معاون بورس تهران در خصوص دلایل ریزش شاخص بورس و تاثیر حمایت هوشمند شورای عالی بورس بر بازار توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گودرزی معاون بورس تهران در بخش خبری ۲۱ شبکه یک در خصوص دلایل ادامه روند نزولی شاخص بورس تصریح کرد: دو سال گذشته هم روند صعودی بازار بورس را شاهد بودیم که پس از مدتی منجر شد  سرمایه گذاران بازدهی قابل توجهی داشته باشند اما بعد از آن بازار اصلاح شد.

او ادامه داد: طبیعی است که هر رشدی در بازار سرمایه  نیازمند اصلاحاتی باشد.

گودرزی گفت: برخی عوامل مالی دیگر هم در ریزش شاخص کل بورس اثر گذار است. تشکیل صف فروش منجر به رفتار‌های شتاب زده برخی تازه واردان شد.

او در خصوص اقدامات نهاد سیاست گذار برای حمایت از بازار سرمایه تصریح کرد:  در این شرایط نهاد سیاست گذار برخی تغییراتی در بازار سرمایه  از جمله افزایش حد نصاب‌های صندوق سرمایه گذاری و سقف اعتبارات کارگزاران ایجاد کرد.


بیشتر بخوانید


گودرزی بیان کرد: در تمام دنیا برای حمایت از بازار، سیاست گذار پولی و مالی در شرایط مختلف نرخ بهره را کم و زیاد می‌کند و  نهاد سیاست گذار ما هم به درستی در زمانی که بازار در رونق قرار داشت نصاب‌های صندوق سرمایه گذاری و اعتبارات را کاهش داد تا بتوانیم نقدینگی را وارد بازار کنیم و اکنون هم به عکس عمل کرده است. سیاست گذار با نرخ بهره بازی می‌کند.

معاون بورس تهران گفت: در این خصوص جلساتی  با نهاد‌های حقوقی بزرگ و صندوق‌های سرمایه گذاری داشتیم. به هیچ عنوان ما در خصوص اینکه صندوق ها یا شرکت های بزرگ حقوقی  چه سهامی بخرند اظهار نظر نمی کنیم  و وظیفه ما شفاف نگه داشتن فضای بازار سرمایه و کمک به نقدشوندگی بازار است. خود شرکت های حقوقی به تشخیص خود اقدام به خرید سهام شرکت هایی که به سطوح ارزندگی مناسب رسیده بودند، کرده اند.

معاون بورس تهران بیان کرد: آنچه که شورای عالی بورس در خصوص هوشمندی تصمیم گیری برای حمایت از بازار به آن اشاره دارد این است که شرکت های حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری با بررسی و تحلیلی که از بازار داشتند ورود پیدا کردند که در بعضی سهم ها صف های فروش جمع نشد اما در برخی سهم ها صف فروش جمع شد و دامنه قیمتی مثبت هم داشتند.

گودرزی در خصوص فضای نظارتی بر بازار بورس تاکید کرد: ما در مورد ارزش گذاری سهم‌ها به هیچ عنوان نظری نمی دهیم اما دامنه قیمتی مشخص است. ما از دستکاری در بازار جلوگیری می کنیم و با  اثرگذاری فضای مجازی در بورس هم برخورد می کنیم.

او افزود: توصیه اکید ما به سرمایه گذاران این است که  تاثیر از فضای مجازی نگیرند چراکه امکان شکایت حقوقی در این حوزه وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازار سرمایه ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار