سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: یک پنجم اراضی این استان مستعد بیابانی شدن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاکپور سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ درصد اراضی استان مستعد بیابانی شدن است اظهار داشت: افت آب‌های زیرزمینی در مناطقی، چون دشت شهرکرد و خانمیرزا و از بین رفتن پوشش گیاهی سبب گسترش بیابان در این مناطق شده است.

او افزود: افزایش فرسایش خاک، افزایش آورد رسوبی رودخانه‌ها، کاهش تنوع پوشش گیاهی و جانوری، کاهش توان اراضی در تولید محصولات کشاورزی، ظهور پدیده فرسایش بادی، کمبود بارش‌ها و تغییر رفتار بارندگی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و تاب‌آوری محیطی از جمله شاخص‌های بیابانی شدن است.


بیشتر بخوانید


خاکپور با بیان اینکه اولین گزینه برای مقابله با بیابانی شدن حفظ و تقویت پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌ها است و باید بین بهره‌برداران و عرصه‌های منابع‌طبیعی یک تعادل ایجاد شود اضافه کرد: علاوه بر برنامه‌های احیا و اصلاح باید از تخریب توسط عوامل انسانی مانند قطع درختان، زراعت بی‌رویه و ذغال‌گیری هم جلوگیری شود.

او همچنین با بیان اینکه استفاده بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی خصوصا چاه‌های کشاورزی باید با میزان بارش و نفوذ‌پذیری به تعادل برسد ادامه داد: دشت شهرکرد، تالاب دهنو بروجن و تالاب خانمیرزا از محیط‌های تالابی هستند که عدم رعایت حق‌آبه تالاب‌ها سبب شده به سمت بیابانی شدن حرکت کنند و به عنوان کانون تولید ریزگرد‌ها به شمار آیند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار