معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان، گفت:سیستم کنترل ترافیک هوشمند برای نخستین بار در کاشان و البته سطح کشور با فناوری کاملا بومی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا بخشنده‌فر، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان، گفت: برای اجرای سیستم بومی کنترل هوشمند ترافیک شیار‌هایی در اطراف میادین و تقاطع‌های شهر ایجاد شده که با رصد تغییرات لحظه‌ای ترافیک طیف وسیعی از پارامتر‌ها را به صورت کاملا هوشمند و توسط شبکه‌های پیچیده عصبی داخلی خود کنترل می‌کند.

او، با اشاره به اینکه محاسبه تعداد فاز، طول سیکل و سیکل سبز به صورتی بهینه و آنلاین و به صورتی مجزا برای هر تقاطع صورت می‌گیرد افزود: بر این اساس، تخصیص سقف سرعت مجاز در هر دوره و ایجاد موج سبز در تقاطع‌های متوالی از جمله قابلیت‌های مهم این سیستم است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان با تأکید بر اینکه این سیستم هوشمند آموزش پذیر از محیط نصب است گفت: این سیستم رخداد‌های خاص ترافیک را تشخیص داده و با شناخت سریع و هوشمندانه پدیده‌هایی، چون معابر دچار تصادف، گره‌های ترافیکی، کارناوال‌ها، کم ترافیک شدن موقت معابر اصلی، سد معبر و مسیر‌های مسدود شده، آن مشاهدات را در محاسبات ترافیکی از لحاظ می‌کند.

بخشنده‌فر، آماربرداری به منظور تنظیم پارامتر‌های الگوریتم‌های کنترلی یکی از گلوگاه‌های اثربخشی سیستم‌های کنترل هوشمند را مزیت سیستم کنترل هوشمند ترافیک اجرا شده در کاشان دانست و گفت: این سیستم با نوآوری ویژه خود بی‌نیاز از آماربرداری بوده و به کمک سنسور‌ها و الگوریتم تطبیقی خود فقط بر اساس رفتار ترافیکی راکبین به آموزش شبکه‌های عصبی داخلیش می‌پردازد.

به گفته او، این به معنای آن است که سیستم به‌کار رفته در کاشان، بی نیاز از تغییر و یا تنظیم مجدد الگوریتم‌ها به صورت دستی است و توانایی جمع‌آوری و ارائه آمار دقیقی از وضعیت ترافیک با هدف کمک به مدیران ترافیک شهر را در این وضعیت دارا است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان، نبود وجود یک سرور متمرکز برای عملیات پردازش را نکته قابل ذکر دیگر در مورد این سیستم عنوان کرد و گفت:به عبارت بهتر تمام تجهیزات و حتی سنسور‌ها نیز در این سیستم به عنوان یک جزء پردازشی ذخیره‌ای و تصمیم‌گیری محسوب می‌شوند به گونه‌ای که افزایش تراکم سیستم و توسعه‌های آینده، بر ترافیک محاسبات و در نتیجه پیش بینی زیرساخت‌های خاص، بی‌تأثیر خواهند بود.

بخشنده‌فر، درجه بالای امنیت این سیستم کنترل هوشمند را یادآور شد و افزود: تمامی زیرساخت‌ها با مسیر ارتباطی امن شده از طریق قفل‌های سخت افزاری به یکدیگر مرتبط شده‌اند.

او یادآور شد: این سیستم بر پایه دانش متخصصین بومی طراحی و راه‎اندازی گردیده و با توجه به حجم نوآوری‎ها به عنوان یکی از پروژه‌های موثر در اقتصاد مقاومتی شناخته شده است.

شایان ذکر است در حال حاضر این سیستم با حمایت شهرداری کاشان، توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک، به منظور کنترل هوشمند جریان ترافیک، در مجموعه‌ای شامل تعدادی از میادین و تقاطع‌های مرکزی شهر کاشان در حال اجراست.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.