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.

در پی سقوط معمر القذافی در سال ۲۰۰۹، بحران سیاسی سراسر لیبی را در برگرفت. چندی پس از رایزنی‌های فشرده، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج توانست قدرت را در دست بگیرد و در طرابلس مستقر شود. در مقابل اما، خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی مخالفت خود را با دولت وفاق اعلام و طی حدود یک سال گذشته، جنگ علیه دولت قانونی این کشور را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار