رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با گروسی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانش بین المللی اتمی گفت: فصل نوینی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، امیدواریم نتیجه این سفر نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

وی افزود: با این سفر همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت، امیدوارم نتیجه این سفر مرضی الطرفین باشد به گونه ای که هم آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان و پروتکل الحاقی متقابلاً به وظایف به گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب مقررات لازم قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: گفت‌وگوهای امروز بسیار سازنده بود و قرار شد، آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ایران هم در چارچوب تعهدات خود عمل کند.

صالحی با بیان اینکه این اولین سفر «رافائل گروسی» به عنوان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران است گفت:: سابقه آشنایی با آقای گروسی به زمانی برمی‌گردد که من نماینده ایران در آژانس و او هم نماینده آرژانتین در آژانس بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بنا شد آژانس انرژی اتمی حرفه‌ای و مستقل کارش را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهدات خود عمل کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد که تفاهمات خوبی بین دو طرف انجام شده است و قبلا رایزنی‌هایی انجام شده و امروز درباره آن صحبت کردیم و قرار شده بیانیه‌ای صادر شود و تیم‌های کارشناسی دو طرف بر روی آن کار می‌کنند و در وقت مقتضی اعلام خواهد شد.

صالحی در پایان بیان کرد: جا دارد از آقای گروسی و مجموعه آژانس که با روحیه تفاهم و در چارچوب مقررات توافقنامه‌ها در حال کار هستیم، تشکر کنیم. ایران در این چند سال که پرونده تصنعی برایش در آژانس ایجاد شده به خوبی نشان داده زیر بار خواسته‌های خارج از تعهدات خود نرفته و نمی‌رود. آنچه تعهد کردیم به آن عمل می‌کنیم و آژانس در چارچوب توافقنامه‌ها با ایران عمل می‌کند.

گرایش سیاسی ندارم/ معتقدم هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی  هم در این نشست در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه به نظر می ر‌سد از زمان روی کار آمدن شما تعامل ایران و آژانس سیاسی شده است گفت: همکاری بین ایران و آژانس هیچ وقفه ای نداشته و از زمانی که من آمدم تغییری در رویکرد ما ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: با ایران همکاری متقابل و فشرده داشتیم و ایران از نظر بازرسی ها و تیم‌های آژانس که به ایران می‌آیند همکاری گسترده‌ای دارد. معتقدم هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده است و همکاری ما تداوم دارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: بنده گرایش سیاسی ندارم، قضاوت‌ها و نتیجه گیری‌های آژانس صرفا بر اساس یافته های فنی است. آژانس در موضوع برجام با ایران همواره همکاری داشته است.

وی تصریح کرد: نکاتی وجود دارد که باید بعدها حل و فصل شود و این به هیچ عنوان به معنای داشتن گرایش سیاسی نیست، البته برخی اوقات مواردی پیش می‌آید که نیازمند شفاف سازی است.

گروسی در پاسخ به این پرسش که آژانس چگونه می‌تواند تضمین دهد موانع و طرح‌های ضد ایرانی آمریکا مانع همکاری و تنش در روابط ایران و آژانس نشود؟ گفت: آژانس رابطه انفرادی با کشور‌ها دارد و اجازه نمی‌دهد بخش سومی بر این روابط تاثیر بگذارد. ما گزارش‌ها را با حساسیت و جزییات و سیستمی تهیه می‌کنیم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما رابطه کشور‌ها با آژانس باقی می‌ماند و این مهم است.

مدیرکل آژانس تاکید کرد: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست، ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشار‌ها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار