رئیس دانشگاه شیراز گفت: با وجود شیوع کرونا برنامه‌های آموزشی دانشگاه شیراز به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود وحتی کیفیت پایین نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید نادگران در یک نشست مطبوعاتی مجازی، گفت: دانشگاه شیراز در این روز‌های کرونایی با مشکلاتی روبرو است، اما با وجود همه مسائل پیش رو نه قرارداد‌های پژوهشی این مرکز جامع علمی کاهش یافته و نه کیفیت آموزشی افت کرده است.

او افزود: بخشی ازبودجه‌ها و اعتبارات دانشگاه شیراز از درآمد‌های اختصاصی تامین می‌شود و با شیوع کرونا بخش عمده‌ای از این درآمد‌ها کاهش یافت و از این نظر در مضیقه و تنگنا‌های شدیدی قرار گرفته ایم.

نادگران افزود: در بخش‌های دیگری هم به شکل بالقوه تصمیم به کسب درآمد داشتیم که فعلا به خاطر کرونا معطل مانده و دانشگاه در این باره هم دچار ضرر مادی شده است و امیدواریم با تدابیر دولت این کمبود اعتبارات دانشگاه که هم ناشی از میزان اعتبارات کلی است و هم به ضرر‌های ناشی از کرونا  برمی گردد به نحوی جبران شود.

او در ادامه یادآور شد: با وجود شیوع کرونا برنامه‌های آموزشی دانشگاه شیراز به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود و حتی کیفیت پایین نخواهد آمد.

نادگران گفت: بعد از برگزاری موفق کنکور‌های مقاطع مختلف از جمله کنکور سراسری اخیر، احتمال می‌دهیم تا اواخر مهرماه و یا اواسط آبان ماه نتیجه نهایی کنکور سراسری به دانشگاه‌ها برسد. در مجموعه آموزشی دانشگاه به محض آمدن نتایج کنکور برنامه داریم که طی مدت یک هفته کار ثبت نام دانشجویان جدید الورود را به صورت مجازی انجام دهیم و در اولین فرصت و حداکثر اواسط آبان‌ماه کلاس‌های درسی ورودی‌های جدید برگزار شود.

نادگران افزود: درباره نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان دانشگاه شیراز در ترم تحصیلی در پیش رو ما سه سناریو را در نظر گرفته ایم. بطور کلی نحوه برگزای کلاس‌های دانشجویان دانشگاه شیراز در ترم تحصیلی جدید بستگی به شرایط شیوع بیماری دارد و اگر این بیماری کاهش یابد و ستاد ملی واستانی مقابله با کرونا اجازه دهند کلاس‌ها حضوری است و اگر اجازه ندادند کلاس‌ها تلفیقی حضوری و مجازی و در صورت مطلوب نبودن شرایط به خاطر تمامی کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شود. اما برای ورودی‌های جدید توسط حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی برای آشنایی با فضای دانشگاه شیراز برنامه‌ای یک یا نیم روزه در نظر گرفته شده است.

رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه برگزرای جلسات دفاع در این دانشگاه هم در روز‌های کرونایی، گفت: دفاع از پایان نامه‌های دکترا به صورت ترکیبی برگزار می‌شود؛ یعنی اعضای کمیته دفاع با حفظ پروتکل‌ها به شکل حضوری در جلسه حاضرمی شوند و اساتیدی که بخواهند، به صورت مجازی هم می‌توانند شرکت داتشه باشند. سایر دانشجویان علاقه‌مند نیز برای استفاده از این جلسات دفاع می‌توانند به صورت مجازی استفاده کنند.

نادگران عنوان کرد: میزان پذیرش دانشجوی جدیدد الورود معمولا از سال گذشته از دانشگاه پرسیده می‌شود و شیوع ویروس کووید ۱۹ هیچ محدودیتی برای تعداد پذیرش‌های جدید نداشته وحتی امسال ما درصدی افزایش ظرفیت هم داشته ایم.

او، درباره تکلیف دانشجویان دانشگاه شیراز که از دیگر شهر‌ها برای ترم جدید می‌آیند نیز، گفت: همه چیز در این زمینه بستگی به وضعیت کرونا و تصمیمات ستاد ملی واستانی کرونا دارد و اگر کلاس‌ها کاملا مجازی باشد خوابگاه نمی‌دهیم. دانشجویان خارجی هم تفاوتی با بقیه ندارند و آن‌ها هم از طریق اینترنت در کلاس‌های برخط دانشگاه از هر جای دنیا که باشند می‌توانند شرکت می‌کنند، اما اگر قرار به برگزاری کلاس‌های حضوری شد به کشورمی آیند.

نادگران گفت: برگزاری کلاس‌ها به شکل مجازی هیچ باری را به لحاظ مالی از روی دوش دانشگاه برنداشته است. هزینه و دستمزد استاد هم سر جای خود هست و نه تنها هیچ صرفه جویی نشده بلکه هزینه‌های اضافی هم برای دانشگاه در برداشته است. با این وجود درباره دانشجویانی که شهریه می‌پردازند مانند شبانه ها، تخفیف شهریه دو ماه پیش در هیات امنای دانشگاه مطرح شد و نزدیک به ۳۰ درصد شهریه متغیر دانشجویان به آن‌ها در ترم جدید تخفیف داده می‌شود.

او افزود: امتحان جامع دوره دکترا قسمت کتبی آن در دانشگاه به صورت حضوری با حفظ پروتکل‌ها برگزار خواهد شد. اما نحوه برگزاری قسمت شفاهی بر عهده بخش‌ها گذاشته شده است.

رییس دانشگاه شیراز درباره خبر‌هایی که در زمینه تخلف چند داوطلب در فارس درکنکور سراسری منتشر شده نیز گفت: به کارگیری هر نوع وسیله‌ای شبیه موبایل در جلسات کنکور ممنوع است و کسانی که با موبایل وارد محیط امتحان شوند تخلف کرده اند. در آزمون‌هایی که در دانشگاه شیراز سطح استان برگزار شد تنها دو مورد افرادی داشتیم که با موبایل خاموش در جلسه دیده شدند و بلافاصله موبایل از آن‌ها گرفته و وضعیت موضوع صورت جلسه شد. 

او در ادامه درباره فعالیت‌های پژوهشی این مرکز جامع علمی نیز عنوان کرد: فعالیت‌های پژوهشی قابل توجی درباره ویروس کرونا در استان با محوریت نهاد‌هایی از جمله دانشگاه شیراز انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: در این رابطه بیش از ۹۰ طرح به دبیر خانه کارگروه علمی کرونا رسیده و در دست بررسی وداروی است. در زمینه واکسن کرونا هم یک کارگروه مربوط به تولید واکسن در استان وجود دارد که به نتایج خوبی هم رسیده اند و تعامل خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار کرده ایم تا در زمینه تولید و تهیه واکسن سرعت بیشتری گیرد. کار تولید واکسن هزینه بر وزمان بر است. همکاران ما با یک روحیه جهادی در حال فعالیت هستند و تلاش دانشگاه شیراز سهولت بخشیدن به فعالیت این همکاران است و منتظر شنیدن خبر‌های خوبی در این باره در ماه‌های آینده هستیم.

نادگران درباره پروژه‌های پژوهشی و نفتی و وضعیت آنها با توجه به شیوع کرونا هم افزود: هیچ کاهشی در زمینه پروژه‌های پژوهشی دانشگاه شیراز با وجود مشکلات کرونایی نداشته ایم.

او بیان کرد: در بخش تفاهم نامه‌های بین المللی یک افزایش ۴۰۰ درصدی داشته ایم و از ۵ تفاهم نامه با دانشگاه‌های معتبر دنیا به ۲۲ مورد رسیده ایم. درباره قراداد‌های داخلی نیز ۱۰ درصد رشد داتشه ایم و در حال حاضر تعداد تفاهم نامه‌های داخلی ما ۱۳۲ مورد است.

او عنوان کرد: قراراداد‌های کلان ومگاپروژه‌های نفتی و غیر نفتی دانشگاه نیز با وجود کرونا افزایش یافته و در حال حاضر ۶ مگاپروژه نفتی فعال درایم. کل قرارداد‌های پژوهشی ما از ۸ میلیارد تومان به ۳۳ میلیارد تومان افزایش یافته که رشد قابل ملاحظه‌ای است.

در زمینه رتبه بندی نیز دانشگاه شیراز در یک نظام رتبه بندی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نطام بین دانشگا‌های دنیا و در یک نظام رتبه بندی دیگر با شاخص‌های متفاوت رتبه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ را دارد.

وی همچنین در پاسخ  به سووالی مبنی بر اینکه آیا دانشجویی از دانشگاه شیراز به کرونا مبتلا شده یا نه؟ گفت: با تمهیدات به موقعی که دانشگاه در اواخر بهمن ۹۸ انجام داد سریع تصمیم گرفتیم و در حد توان اجازه ندادیم دانشجویی مبتلا شود و تا کنون هم گزارشی مبنی بر ابتلای دانشجویی از دانشگاه شیراز به کرونا به ما نشده است.

رییس دانشگاه شیراز در پایان ضمن قدردانی از خبرنگاران حوزه دانشگاه در فارس گفت: همه ما باید متوجه ارزشمندی، حساسیت واهمیت کار اصحاب رسانه باشیم. امیدوارم همه سازمان ها، دستگاه‌ها و مدیران اجرایی این اهمیت را سرلوحه کار خود قرار دهند. چرا که اصحاب رسانه حلقه واسط بین دستگاه‌ها ومردم فهیم و صبور کشورمان هستند و مخصوصا برای دستگاهی مانند دانشگاه این باید رعایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.