مقدم گفت: ۲۱ درصد خودرو‌ها از تست آلایندگی مردود می‌شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در جریان بازدید شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از مرکز معاینه فنی نیایش، درباره جزئیات معاینه فنی، اظهار کرد: در شرایط فعلی ۱۷ مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین ۳ مرکز خودرو‌های سنگین، ۸ واحد سیار و ۱۰ خط معاینه موتورسیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد، اما در این زمینه باید توجه کرد که با وجود الزام قانون به دریافت گواهی معاینه فنی از سوی تمامی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور از مجموع موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، در سال شاید ۲۰۰ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: از سوی دیگر سه مرکز سنگین هم برای معاینه فنی اتوبوس‌های شهری و خودرو‌های حمل پسماند استفاده می‌شوند که اساسا خودرو‌های پسماند از معاینه فنی استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از نظر پراکندگی هم ایستگاه‌های معاینه فنی در سطح شهر تهران وضعیت مناسبی دارند و فقط مشکل کمبود مرکز در مناطق یک و ۲ وجود داشت که به دلیل گران بودن زمین مشکل این مناطق با ایجاد واحد‌های سیار پوشش داده شد. در مجموع ۵۶ خط معاینه فنی خودرو داریم که از این میان طبق تکلیفی که مشخص شده، ۶۲ درصد خطوط یا با سرمایه‌گذاری کامل و یا به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده است. از سوی دیگر ستاد معاینه فنی و مراکز آن به جز کارمند بخش خصوصی ۱۹۳ نفر نیرو دارد که این تعداد با توجه به حجم کار بسیار کم است.

تنها ۸ درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد آلاینده هستند

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره سهم عوامل مختلف مردودی خودرو‌ها در معاینه فنی بیان کرد: ۲۱ درصد خودرو‌ها از تست آلایندگی مردود می‌شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست. درباره اتوبوس‌های شرکت واحد هم باید گفت تنها ۸ درصد از اتوبوس‌ها در تست آلایندگی مردود می‌شوند، اما ۸۰ درصد از آن‌ها از نظر فنی مردود می‌شوند که ۳۰ درصد مردودی‌ها به دلیل ترمز، ۴ درصد به دلیل نقص موتور و ۴۷ درصد به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فنی مردود شدند و علت آن هم این است که اتوبوس‌های شرکت واحد، فرسوده هستند از همین رو باید در نظر گرفت معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودرو‌ها نیست و اغلب نتیجه معاینه فنی اتوبوس‌های شهری تا یک ماه بیشتر اعتبار ندارد.

تاکسی‌های تهران مستهلک هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره وضعیت معاینه فنی تاکسی‌ها گفت: اگرچه تخفیف‌هایی برای معاینه فنی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده، اما مشکل معاینه فنی تاکسی‌ها در این نیست، بلکه اصل ماجرا این است که تاکسی‌ها به دلیل استهلاک و فرسودگی برای گرفتن معاینه فنی باید حداقل ۲ میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی کنند. باید گفت ۵۱ درصد تاکسی‌ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می‌شوند. از همین رو باید تدابیری اندیشید که تاکسی‌ها ۲ تا ۴ بار در سال برای معاینه فنی مراجعه کنند و همچنین تاکسی‌های تهران فقط از مراکز معاینه فنی تهران گواهی دریافت کنند. از ۱۹۴ هزار تاکسی، می‌گیرند و مابقی از خارج شهر اقدام می‌کنند. اگر این دو موضوع در شورای شهر تهران تصویب شود می‌توان بر معاینه فنی تاکسی‌ها نظارت کرد.

وی گفت: به صورت حدودی از ۷۸ هزار دستگاه تاکسی ۷۵ درصد از آن دارای سن کمتر از ۱۰ سال و ۲۵ درصد از آن با سن بالاتر از ۱۰ سال است که با توجه به این عمر ناوگان سالانه باید در حدود ۱۹۴ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه اول داشته باشند. اما از این میزان تنها ۴۶ هزار مورد یعنی ۳۰ درصد برای معاینه فنی مراجعه کرده اند.

تقاضای مالکان خودرو برای دریافت معاینه فنی برتر

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۵۰ درصد از خودرو‌ها متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بودند که تعداد ۳۹۴ هزار خودرو معادل ۳۳ درصد معاینه فنی برتر گرفتند. همچنین تعداد ۵۸ هزار دستگاه خودروی غیرمشمول هم برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.

مقدم درباره بازنگری در ضوابط تردد خودرو‌های فرسوده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جایگزینی خودرو‌هایی که سن بالایی دارند بویژه خودرو‌های خارجی با خودرو‌های جدید وجود ندارد از همین رو پیشنهادی در این زمینه به سازمان محیط زیست ارسال کردیم که این خودرو‌ها تا چهار بار در سال ملزم به انجام معاینه فنی باشند و همچنین معاینه فنی را از مرکز معاینه فنی کلانشهر‌ها دریافت کنند. تردد این خودرو‌ها باید سختگیرانه باشد و در فاز بعدی برای آن‌ها عوارض هم در نظر گرفته شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای افزود: یکی از اقداماتی که دنبال می‌شود اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای است به صورتی که در ۲۱ نقطه تهران به صورت تصادفی آزمون آلایندگی گرفته و در نتیجه این آزمون مشخص شد از ۵ هزار و ۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۹۰ درصد معاینه فنی داشتند، اما ۱۰ درصد فاقد هرگونه معاینه بودند که این آزمون در شهریور ماه امسال به صورت مجدد اجرا می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار