محققان می‌گویند کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند حتی پس از بهبودی نیز برخی علائم این بیماری را با خود به یادگار خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی انسان به یک بیماری مبتلا می‌شود، علائم مختلفی از خود نشان می‌دهد. با بهبودی حال بیمار علائم نیز از بین می‌رود و پس از مدتی فرد می‌تواند به زندگانی قبلی خود بازگردد. با این حال، همیشه این روند به طور کامل طی نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد که دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود.

پزشکان می‌گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبود یافتگان از کووید ۱۹ دیده می‌شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج‌ترین مواردی است که بهبود یافتگان همواره از آن شکایت می‌کنند.

سندرم خستگی مزمن در بهبود یافتگان از بیماری به گونه‌ای است که آن‌ها پس از انجام اقدامات روزمره مانند دوش گرفتن یا خرید از مغازه احساس خستگی شدید می‌کنند. همچنین آن‌ها زمانی که به سرعت از جای خود برمی خیزند احساس سرگیجه و ضعف می‌کنند. برخی مبتلایان به این سندرم برای روز‌ها و هفته‌ها بستری می‌شوند، اما با وجود استراحت و خواب حالشان بهتر نمی‌شود.

دکتر نات فوین، یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: در مجامع عملی هم اینک موضوع وجود سندرم خستگی مزمن در بهبود یافتگان از کرونا به طور گسترده مطرح است. این موضوع می‌تواند در بلند مدت نیز فرد را درگیر خود کند.

مه مغزی نیز یکی از دیگر مواردی است که در بیماران کرونایی پس از بهبودی مشاهده می‌شود. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند فرآیند تفکر کردن و یادگیری اش به درستی کار نمی‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می‌شوند.


بیشتر بخوانید


 این امر لزوماً به معنای آن نیست که افراد پس از بهبودی از ویروس کرونا حتماً عوارض سنگینی مانند خستگی مزمن و مه مغزی را برای طولانی مدت تجربه خواهند کرد. شدت این موضوع به توانایی جسمی خود بیمار و بیماری‌های زمینه‌ای فرد بستگی دارد.

متخصصان می‌گویند یکی از دلایلی که بیماران کرونایی احساس خستگی می‌کنند به لخته شدن خون باز می‌گردد. همچنین یکی از پاسخ‌های ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا التهاب است. التهاب می‌تواند به بافت‌های بدن آسیب برساند.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی برخی علائم شایع در میان مبتلایان به کرونا را معرفی کرده است. تب با ۸۸ درصد و سرفه خشک با ۶۷ درصد، رایج‌ترین علائم دیده شده در میان مبتلایان بوده است. سرگیجه، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و بثورات پوستی نیز از دیگر علائم ابتلا به این ویروس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
من کرونا نگرفتم فقط بویایی وچشاییم ازبین رفت تماس گرفتم با سامانه ایی که اعلام کرده بودن گفت اگر تب و سرفه وعلائم دیگه داشتی زنگ بزن خداروشکر فقط همین حالت ها بود بعدش مشخص شد که این هاهم از علائم کرونا بوده خداروشکر بخیر گذشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
پروتکلهای بهداشتی
1-نصب دستگاه چشمی ضد عفونی کننده در همه ادارات
2-توزیع ماسک رایگان به ارباب رجوع برای ادارات
3 -مبارزه بیولوژیکی با جوندگان موذی
4-ضد عفونی و شستشوی محلهای تخلیه زباله
5-ضد عفونی فضاهای عمومی سربسته با مخلوط گلاب و الکل
6-نظارت جدی تر بر تهیه و توزیع نان و مواد غذایی
7-نصب دستگاه اشعه ای گاما در کارخانجات برای ضد عفونی و عقیم سازی انواع عوامل بیماریزا
8--اعطای یکماه مرخصی تشویقی به کادر بهداشت و درمان با استفاده از مکانهای مورد نظر وبا ماموریت تشویقی به منظور حفظ روحیه انان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
نتایج گناهانمونه در درجه اول ربا خواری که بانکها یاد مردم دادند وخلق پول بدون پشتوانه وبی حیایی وبی عفتی و ظلم وبی داد دستگاه قضا در عدم برخورد با مفسدین وتعرض به ابروی مومنین که از کعبه بالاترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
من مریض شدم فکر کردم سرماخوردگیه، همه کارهای طب سنتی رو کردم خوب شدم اما دو روز بعد دوباره همون طوری شدم. دارو خریدم خوردم خوب شدم دوباره دو روز بعدش همون طوری شدم دوباره دارو میخورم ولی تنم درد داره و احساس خستگی داره، اون سرگیجه موقعی که سریع بلند بشی رو هم دارم. نکنه کرونا گرفتمه، فردا میرم دکتر. هیچ علامت سرفه و ... ندارم فقط تنم درد داره و خستگی
بخور چند بار در روز و اب نمک غرغره میکردم و جوشونده اویشن و لیمو و سیر و ....
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۱:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنت کند باعث و بانی این ویروس منحوس را ...ملت داشتند زندگی شان را می کردند...اینبیماری کجا بود‌..جهان رودرگیرکرد ..قدرعافیت راندانستیم
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۱:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خدایاکرونای خودروسازی روازسرماکم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه سازندگان این ویروس رو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
مه مغزی من کرونا نگرفته دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خدایا به فریادمون برس
این دیگه چی بود؟؟؟
آخرین اخبار