معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم، تعداد دفاتر مشاوره ازدواج به ۵۰۰ دفتر برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری خود ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: مشکل اصلی دولت در ابتدای تشکیل معاونت جوانان، تعیین شرح وظایف کلی این معاونت بود.

او با بیان اینکه از ابتدای ادغام معاونت جوانان با وزارت ورزش دولت این ادعا را داشت که معاونت جوانان بدین شکل پاسخگوی تمامی مشکلات حوزه‌های مختلف جوانان نخواهد بود، گفت: لایحه تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش چند بار توسط دولت به مجلس ابلاغ شد، اما در نهایت به سرانجام نرسید.

تندگویان افزود: جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان با عضویت ۳۲ دستگاه در سطح ملی شهرستانی و استانی برگزار می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه قبل از این در دولت ۳۰ درصد جلسات ستاد ساماندهی برگزار می‌شد، اما در حال حاضر از سال گذشته تاکنون می‌توان گفت ۸۰ درصد جلسات برگزار شده است، گفت: ما به عنوان ناظر و متولی این‌ امر مسائل مورد توجه و انجام شده توسط دستگاه‌های دیگر را دیده بانی می‌کنیم.

تندگویان گفت: در ابتدای دولت دوازدهم ۵۴ تشکل رسمی و فعال در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر در کل کشور ۳ هزار و ۱۲۸ تشکل به صورت فعال حضور دارند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تا پایان سال تعداد NGOهای فعال در کشور به ۳۷۰۰ مورد می‌رسد، افزود: یکی از بخش‌های مهم معاونت جوانان فعالیت مستمر دفتر‌های تخصصی مشاوره رایگان ازدواج است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم، تعداد دفاتر مشاوره ازدواج به ۵۰۰ دفتر برسد.

او با بیان اینکه قبل از آغاز به کار این دولت، تعداد ۱۹ مرکز مشاوره ازدواج فعال بودند، افزود: در حال حاضر اعتبار مجوز تخصصی به مشاوران ازدواج تخصیص داده و دوره‌های آموزشی برای مشاوران و مدیر مسئولان مراکز از طرف معاونت جوانان برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه در 5 سال گذشته دو بار انتخابات کشوری مجامع استانی جوانان برگزار شد، گفت: اساسنامه مجمع ملی جوانان به تأیید رئیس جمهور رسیده است و به تازگی پروانه ملی مجمع جوانان توسط وزیر کشور صادر شد و این نهاد عمومی در کشور به صورت رسمی ثبت شد.

تندگویان با بیان اینکه ۶۳ هزار کارگاه آموزش‌های ازدواج را برگزار کردیم و ۲ میلیون نفر خدمات رایگان دریافت کرده اند، گفت: از تمامی جوانان می‌خواهیم با توجه به مشاوره‌های رایگان ما حتماً از این خدمات استفاده کنند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

او با بیان اینکه مجمع خیرین ازدواج نیز برای اولین بار در کشور ایجاد شد، افزود: در حال حاضر ۲۶ مجمع خیرین در کشور فعال است.

تندگویان با بیان اینکه ۱۶۳ اثر فرهنگی فاخر نمایشی با موضوع ازدواج را در اختیار نهاد‌ها و رسانه ملی قرار دادیم و از رسانه ملی می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۱۷ هزار و ۲۷۰ نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: سال ۹۶ در کشور هر آنچه وام ازدواج از دولت‌های قبلی باقی مانده بود، پرداخت شد.

او با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است، گفت: امسال این رقم به ۵۰ میلیون تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که با روند کنونی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت خواهد شد.

تندگویان درپاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  درباره علت تأخیر درپرداخت وام ازدواج گفت: مشکل سامانه پرداخت وام ازدواج حل شده است و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

او با بیان اینکه تا به امروز و از ابتدای سال تاکنون ۳۱۷ هزار و ۲۷۰ نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند، گفت: با وجود موضوع کرونا این آمار حاکی از کاهش آمار ازدواج نیست.

تندگویان بیان کرد: تنها دغدغه ما شروع دیر هنگام زندگی مشترک است و با توجه به شیوع کرونا اکنون بهترین فرصت برای کاهش هزینه‌ها و شروع آسان ازدواج است، چرا که شروع دیرهنگام ازدواج نیز بر روی موضوع فرزندآوری و مسأله جمعیت تأثیر دارد.

تندگویان افزود: ما به دلیل بروز آسیب‌ها در پرداخت وام ازدواج و بروز مواردی همچون طلاق صوری یا خرید و فروش وام که انجام می‌شد، در دستورالعملی به رئیس جمهور خواستار ایجاد ساختاری برای بعد از پرداخت شدیم تا بعد از پرداخت، اعطای وام به شخص واقعی خواستار ازدواج تعلق گیرد.

او با بیان اینکه ما متولی بحث آموزش‌های قبل از ازدواج هستیم و در صورت فعالیت نهاد‌های دیگر خواستار همکاری آن‌ها با ما و استفاده از مشاوران ما هستیم، چراکه ما برای مشاوران دوره‌های آموزشی متعدد برگزار می‌کنیم، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ خانه جوانان فعال داریم که در ابتدای دولت هیچ خانه جوانی در کشور نداشتیم، لذا در صورت تأمین اعتبارات نیز در پایان دولت این رقم به ۲۰۰ خانه جوان می‌رسد و از میزان مکلف خود نیز جلو‌تر هستیم.

تندگویان گفت: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد شبکه‌های اجتماعی جوانان شامل شبکه امداد و نجات جوانان، شبکه گروه‌های جهادی، شبکه گردشگری، شبکه کار آفرینی و ... است که در حال حاضر نیز شبکه ورزش و آسیب‌های اجتماعی در حال شکل گیری است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ رویداد استارت آپی با همین شیوه شبکه‌ها حمایت و برگزار شد و در حال حاضر این استارت‌آپ‌ها به مرحله کارآفرینی رسیده‌اند.

او با بیان اینکه مراکز مشاوره نیز در راستای توسعه اشتغال در حال فعالیت هستند، گفت: این مراکز پذیرای ایده‌های کارآفرینی جوانان هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: جوانان می‌توانند با ارائه طرح خود به مراکز مشاوره و استفاده از آموزش‌های ما امکان تأسیس شرکت یا موسسه را دارند.

او گفت: ۵ هزار نفر این آموزش‌ها را دریافت کرده اند و ۷۰۰ نفر نیز در شرکت‌ها و مجموعه‌های تأسیس شده خود مشغول به کار هستند.

تندگویان با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات مالی به تشکل‌ها کمک کردیم که منجر به ایجاد ۷ هزار شغل در تشکل‌ها شده است، گفت: باید از رهبر معظم انقلاب نیز برای توجه ایشان به تشکل‌ها تشکر کنم و خوشبختانه با عنایت ایشان سهمیه‌ای برای امریه اعضای تشکل‌های فعال در نظر گرفته شد و این امر مشوق بسیار خوبی برای نخبگان اجتماعی است.

تندگویان گفت: همکاری خوبی در طرح سرباز مهارت با ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز داشتیم و در دو حوزه در حال آموزش سربازان هستیم.

او با بیان اینکه در همین زمینه مهارت‌های اشتغال و مهارت آموزش‌های ابتدایی زندگی به سربازان ارائه می‌شود، گفت: به سربازان مدرک بین‌المللی اعطا می‌شود که می‌توانند پس از دوران سربازی از آن استفاده کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ هزار سرباز ماهر تربیت شدند، گفت: امسال پیش بینی ما تربیت تمامی سربازان ورودی بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد و بستر آن به سمت آموزش مجازی خواهد رفت.

او گفت: ما وظیفه خود را انجام خواهیم داد و در صورت همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح و با مدل جدید آموزشی، برنامه ما آموزش بیش از ۴۰۰ هزار سرباز است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امسال و سال گذشته نیز حدود ۱۰۰ قسمت مجموعه تلویزیونی در موضوع جوانان ما آفرین تولید شد و در حال نمایش است.

تندگویان خاطرنشان کرد: در حوزه سمن‌ها حدود یک سوم افراد فعال در تشکل‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند. باید کمی تغییر نگرش به ویژه در مناطق روستایی کشور برای حضور دختران در فعالیت‌های اجتماعی شکل بگیرد. در سه سال گذشته ۲۷۰ سفر استانی را داشتیم و به مشکلات جوانان رسیدگی می‌کردیم.

او با بیان اینکه مجموعه جوانان و تشکل‌های ما ۴۴۰ هزار خانواده را تحت پوشش کمک مومنانه قرار دادند، گفت: در ماه محرم نیز خانه‌های جوانان در استان‌ها تبدیل به مراکزی برای ارائه خدمات به عزاداران شده و جوانان به صورت خودجوش به توزیع بسته‌های بهداشتی میان مردم می‌پردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار