فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۳۵۵ پرونده مربوط به ۷۰۶هکتار تصرف غیرقانونی در عرصه‌های ملی استان خلع ید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مناطق شمالی استان سمنان به دلیل دارا بودن زمین‌های با ارزش بیشتر گرفتار تصرف‌های غیرقانونی است.

او ادامه داد: براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت منابع طبیعی، خلع ید و قلع و قمع پیش از ساخت و ساز بر عهده این اداره کل است  و  ۷۳۹ فقره پرونده به وسعت یک هزار و ۴۸۲ هکتار در استان توسط اداره کل منابع طبیعی رفع تصرف شد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی بیان کرد: برخی افراد که محل فعالیت و زندگیشان در مجاورت اراضی ملی است به طور مثال یک هکتار از اراضی ملی مجاور باغ را برای توسعه فعالیت تصرف می‌کنند و نمی‌توان به این افراد زمین‌خواری نسبت داد و اقدام آنان با عنوان تصرف غیرقانونی یاد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: با تقویت مشارکت مردمی و آگاهی بخشی به جامعه تلاش شد تا میزان آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان کاهش یابد.
ابوطالبی اظهار داشت: در هفت سال گذشته ۱۷۲ فقره با وسعت ۲۴۹ هکتار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان سمنان رخ داد و آمار نشان می‌دهد آموزش‌های مردمی کار ساز بوده و با وجود بالا بودن تعداد آتش‌سوزی‌ها، اما وسعت کمی از مراتع و عرصه‌های جنگلی درگیر شده است.

او بیان کرد: تجهیز دهیاری‌ها به لوازم اولیه اطفاء حریق و امضاء تفاهم نامه با دهیاران و شورای اسلامی ۳۲ روستای حاشیه جنگل از جمله اقدام‌های انجام شده در استان سمنان برای کاهش شمار آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اذعان داشت: چهار پایگاه مردمی اطفای حریق و صیانت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی در چهار روستای حاشیه جنگل استان به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی  ایجاد شد.

از ۹.۷ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان، فقط ۳۵۲ هزار هکتار مناطق جنگلی و ۳.۷ میلیون هکتار مرتع است و از ۵.۲ میلیون هکتار بیابان سمنان ۱.۲ میلیون هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در ۲۰ نقطه است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار