صمدی گفت:خوشنویسی اسلامی میراث تمامی کشور‌های اسلامی است، اما سهم ایران در آن از دیگر کشور‌ها بیشتر است.

به گزارش خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دعوای ایران و ترکیه بر سر سهم خواهی خوشنویسی اسلامی هنوز به پایان نرسیده و در روزهای اخیر در صفحات مجازی خوشنویسان ایرانی تب و تابی دوباره گرفته است.

عبدالصمد صمدی از چهره‌های برجسته خوشنویسی کشور درباره ادعای کشور ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خوشنویسی اسلامی میراث تمامی کشور‌های اسلامی است، اما سهم ایران در آن از دیگر کشور‌ها بیشتر است. اگر مدعیان و مسئولین تاریخ هنر را ببینند متوجه میشوند که این ادعای ترکیه صحیح نیست. همانطور که نستعلیق در ایران ریشه دارد، خط ثلث در ترکیه اول است، اما دو تا از بزرگ‌ترین استاد‌های ترکیه که یک نفر از آن‌ها بزرگ‌ترین ثلث نویس آن کشور بوده، شاگرد یک ایرانی به نام خیرالدین مرعشی بوده است. البته این حرفی نیست که من بگویم بلکه روی سنگ قبرش چنین نوشته شده است.

وی افزود: یا یکی دیگر از خطاط هایشان که قرآن نفیسش هم چاپ شده، شاگرد اسدالله کرمانی بوده است. همچنین چند خوشنویس از آن‌ها نزد ابن مقله تعلیم دیده اند که به دلیل ابداع خط کوفی، حتی واژه خوشنویسی با نام ابن مقله تعریف میشده است.

این چهره ماندگار در خصوص وضعیت نابسمانی که هنر خوشنویسی ایران در دهه اخیر داشته  اظهار کرد: این موضوع را باید از وزارت ارشاد پیگیر شد. یکی از مسائلی که همیشه باعث پیشرفت هنر یا هرچیز دیگر میشود توجه مسئولین یک مملکت به آن مقوله است. دولت اگر افراد آن رشته را تامین کند جایگاه آن در جامعه ارتقاء پیدا میکند. در حال حاضر مسابقات خوشنویسی ایران بین ۳ تا ۵ میلیون جایزه می‌دهند، اما ایرسیکای ترکیه به پول ایران ۱۵۰ میلیون جایزه میدهد. همچنین شرکت کنندگان را در کمال احترام در هتل‌های درجه یک نگه میدارند که این مسائل برای جوانان کشش دارد، البته باید گفت که اهداف سیاسی هم پشت این اقدام‌ها نهفته است.

وی ادامه داد: با حمایت رئیس جمهور ترکیه، مسئولان فرهنگی آن کشور، سالانه بودجه‌ای را برای خرید آثار از هنرمندان اختصاص می‌دهند. در صورتی که در ایران برای خوشنویس‌ها احترام قائل نیستند و آن‌ها حتی در امرار معاش اولیه شان هم مشکل دارند.

صمدی در پاسخ به اینکه آیا انجمن خوشنویسان در ساماندهی وضعیت کاری خوشنویسان نقشی دارد یا خیر گفت: متاسفانه انجمن خوشنویسان فقط برای عده‌ای بهره دارد و برای اعضای جوان هیچ ساماندهی و برنامه درآمدی تدارک ندیده است. اگر ترکیه امروز مدعی خوشنویسی شده بابت این است که مسئولین ما هیچوقت نسبت به هنر خوشنویسی حساس نبوده اند و از خوشنویسان نخواستند که طی یک گردهمایی برای پیشرفت این هنر همفکری داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر عده‌ای که دستشان با متولیان امور در یک کاسه است نمایشگاه برگزار می‌کنند و علاوه بر تبلیغات، فروش خوبی هم دارند، اما من فعلا برنامه‌ای برای نمایشگاه ندارم و از نظر فروش کار هم وضعیت خوب نیست.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.