ساخت و بهره‌برداری از چهار سد بزرگ در خراسان رضوی همراه با اجرای سایر طرح‌های منابع آب این استان در مجموع با هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ساخت و بهره‌برداری از چهار سد بزرگ در خراسان رضوی همراه با اجرای سایر طرح‌های منابع آب این استان در مجموع با هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال از جمله طرح های مصوب در هفته دولت اس و این سد‌ها عبارت اند از سد بار نیشابور، ابیورد درگز، سررود و چهچهه در کلات که ظرفیت تنظیمی آن‌ها در مجموع ۶۸ میلیون متر مکعب برآورد شده است.


او با اشاره به مهم‌ترین اقدامات شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در دولت دوازدهم افزود: انسداد ۱۲ هزار و ۲۴۴ حلقه چاه غیر مجاز و صرفه جویی ۱۶۴ میلیون متر مکعب آب از این طریق و همچنین تجهیز ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان در دولت دوازدهم بوده است.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح "همیاران آب" یا "سازگاری با کم آبی" را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اعلام کرد و ادامه داد: این طرح با مشارکت همه کسانی که در مدیریت آب نقش و سهم دارند از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، فرمانداران، دادگستری، تشکل‌های کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و نهاد‌های مردمی تهیه و تصویب شده است.


علایی بیان کرد: خراسان رضوی سومین شرکت آب منطقه‌ای کشور بود که سند سازگاری با کم آبی را تصویب کرد و این استان به لحاظ کیفیت تدوین این سند رتبه نخست را در وزارت نیرو کسب کرد.


او تصریح کرد: در گام نخست این طرح طبق برنامه ریزی و اقدامات در حال انجام تا سال ۱۴۰۵ باید کسری مخزن آب‌های زیر زمینی در خراسان رضوی به صفر برسد.


مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: هم اکنون این استان بحرانی‌ترین منابع زیر زمینی آب کشور را داراست به طوری که کسری مخزن منابع زیر زمینی در این استان به یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است.


علایی با اشاره به مهار سیلاب‌ها همگام با بارش‌های سیل آسای سال‌های اخیر در خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور آزادسازی سه هزار و ۲۵۰ هکتار مساحت بستر رودخانه‌ها و لایروبی ۴۱۲ کیلومتر طول رودخانه‌های استان انجام شده است‌.

 

توان ذخیره سازی آب سد‌های بزرگ و در حال بهره برداری استان خراسان رضوی در مجموع یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.