سرانجام خودرو‌های ناقص کف کارخانه‌ها چه شد؟

رسوب خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها به دلیل نبود قطعات مشکلی است که به نظر می‌رسد با انجام پیش‌فروش‌های جدید، بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، " ۸۰ هزار دستگاه خودرو‌های ناقص، در کف کارخانه خودروسازان است" این خبری بود که دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرده است و این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که با وجود خودروهای ناقص چطور خودروسازان تعهدات خود را تحویل می دهند.

امسال سالی است که با تصمیم وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی موظف به پیش فروش خودرو‌های خود هستند! تا قبل از تحریم ها، خودروسازان کشور به بالاترین تیراژ تولید رسیده بودند و به خوبی کار را انجام می دادند اما بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها ، صنعت خودروسازی ایران روز‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت.

تحریم هایی که ادامه دار بود و بعد از آن بسیاری از خودروسازان خارجی از بازار کشور رفتند. آغاز مجدد دور جدیدی از تحریم‌ها سبب شد تا بازار خودرو وارد شوک بزرگی شود و قیمت خودرو‌های داخلی افزایشی بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کند. در این شرایط برای کنترل بازار خودرو موضوع پیش فروش محصولات مطرح شد اما این صحبت ها درحالی بود که خودروسازان با مشکل کاهش واردات قطعه مواجه بودند.

قبل از شروع پیش فروش خودرو، مشکل عدم تحویل به موقع خودرو از طرف خودروسازان وجود داشت و قطعه سازان نیز در این بین وضعیتی به مراتب سخت‌تر از خودروسازان داشتند.با شروع دور جدید پیش فروش ها  و افزایش تعهدات خودروسازان، باید دید چه تعداد از محصولات را می توانند  به موقع تحویل دهند.

حال برای پیگیری تحویل خودروهای ناقص به سراغ مسئولان ذی‌ربط رفته ایم تا بدانیم سرانجام این خودروها چه شده است؟

خودرو‌های ناقص

تجاری سازی بیش از ۷ هزار خودرو  در شرکت ایران خودرو

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با برنامه ریزی‌هایی که انجام شده اقداماتی را در راستای تحویل خودرو‌های ناقصی که کف کارخانه است انجام داده ایم. در  تعطیلات تابستانی این گروه خودروسازی، توانستیم بیش از ۷ هزار خودرو را تجاری سازی کنیم و این رقم در مرداد به ۴۱ هزار خودرو رسید.

او بیان کرد: این مسیر را ادامه می‌دهیم که میزان خودرو‌های معوق را به صفر برسانیم. در کنار این موضوع، بحث جهش تولید مطرح است که نمی‌توانیم شتاب تولید را با توجه به اینکه با مشکل هم برخورد کرده ایم پایین بیاوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: در این جهت توانستیم با همکاری نهاد‌های دیگر همچون بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک میزان تولید را افزایش دهیم و خوشبختانه تعداد  تعهدات معوق را به ۳۷ هزار خودرو رساندیم.

مقیمی گفت: در بحث فروش فوق العاده اول کل تعهدات انجام شد و در بحث فروش فوق العاده دوم بیش از ۷۰ درصد محصولات تولید و عرضه شده است.

خودرو‌های ناقص


بیشتر بخوانید


برای تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه، گفت: برای تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم و  برخی از خودروها با مشکل عدم تحویل برخورد کرده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: ۸۰ درصد قطعات خودرو را از صفر تا صد می‌توانیم در کشور تولید کنیم، اما ۲۰ درصد قطعات وارداتی است که اکنون این قطعات در گمرکات مانده اند. در هیچ کجای دنیا صفر تا صد یک خودرو در همان کشور ساخته نمی‌شود به طور مثال ۶۰ درصد قطعات BMW آلمان در کشوری جز آلمان تولید می‌شود.

بیگلو ادامه داد: به دلیل اینکه مشکل تحریم داریم، ناچار بودیم عمق ساخت داخل را افزایش دهیم. در کشور ضعف زیرساختی در ساخت برخی قطعات و مواد داریم. زیر ساخت صنایع الکترونیک در کشور ضعیف است و همین امر باعث افزایش تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه می شود.

او تصریح کرد: نباید انتظار داشت که خودروساز، صنایع الکترونیک تولید کند. در کشور IC و پلی آمین نداریم. تولید کاتالیست مشکل است چرا که مواد اولیه آن را نداریم که همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: مشکل اصلی در تکمیل خودروهای ناقص، کمبود قطعات الکترونیکی است، به طور مثال پشت چراغ خودرو یک آی سی وجود دارد که الکترونیکی است، چراغ را می توانیم تولید کنیم اما آن قطعه الکترونیکی پشت چراغ را نمی توانیم تولید کنیم و وارداتی است و اکنون به دلیل مشکلات واردات این خودروها ناقص مانده اند.

خودرو‌های ناقص

بیگلو گفت: تامین مواد اولیه برای تولید کاتالیست در ایران هزینه گزافی را می‌طلبد و بسیاری از قطعه‌سازان قادر به تامین مواد اولیه آن نیستند و به ناچار باید به واردات آن روی آورند که واردات آن نیز با توجه به نوسانات نرخ ارز کار آسان و ساده‌ای نیست.

او با تاکید بر اینکه برای تامین مواد اولیه و تولید قطعات مورد نیاز با مشکلات جدی رو‌ به‌ رو‌ شده ایم ، گفت: واردات این قطعات نیز هزینه سنگینی را دارد که  این مسائل سبب شده که هر روز بر تعداد خودرو‌های ناقص داخلی افزوده شود.

برخی از خودروها نیاز به قطعات وارداتی دارند

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برخی از خودروها نیاز به قطعات وارداتی دارند و برای واردات آنها با مشکلاتی برخورد کرده ایم. اگر این مشکلات کنونی رفع شود می توانیم خودروهای ناقص را تکمیل کنیم تا خودروسازان آن را عرضه کنند.

او بیان کرد: آن چیزی که قطعه ساز ایرانی می تواند بسازد را می سازد اما قسمت عمده ناقصی ها مربوط به مواد وارداتی می شود که اکنون در گمرکات هستند و برخی مشکلات به نقدینگی بر می گردد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه وضعیت صنعت قطعه‌سازی هم اکنون مناسب نیست چرا که نه قیمت قطعات اصلاح شده و نه خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند،گفت:  قیمت مواد اولیه قطعه‌سازان، ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ۴۴ درصد هم هزینه دستمزد گران شده است و این موارد  باعث می‌شود که قیمت قطعات هم گران شود.

محبی نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز قیمت قطعات گران نشده است؟ گفت: خودروسازان می‌گویند پولی نداریم که افزایش هزینه‌ها را پوشش دهیم. در حقیقت، چون اصلاح قیمت واقعی برای خودروسازان لحاظ نشده است، به همین دلیل پولی برای تامین هزینه‌های خود (یعنی خرید قطعات با قیمت واقعی) را ندارند.

خودرو‌های ناقص

او گفت: قطعه سازان امسال به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارند که اگر برنامه‌های داخلی‌سازی اجرایی شود به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیاز دارند.

مسعود پروین، معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا نیز در این خصوص اظهار کرد: ۹۲ درصد کمبود قطعات خودرو‌هایی که در پارکینگ‌های سایپا پارک شده اند، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است. مواد معدنی و فلزات گران‌بهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور نیست؛ بنابراین امکان تجاری‌سازی و تحویل به موقع آن‌ها به مشتریان وجود ندارد. در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی‌ربط نیز مجوز تحویل این خودرو‌ها را صادر نمی‌کنند.

به گفته او، از اواخر سال گذشته و بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعه‌سازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل روبه‌رو شده  و به همین دلیل در ابتدای امسال، تیراژ روزانه تولید خودرو با کاهش مواجه شده است.

خودرو‌های ناقص

او با بیان اینکه خودروسازان، تولیدکننده کاتالیست نیستند، اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد گفت: البته قطعه‌سازان توانمندی در کشور داریم، اما برای تولید داخلی قطعه و تولید آن، به مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است؛ لذا هر زمان که شرایط واردات سخت می‌شود یا قیمت جهانی این مواد افزایش می‌یابد، با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه می‌شویم.

بر اساس این گزارش ثبت‌نام پیش فروش دو شرکت سایپا و ایران خودرو امسال نیز مانند هرسال روی سایت این دو شرکت فعال بوده است. این در حالی است که بسیاری از مشتریان این دو شرکت از تاخیر در تحویل خودرو‌ها ناراضی‌اند و برخی نیز پس از مدت‌ها همچنان خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند.

با توجه به اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌های این شرکت‌ها (انبار و پارکینگ) وجود دارد و خودروسازان همچنان برای تامین مواد اولیه و قطعات تولید با مشکل مواجه‌اند این امکان وجود دارد که مشتریان نتوانند خودروی خود را در زمان مقرر، با امکانات و کیفیت لازم تحویل بگیرند.

از سویی دیگر عدم پرداخت معوقات قطعه سازان از سوی خودروسازان باعث شده تا تولید قطعات به کندی انجام شود. حال به نظر می‌رسد باتوجه به کمبود قطعات خودرو‌، سرنوشت خودرو‌های ناقص کف کارخانه‌ها نیز با ابهام در زمان تحویل به مشتریان همراه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آپشنها را دریابیم
۲۱:۰۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
آقا بدینش دست خودمان تا نشان دهیم که ایرانی میتواند......
اگر به روش این دولت باشد ، تا بوقش را جزۓ آپشن نکند ، تحویل نمیدهد...
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۱۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اینا همش حرف تا الان که سال‌89 هستیم 10 بار خودرو ملی رونمایی کردن فقط شده رانت وزد وبند چرا قوه قضائیه ورود نمیکنه چرا مدیریت شرکتها رو به دست آدمای دلسوز وانقلاب نمیدن تا تحول وانقلاب رو ببینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مگه قراره سرانجامی هم داشته باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
شاکی
۱۲:۰۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
شمایی گ نمیتونید خودرو تحویل بدید اشتباه میگنید پیش فروش میزارید
۲سال تیبا ثبت نام کردم ندادین بعد فوق العاده میزارید ب دلال فوری تحویل میدید حق رو ناحق میکنید من زندگیم داغون شد سر تحویل ندادن امروز فرداس ک ببرنم زندان چکم برگشت خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کمی اگه میتونید به فکر سازندگی باشید.که البته این کار نخواهد شد و شما در مسیر از پیش نعیین شده در حال حرکتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ایا نظارت کردید که ناقص بودن خودرو ها فقط بهانه ای برای احتکار ان نباشد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
یعنی تو این 60 - 70 سال هنوز این دو تا خودرو ساز این قدر حقیر و ذلیلند که نمیتونند تولید کنند بعضی قطعات رو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تحریم چرنده .تحریم یعنی چی؟۴۰ساله ما تحریم هستیم چطور خودرو های نظامی ما که ساخت خودمانه ساخته میشن با نصف امکانات ایرانخودرو وسایپا ولی این دو شرکت نمیتونند .سال ۹۶التماس میکردن جهت تحویل خودرو به مشتری ولی الان نه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگر دوباره به مدرسه برگردم و جمله ثروت یا علم بهتر است معلم سوال کند
جواب من نه علم نه ثروت
فقط سرقت از جیب ملت بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بعدسی سال پاداش بازنشستگی بعذیک سال اگه بدن یک پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به همه دوستانی که نظر داده اند پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس که راجع به مافیای خودرو هست رو ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
باید تمام امکانات کشور ( دانشگاهها /ماکز صنعتی و تولید قطعات خودرو لشکری و کشوری) را بکار گرفت و خودروی صد درصد ملی را ساخت که ارزانتر و بهتر از خودرو هاش مشابه خارجی باشد تا ملت نفس راحت بکشند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگر بنا به همچین کاری بود
باید از ۳۰ سال پیش این کارا میکردن
ن اینکه ۳۰ سال با پراید دلالی کنند
Germany
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
هدف نفس راحت نکشیدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تو این چهل ساز چه کرده‌اید از ملت که پول بنز آلمانی می گیرد پراید پژو می دهید تحول پس کو تولید ملی کره ژاپن که بعد آزما شروع شروع کرد ه انند الان کجا هستند ما کجا این هم بازار خودرو در بازار که رها شده خجالت هم خوبه پس می روید که پیش می روید آن هم مافیای سوداگری دلالی خلاف اداری بازاری کسی هم نه می‌تواند جلو بگیرد نه دخالت کند درجلوی واردات را کر فتید که خودتان غارت کنید بازار بس کنید تا بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
حرف حساب جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
سهراب نجاری
۱۴:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چه پراید میسازند ترمز نداره ای بی اس عمل نمیکنه مصرف سوخت بالاست شاسی بعد از ۴ماه ترک میخوره چه پراید که قیمت زدن ۹۰میلیون لعنت به این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
و الا گرونی که شخص نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سرانجامش اینه به ملت بدبخت ضرر میرسه هیچکس هیچ حرفی نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
از قديم گفتن وقتي عقل نباشه جون در عذابه خب وقتي آي سي نميدن يه مدار براش بسازين كه كار همون آي سي رو بكنه اين چيزا هوش زيادي هم لازم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بفرما چطور موشک نقطه زن میسازند همانطور عمل کنند بجا ی واگذاری امتیاز واردات که آقازاده ها با پول ملت وارد کرده و سرمایه دار شوند همه چیزهائی که لازمه داخل و با همت دانشگاهیان و ضنایع داخلی و کشوری و لشکری ساخته شود اگر به فکر منافع وارد کنندگان نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سرانجام همه تصمیمات به ضرر مردم خواهد بود>>>>>
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
لطفا نظرات را منتشر کنید تا مسیولین بهتر بدانند نظر مردم راجع به گرانی و تورم و خودرو چیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
دولتی ها کر ،لال وکور نیستاند که .این همه طبل وشیپور و نمی بینند .متاسفانه خودشونو زدن به اون راه .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
شاید در این گرانی و نابسامانی قیمت خودرو : خودروسازان مقصر باشند . ولی بزرگترین ضربه رو به قیمت خودرو آن خریدارانی وارد میکنند که به هر قیمت و شرایطی حاضرند خودرو ثبت نام کنند حتی اگر تحویل 5 سال هم طول بکشد.
اگر مصرف کنندهای واقعی وهمه مردم متحد شده و به مدت چند ماه خودرو نخرند شاید تاثیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خودروسازها و در راس آنها دولت بازیگران خوبی هستند... و خون مردم را در شیشه کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۱:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
قصه شنگول منگول نمیخوایم، خلاصه مطلب مگه نمیگید باچین رابطه اقتصادی داریم پس خودروی چینی واردکنید
شرکت سایپا اومده یه کفپوش انداخته کف وانت پراید،دوتاراهنما هم گذاشته روی آینه بغل،اسمشم گذاشته آپشن ۱۰میلیونم به قیمتش اضافه کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ترو خدا با روح و روان مردم بیش از این بازی نکنید. یک سال منتظر تحویل خودرو هستیم. به هر بهانه هم قیمت را افزایش میدهید. هر سه ماه یکبار مجوز از مردم بگیرید . . میخواهید چه کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
من خودم در شرکت سایپا کار میکنم مرتضی هستم به والله حل این موضوع بسیار ساده است فقط باید کانتینرهای مملو از قطعات خریداری شده را به خط تولید تزریق کنند و از حالت دپو و مصرف قطره چکانی در خط تولید دست بردارند هم چنین مدیران ارشد از بردن سودهای آنچنانی که فقط ضررش شامل حال مصرف کننده و تورم قیمت میشود دست بردارند همین و بس به همین سادگی حالا با هزار دلیل و برهان وهزار اما و اگر فقط توجیه قضیه را کنید مدیران ارشد و گمرک در یک کاسه در حال غذا خوردن هستند اگر بدنبال کلید معما هستید داستان همین است و بس............در خاتمه باید اضافه کنم وقتی قطعه سازان داخلی میتوانند با تولید قطعه محصولات خط تولید را در کارخانه های خودروسازی تامین کنند چه اصراری است که حتماً باید از خارج از کشور قطعه وارد شود و تازه وقتی وارد میشود چرا؟ دپو شده و تزریق قطره چکانی میشود؟ در حالیکه قطعه سازان داخلی مورد حمایت نیستند؟ می توانید در مورد گفته این جانب تحقیق کنید..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تو بالاخره مرتضی هستی یا رضا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Somayeh
۱۱:۳۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
من ماشین برنده شدم یه سال و نیم دیگه تحویلشه یعنی تحویل نمیدن بهم؟نگران شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چرا ایران خودرو دنا پلاس معمولی در فروردین 99 را با قیمت 103 میلیون فاکتور کرده ولی با اضافه کردن سانروف و ایربک و توربو و گیربکس اتومات همان خودرو دنا پلاس را با قیمت 252 میلیون و 600 هزار برای مشتریات فروردین قیمت گذاری کرده یعنی بخاطر 4 تا آپشن 150 میلیون به قیمت همان خودرو اضافه شده و خودرو را با قیمت 2.5 برابر نسبت به مدل پایه برایش هزینه کرده است
چرا باشگاه خبرنگاران پیگیر قیمت دنا پلاس توربو اتومات نیست و علت تفاوت قیمت 2.5 برابری آن با نسخه معمولی نمی باشد لطفا پیگیری فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به فکر مردم که نیستید حداقل انسان باشید.
اهای مسئولینی که مثل بختک افتادید رو این مملکت و فکر میکنید ارث پدریتون هست، مردم دیگه امید به زندگی ندارن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بگو حداقل حیوان باشید. حیوان خیلی رفتار‌های بهتری از برخی ادم نما ها داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
سرانجامش اینه :
خردخرد شماره میشه . قطره چکانی با هزار آب و تاب برای جذابیت آن و خفی کردن افزایش قیمت هفتگی فروش میره و مردم بدبخت میخرن و سوار میشن . ته قضیه همینه که روزانه سوار بر تریلی ها میرن برا تحویل و شما نمی بینی .....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اینها دارند احتکار و تورم ناشی از آن را توجیه میکنند. خودروسازان هر سه ماه مجوز گرفتند تا قیمت های کارخانه را 20 تا 30 درصد افزایش بدهند. یعنی در سال 80 تا 120 درصد.اما حقوق کارگر و کارمند بینوا در سال فقط 10 الی 20 درصد افزایش دارد. خودروسازان با احتکار و عدم تامین قطعات، سعی در گران کردن خودرو و فروختن آنها در بازار آزاد به دست نمایندگی های خود را دارند. وگرنه ترخیص قطعات از گمرگ فکر نکنم کار سختی باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۰۸:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
والا تا جایی که من میدونم دیگه پراید و پژو وسمند آنچنان قطعه خاصی ندارند که بخاطرش بخان دلار بگیرن و واردات کنن .. گذاشتن قیمت ها بره بالا .. اینم بهونه جدیده شونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بنظر شما چه کارخانه ای ماشین تولید که مثلاً واشر سرسلیندر نداشته باشه یا سوپاپ نداشته باشه یا صفحه کلاچ نداشته باشه ؟ آیا بعد دوباره باید برگرده کارخانه و موتورش رو باز کنن و این قطعات را روش نصب کنند؟ حالا اینا هیچ این همه خودرو را چطوری بردن پارکینگ بنظر شما همه رو تا پارکینگ هل دادن یا اینکه اونارو روشن کردن و بردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگه نمی تونستید چرا پیش فروش کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
آن زمانی که محققان جوان و مستعد از ایران خودرو و سایپا می خواستند تا کمکشان کنند ، که بتوانند این قطعه های حیاتی و مهم را تولید کنند .
اون مادر مرده ای که به علت با صرفه نبودن ساخت اینها ، از کوره در می رفت و رگ بی شرفی اش باد می کرد ، الان کجا است ؟؟؟
داغ دل محققان را دوباره تازه کردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ياد گرفتن تا بهشون ميگي چرا قطعه نميزنين ميگن ب ام و هم نميسازه نميگن راستشو نميگن كه ب ام و اول ميسازه ولي ميده تو چين براش توليد كنن تو هم اول بساز بعد برو بده افغانستان برات توليد كنن كه نتونن تحريممون كنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من ، یک هماهنگی کامل صورت گرفته تا خودرو های تولید شده در سال قبل (تحت عنوان ناقص) فروش نره تا با قیمت بالاتر در سال آخر دولت به فروش برسه، دلیل اعلام نقص هم توجیح عدم فروش خودرو بوده تا با کاهش عرضه ، تقاضا و نتیجتا قیمت افزایش پیدا کنه، حالا با قیمت های نجومی همون خودروها را می فروشند و سود می برن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بابا دست بردارید هم مسکن هم خودرو دست خودتونه خودتون احتکار میکنید و چرا شماهاکه قدرت ندارید یه مسکن که همه چیش برای خود کشور است رو تامین کنید فقط بلدین بگید موشک ساختیم اینو بزنیم اونو بزنید دست بردارید این همه ثروت خدادادی خدا داده کجا داره خرج میشه چرا همه مسولان کاخ نشین شدن و برخوردار از همه چیز کجان کسانی که دنبال تحریم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
عراق ذوست و برادر
سوریه جان ایران
لبنان بیروت عروس کوچیکه ایران
ملت ایران اونوقت باید تو بدبختی باشن
آخرین اخبار