لاک پشت ها از موجودات خزنده ای که عمر زیادی دارند و بیشتر عمر خود را در دریا می گذرانند، آن ها حیوانات خون سردی هستند می توانند برای مدت طولانی غذا نخورند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، لاک پشت جانداری خزنده که در دریا و خشکی زیست می‌کند، این جانور علف خوار در یک پوشش استخوانی قرار گرفته و تنها دست، پا و سر این موجودات بیرون است و هر گاه احساس خطر کند دست و پا و سر خود را در پوشش استخوانی خود کرده تا از خطر در امان بمانند.

لاک پشت‌ها به چهار دسته رودخانه ای، دریایی، خاکی و بی لاکان تقسیم می‌شود و بیش از ۴۰۰ گونه که در ایران تنها ۱۰ گونه لاک پشت از آن وجود دارد و طبق گفته کارشناسان ۴ گونه از این جانوران در معرض خطر انقراض هستند. این جانور از دسته جانورانی است که سالیان سال عمر دراز می‌کند و کمتر مریض می‌شود جالب است بدانید که لاک پشت‌ها حیوانات خون سردی هستند که می‌توانند برای مدت طولانی غذا نخورند.

آن‌ها معمولا گیاه خوار هستند و در شرایط استثنا و کمی به سراغ خوردن حشرات می‌روند. لاک پشت‌ها جانوران اجتماعی هستند که به صورت خانوادگی و جمعی زندگی می‌کنند، تخریب زیستگاه‌های آبی و خشکی، آلودگی زیستگاه‌های تالابی و اقیانوس‌ها و تجارت غیرقانونی از دلایلی است که انقراض این گونه‌ها را تهدید می‌کند.

برای شناخت جنسیت لاک‌پشت کافی است به روپوشی که زیر شکم لاک‌پشت است نگاه کنید. اگر زیر شکم لاک‌پشت بیضی شکل و محدب بود، دلیل بر آن است که وی نر است، ولی اگر زیر شکم لاک‌پشت پهن باشد دلیل بر ماده بودن آن است.

لاک‌پشت‌سانان از بی‌کمانان هستند، آب‌پرده‌دارانی (خزندگانی) با لاک استخوانی پشتی و لاک استخوانی شکمی هستند که کمربند اندام حرکتی آن‌ها درون دنده‌هاست و دندان ندارند. برخی افراد فکر می‌کنند که لاک پشت به دلیل توان شنا در آب، دوزیست می‌باشد. بر خلاف تصور این افراد، لاک پشت حیوانی خزنده است.

لاک‌پشت‌ها بیشتر عمر خود را در دریا می‌گذرانند، ولی در فصل زاد و ولد برای جفت‌گیری به آب‌های کم‌عمق می‌آیند، لاک‌پشت‌های ماده شب به ساحل می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند. بیشتر آن‌ها شب را به کندن چاله می‌گذرانند و تا ۲۰۰ تخم می‌گذارند. نه ماه طول می‌کشد تا بچه‌ها از تخم بیرون بیایند و بچه لاک‌پشت‌ها از لانه بیرون می‌زنند و به طرف دریا می‌روند، بچه لاک‌پشت‌ها دشمنان زیادی دارند و انسان یکی از این دشمنان است. به همین دلیل خیلی از لاک‌پشت‌ها قبل از آنکه به سن تولید مثل برسند کشته می‌شوند.


بیشتر بخوانید:

شامپانزه‌ها تنها موجوداتی که احساس دارند

خطر انقراض خرس‌های قطبی در ۴۰ سال آینده


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
ماشین ها کاهش دهنده حیوانات
آخرین اخبار