مدیر کل اموراتباع و مهاجران خارجی استان اصفهان گفت:امسال برای ۸۰ هیئت مذهبی مهاجران اهل تشیع افغانستانی در استان اصفهان مجوز برگزاری مراسم در مکان‌های رو باز صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی سلیمانی مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان اصفهان با بیان اینکه اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان هر ساله برای برگزاری تمام مراسم اتباع خارجی استان اصفهان مجوز‌های لازم را صادر می‌کند، اظهار کرد: درباره برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم نیز هر ساله این اتفاق می‌افتد و امسال برای ۸۰ هیئت مذهبی مهاجران اهل تشیع افغانستانی در استان اصفهان مجوز برگزاری مراسم در مکان‌های رو باز با رعایت تمام پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده، صادر شده است.

او افزود: با شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی لزوم برنامه‌ریزی متناسب با شرایط موجود با تأکید بر حفظ سلامتی در همه حوزه‌ها ضرورت دارد، بر همین اساس از ابتدای محرم مراسم سوگواری اتباع در مکان‌هایی که مجوز دارند برگزار می‌شود و تا آخر دهه اول محرم هم مراسم ادامه دارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری جلسه با اعضای شورای هیئت‌های مذهبی مهاجران افغانستانی استان نکاتی برای رعایت پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا در برگزاری مراسم مذهبی محرم ارائه شد.

او با اعلام آمادگی برای صدور مجوز برای برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم، گفت: امسال به دلیل لزوم حفظ بهداشت و سلامت عزاداران حسینی برای مکان‌هایی مجوز برگزاری مراسم صادر می‌شود که روباز و دارای تهویه و گردش هوای مناسب باشد.

سلیمانی در خصوص لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هیئات افزود: برگزاری مراسم حداکثر طی دو ساعت، مقرر شده و رعایت حداقل فاصله دو متری از طرفین بین عزاداران، استفاده مستمر و همگانی عزاداران از ماسک، ضدعفونی کردن محیط در ابتدا و انتهای مراسم، عدم پذیرایی در جریان مراسم و در صورت توزیع نذورات ضمن رعایت بهداشت تهیه بسته بندی به صورت بیرون بر از جمله موارد و نکاتی است که باید در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم رعایت شود.

او با تاکید بر عدم استفاده از طبل، سنج و موارد مشابه و عدم استفاده از زنجیر مشترک، افزود: عدم حضور افراد مسن، دارای بیماری مزمن و کودکان، خودداری از حرکت از یک هیئت به هیئت‌های دیگر (دسته روی)، عدم برپایی ایستگاه‌های توزیع نذورات و چای، اتخاذ تمهیدات لازم برای عدم تجمع در هنگام ورود و خروج عزاداران و نصب بنر توصیه‌های بهداشتی در مکان برگزاری مراسم نیز بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان اصفهان در خصوص تشکیل تیم"همیاران سلامت" برای انجام نظارت بهداشتی در هیئت، گفت: توصیه می‌شود مسئولان هیئت‌ها نذورات مردمی که هرساله برای برگزاری مراسم عزاداری جمع‌آوری می‌شود را با اخذ مجوز از بانیان و در قالب کمک مومنانه به تأمین مایحتاج خانواده‌های نیازمند، اقلام بهداشتی و نذر ارزاق و ماسک برای آنان اختصاص دهند.

او ادامه داد: مسئولان هیئت‌ها نسبت به تهیه بیرق، پارچه و بنر‌های ویژه عزاداری اقدام و برای نصب در ورودی‌های منازل بین اعضای هیئت‌ها توزیع کنند، نسبت به ترویج برگزاری مراسم روضه‌های خانگی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در بین اعضای هیأت اقدام و طرح "هر خانه یک حسینیه" را انجام دهند.

سلیمانی استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا و نشر سخنرانی، مداحی و عزاداری را در شرایط کنونی مؤثر دانست و افزود: در صورت امکان برای اعضای هیئت‌ها مراسم زنده از طریق فضای مجازی برگزار شود.

او با تاکید بر اینکه عدم صدور مجوز در سال جاری برای هیئت‌های فاقد شرایط مانعی برای صدور مجوز در سال‌های آینده نخواهد بود، اظهار کرد: در سال‌های آتی با برطرف شدن نگرانی از شیوع بیماری واگیر کرونا برای هیئت‌های متقاضی طبق ضوابط مجوز صادر خواهد شد.

منبع:ایمنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار