رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی از صعود دوباره ۸ نفر از اعضای انجمن کوهنوردان این شهرستان به قله دالامپر خبر داد.

افشردل رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: تیم ۸ نفره انجمن کوهنوردان مهابادی برای دومین بار پیایی کوه دالامپر را فتح کردند.

او با اشاره به اینکه ارتفاع این قله ۳ هزار و ۴۶۶ متر است، افزود: کوه دالامپر در نقطه مرزی سه کشور ایران، ترکیه و عراق واقع است، به صورتی که قله‌ی این کوه متعلق به این سه کشور است.

افشردل ادامه داد: نزدیک‌ترین شهرستان به کوه دالامپر اشنویه در آذربایجان غربی است که برای رسیدن به این منطقه باید از مسیر اشنویه به شهر دیزج و سپس روستای کسیان، کوله بهی و در نهایت سوله دوکل عبور کرد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی مهاباد تصریح کرد: این کوه در منطقه‌ای به نام سیلوانا قرار دارد که به معنی محل پرواز عقاب‌ها است و جزء بکر‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود. نزدیک‌ترین شهرستان به آن شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی است.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: از ویژگی‌های منحصر به فرد کوه دالامپر وجود دریاچه‌های طبیعی در ارتفاعات است. هم چنین از برفاب‌های این کوه رودی پر آب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی مهاباد اضافه کرد: دالان‌های برفی یکی از مشخصه‌های شگفت انگیز دامنه‌های دالامپر است. حفره‌هایی که به واسطه جریان مستمر آب میان برف‌ها به این شکل درآمده اند و همچنین دریاچه شگفت انگیز دالامپر از دیگر دیدنی‌های این منطقه است که محلی‌ها آن را «مام الشیخ» می‌نامند.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.