مدیر امور منابع آب منطقه‌ای تربت‌حیدریه گفت: وضعیت دشت زاوه به دلیل تعداد چاه‌های زیاد بسیار نگران کننده است، زیرا شیوه کشت به صورت خرده مالکی و کنترل مصرف برای ما دشوار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی طلعتی مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه گفت: با توجه به بارش‌های خوب ۲ سال اخیر، برداشت در برخی دشت‌ها آرام‎آرام با میزان تغذیه برابر می‌شود.

او افزود: هر چند تمام دشت‌های این منطقه همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارند که از سال ۶۷ تاکنون بسیاری از دشت‌های این منطقه ممنوعه شده بود و بر این اساس برای نجات منابع آب اقدام به نصب کنتور‌های هوشمند برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه شد که اجرای طرح بسیار موفقیت‌آمیز بود.

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه ادامه داد: مناطق تحت نظارت این امور شامل ۹ دشت در چهار شهرستان اصلی و بخش‌هایی از پنج شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و بخش‌هایی از خواف، کاشمر، گناباد، فریمان، مرز ایران و افغانستان، ازغند و جنگل تحت نظارت این اداره هستند که ۲۵ تا ۳۰ درصد گستره خراسان رضوی را شامل می‌شوند.
بیشتربخوانید
چاه‌های کشاورزی نفس قنات های خراسان رضوی را می گیرد

طلعتی بیان کرد: در دشت مه‌ولات و رخ وضعیت ما بسیار خوب است، زیرا شیوه کشت به صورت بزرگ مالکی است، اما عمده مشکل ما در دشت زاوه است که بسیار نگران کننده می‌باشد، زیرا هر چند تعداد چاه‌هایش زیاد است، اما چون شیوه کشت به صورت خرده مالکی است، لذا کنترل مصرف برای ما دشوار می شود.

او تصریح کرد: در این منطقه دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه داریم که هزار و ۶۰۰ حلقه مصرف کشاورزی دارند و آب بقیه چاه‌ها به مصارف شرب و صنعتی می‌رسد.

مدیر امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه تأکید کرد: باید مدیریت دشت‌ها را به بهره‌برداران منابع آب واگذار کنیم و ما فقط نقش نظارتی داشته‌باشیم، زیرا اگر کار گشت و بازرسی را به خود بهره‌برداران واگذار کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.