وزیر خبر داد؛

جزئیات اجرای طرح تخفیف به مشترکان برق کم مصرف

اردکانیان گفت: با تولیدکنندگان به توافق رسیده ایم که اگر میزان مصرف برق دستگاه هایشان را کنترل کنند ما نیز در مصارف عادی با تخفیف محاسبه بهای برق با آن‌ها رفتار می‌کنیم.

اردکانیانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه رادیویی رهیافت رادیو اقتصاد اظهار کرد: وزارت نیرو یکی از دستگاه‌هایی است که با همه مردم سر و کار دارد چرا که مردم با آب و برق سرو کار دارند.  ما علارغم همه دست آورد‌های خوبی که داشته ایم هنوز راه بلندی برای مصرف بهینه برق و آب داریم و هنوز آن طور که باید و شاید مصرف در کشور ما بهینه نیست.

اردکانیان گفت: مهر ماه سال گذشته با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که داشتیم تصمیم گرفتیم که اقداماتی در غالب پویش الف-ب ایران به را عملیاتی کنیم. در هیئت وزیران تا پایان سال گذشته ۲۲۷ پروژه آب و برق و فاضلاب را با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان از راه‌های های مختلف به نتیجه می‌رسانیم و افتتاح می‌کنیم.

این مقام مسول اظهار کرد: در ۲۰ اسفند سال ۹۸ موفق شدیم آخرین پروژه را افتتاح کنیم و همین موضوع باعث شد تا در سال ۹۹ اراده قوی تری داشته باشیم برای ادامه این پویش و پویش الف ب ایران با ۲۵۰ پروزه و سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل سد‌های مخزنی بزرگ، شبکه‌های آب یاری و زهکشی، تصفیه خانه‌های بزرگ آب و فاضلاب، آبرسانی به روستا‌ها، نیروگاه‌های تجدید پذیر، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و سایر پروژه‌هایی که مربوط به وزارت نیرو هستند.

وزیر نیرو گفت: حدود ۵۸ پروژه از ۲۵۰ پروژه مذکور تاکنون افتتاح شده است. امسال کارمان را دو قسمت کرده ایم یکی پروژه‌های ساخت و سازی که حدود ۲۰۰ پروژه را به خود اختصاص می دهد و بخش دیگر پروژه سازوکاری است که ۵۰ پروژه است. پروژه‌ ای مثل سیستم بیمه نوسانات برق که اگر مردم وسایل منزلشان با نوسانات برق مشکل پیدا کرد بتوانند خسارت بگیرند. این سامانه هم اکنون برقرار شده و امسال پروژه‌ای به عنوان صفر ۹۹ انجام داده ایم که تابستان ۹۹ را بدون قطعی برق به دلیل کمبود تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته اوج بار ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات در ۳۱ تیر بود ما هدف گذاری کرده ایم که در سال ۹۹ از این مقدار فقط یک درصد بیشتر شود و خاموشی نداشته باشیم همچنین تولیدمان راهم افزایش دهیم که به ان رسیدیم.

اردکانیان گفت: قبل از شروع فصل گرما ۲۹۴ هزار توافق نامه با تولید کننده‌ها امضا کرده ایم که این تولید کننده‌ها در ساعات پیک دستگاهشان را طوری تنظیم کنند که کم‌تر مصرف کنند و در عوض ما در ساعات عادی هزینه کمتری از آن‌ها برای مصرف برق بگیریم که همین موضوع باعث کاهش ۳ هزار مگاواتی برق شد که اگر این کار انجام نمیشد ما باید ۴۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید می‌ساختیم که حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشت.

این مقام مسول ادامه داد: با شرکت‌های دانش بنیان هم قرار دادی امضا کرده ایم که اقداماتی انجام دهند تا در مناطقی که مصرف برق زیاد داریم مصرف کم‌تر شود و در عوض هزینه این کاهش مصرف را به شرکت‌های دانش بنیان بدهیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: جامعه ما باید به سمتی برود که همه متوجه شوند که مصرفشان به گونه‌ای نباشد که به این منابع زیست محیطی آسیب وارد شود و کمبودی برای آیندگان به همراه داشته باشد. گروه‌هایی که مصرف درستی ندارند باید بپذیرند که هزینه انرژی را بدون یارانه و به صورت واقعی باید پرداخت کنند.

وی گفت: موضوعی که شروع شده است تا بتوانیم از پر مصرف‌ها هزینه‌های بیشتری بگیریم. مصرف کنندگانی که قدرت ۵ مگاوات به بالاتر را می خواهند باید آن را از بورس انرژی دریافت کنند. لایحه این اقدام در دولت به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. موضوعی که در بخش خانگی هم به دنبال اجرای آن هستیم البته دنبال سیاست‌هایی هستیم که کم مصرف‌ها هم تشویق شوند.

وی ادامه داد: اول به پرمصرف‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه درست مصرف کنند و سپس قرار بر این است که امکاناتی فراهم شود تا بتوانند با دستگاه‌های پنل خورشیدی کوچک نصب کنند تا مصرفشان پایین بیاید. برنامه‌هایی که ما قرار است تا پایان همین دولت آن را اجرایی کنیم.

اردکانیان در خصوص تولید برق هسته‌ای هم گفت: در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق وارد مدار میکند. البته دو نیروگاه دیگر در برنامه داریم که سازمان انرژی اتمی فعالانه پیگیر اجرای آن هستند.

تغییر اقلیم را بپذیریم

رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به عملکرد دولت در خصوص تامین آب اظهار کرد: او ضمن قرائت آیه ای از سوره مومنون بر برنامه ریزی برای مصرف صحیح آب تاکید کرد.

او افزود: نباید همه مسئله را متوجه کمبود آب بدانیم. پدیده های طبیعی مانند خشکسالی و سیل هم جز واقعیت هایی هستند که در اقلیم خشک و نیمه خشک ما به ویژه درسال های اخیر موضوع تغییر اقلیم از حالت نظریه خارج شده و شواهد وجود دارد که باید بپذیریم این اتفاق رخ داده است.

اردکانیان گفت: دمای کره زمین افزایش پیدا کرده و از شرایط اعتدالی برای دریافت نذورات خارج شدیم و به تعبیر هیدرولوژیست ها آب شناسان بیشتر با شرایط حدی مواجه هستیم. یعنی سال های تر و یا سال های خیلی خشک و سال آبی ٩۶و ٩٧ خشک ترین سال در۵٠سال اخیر در کشور بود. و اولین سال مسئولیت من بود.سال بعد یعنی ٩٧و ٩٨پربارش ترین سال در سال های اخیر بود.

وزیر نیرو ادامه داد: مدیریت شرایط حدی به این معناست که باید ظرفیت های لازم برای دریافت سیلاب ها داشته بشیم. سرمایه گذاری لازم تا جایی که محاسبات اجازه می دهد برای ایجاد مخازن و لایروبی رودخانه ها را برای گذر سیل و مهندسی رودخانه ها را برای مهار سیل انجام دهیم.

وجود ۴۷ رودخانه مرزی در کشور

او گفت: کشوری هستیم که در تمامی مرزهای خشکی مان رودخانه مرزی داریم یا رودخانه اینکه در مرز جاریست و یا از کشور ما سرچشمه می گیرد و به کشور همسایه می رود و برعکس ۴٧ رودخانه مرزی داریم و باید برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وزیر نیرو ادامه داد: قبل از انقلاب ما فقط یک سد مرزی داشتیم که ارس بود در رودخانه ارس با قدرت تنظیم ۶۵٠ میلیون متر مکعب در سال.در دوران جمهوری اسلامی از آغاز طرح های عمرانی تا ابتدای دولت یازدهم ٢٨سد مرزی با قدرت تنظیم ٣.٢دهم میلیارد متر مکعب در سال ساخته شد. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ٢۴سد مخزنی دیگر در مناطق مرزی با قدرت تنظیم ٢.۵میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده است.

اردکانیان گفت:همچنین در سال ٩٣ با اجازه رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی هزاران میلیارد تومان در توسعه منابع آب و خاک مرزی سرمایه‌گذاری انجام شده. و نتیجه اش دهها هزار اراضی است که از کشت دیم به کشت آبی تبدیل شده است.

٣٠٠میلیون متر مکعب کشت آبی از ١.٧دهم میلیارد اراضی کشاورزی

ما پنجمین کشور در دنیا هستیم که از حیث وسعت اراضی تحت سیستم های آبی و از ١.٧دهم میلیارد متر مکعب اراضی کشاورزی فقط ٣٠٠میلیون متر مکعب کشت آبی است پس داشتن شبکه های آبیاری و زهکشی که به کشاورزی این امکان را می دهد که سه کشت در طول فصل داشته باشد، تاثیر مهمی در تولید تامین موادغذایی و امنیت غذایی دارد.

احداث ۵۷ سد مخزنی تا نیمه سال ١۴٠٠

او تصریح کرد: در این دولت تا کنون ٣٣٣هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری زهکشی احداث کردیم ۵٧سد مخزنی تا نیمه سال ١۴٠٠ به مدار بهره برداری خواهد رسید.

اردکانیان گفت: اتکا صرفا دیگر به آب شیرین در رودخانه ها و منابع زیرزمینی معمول نیست بلکه آب دریا و فاضلاب به عنوان منبع آب مهم است. سعی می شود از فاضلاب کمتر استفاده کرد و سعی می شود از آب خاکستری مورد استفاده قرار بگیرد.

امروزه تصفیه و فاضلاب آب یک موضوع زیست محیطی نیست که صرفا با بهداشت مرتبط باشد بلکه از حیث اینکه پساب تصفیه شده یک منبع جدید است مهم است.

تا پایان دولت هر ۵۰ روز یک سد مخزنی به بهره برداری می‌رسد

در حال حاضر تعداد تصفیه خانه های فاضلاب بسیار کم بود و تمام شهر را پوشش نمی‌داد. اما امروزه تعداد آنها که به مدار بهره برداری رسیدند و آخرین آن در شهمیرزاد استان سمنان بوده ٢۴۵تصفیه خانه است که از این تعداد ٧۶ مورد به بهره برداری رسیده است. به نحوی که تا پایان دولت هر ۵٠روز یک سد مخزنی به مدار بهره برداری آمده است.

او‌ادامه داد: نتیجه این تحولات این است که در حالی که در دنیا متوسط جمعیت تحت پوشش شبکه های آب سالم در شهرها ٨۵درصد است در کشور ما ٩٩درصد است و در روستاها در سطح جهان ۵٣درصد و در کشور ما ٨٢درصد است.

اردکانیان با اشاره به مشکل غیزانیه و رفع محدودیت ها در این مناطق اضافه کرد: قبل از شروع به کار دولت یازدهم که دسترسی به آب پایدار داشتند کمتر از یک میلیون نفر بوده است .سال گذشته هفت میلیون هفتصد هزار نفر اضافه شده و برنامه این است که تا پایان دولت به ٩میلیون نفر برسانیم.

یکپارچگی شرکت های اب و فاضلاب شهری و روستایی

برای عملیاتی کردن این اقدام تغییراتی در سازوکارها شکل دادیم و تمامی شرکت های اب و فاضلاب شهری و روستایی را در هر استان یکپارچه کردیم که باعث شده تجهیز منابع انسانی غیره تحولات سریعتری شکل داده شود و امثال غیزانیه را به شبکه های پایدار وصل کنیم.

وزیر نیرو درباره قانون آب گفت: با سطح بالای تعاملی که وجود دارد، یک جلسات هم اندیشی را از دو هفته پیش برای تدوین لایحه جدید قانون جامع اب شروع کردیم قانونی که چهل سال از عمرش می گذرد و به نام «قانون توزیع عادلانه آب» مربوط به اوایل دهه شصت است.

اما امروزه باید به فکر بهره برداری عادلانه آب و حفاظت از آب باشیم و این قانون جدید را تا پایان دولت و اوایل پاییز لایحه را به مجلس می بریم. واصلاحی را در ساختار سازمان آب در دستور کار قرار دادیم که مدیریت های حوزه آبریز را حاکم کنیم.

او درباره آبهای غیر متعارف هم گفت: آب های غیر متعارف منحصر به آب های ژرف نیست. آب های شور هم جز آب های غیر متعارف است. هر آبی به جز آب رودخانه ها آب غیر متعارف بوده که مستلزم سرمایه گذاری برای تامین است.

او‌ادامه داد: در حال حاضر ٣۴ میلیارد مترمکعب آب دریا را برای مصارف مختلف شرب و صنعت برای استان ها اختصاص دادیم. از این مقدار یک سوم می توان آب شیرین استخراج کرد. و بخش عمده برای خنک کردن نیرو چک آه هااستفاده می شود در خصوص آب های ژرف اقداماتی انجام شده اما به مراحل رضایت بخشی نرسیده است.و امیدواریم همه منابع را د راختیار داشته باشیم.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار