رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید معوقات کادر درمان و پرستاران را صرف تهیه دارو و تجهیزات پزشکی کنند.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط سخت پرستاران در این روزها، اظهار کرد: خوشبختانه مجموع مجوز‌های استخدامی از اسفند ماه گذشته تا به الان حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. بحث مهمی که دانشگاه‌های علوم پزشکی فورا باید بررسی کنند این است که این نیرو‌های درمانی به سرعت باید به کار گرفته شوند. البته این ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر قطعا فقط پرستار نیستند بلکه یک ترکیب ۶۰ و ۷۰ درصدی از آن‌ها پرستار هستند. قطعا بیمارستان‌ها علاوه بر نیروی پرستار به نیرو‌های دیگری هم نیاز دارد. اقدام بسیار خوبی در حیطه درمان و مراقبت خواهد بود اگر به این موضوع سرعت بخشیده شود، تا نیرو‌های تازه نفس به سیستم درمانی کشور تزریق شود.

شرایط نیرو‌های پرستارباید چگونه باشد؟

او در ادامه گفت: نکته بعدی این است که ما تعداد زیادی نیروی شرکتی و قراردادی یا کار‌های معین داریم. البته اولویت ما نیرو‌های غیر دولتی است که در سیستم دولتی مشغولند و سابقه خوبی از خود بر جای گذاشته اند. علت نیاز به تسریع دراستخدام‌ها این است که در حال حاضر به دلیل خستگی و فرسودگی پرستاران؛ باید نیروی تازه نفس آورده شود. نیرو‌هایی که به صورت شرکتی گرفته می‌شوند نیز نیرو‌های مناسبی هستند. طبق جلسه و صحبتی که با نمایندگان محترم در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی داشتیم، نظر آن‌ها هم این بود که در سیستم دولتی نباید نیروی شرکتی پذیرفته شود یعنی باید نیرو‌های شرکتی به دولتی تغییر وضعیت دهند.

میرزا بیگی بیان کرد: اگر بنا به گرفتن نیرو است اولویت اول ما استخدام دولتی است و یا در غیر این صورت با خود دانشگاه‌ها باید قرار داد بسته شود و به شرکت‌های ناتوان و واسطه‌ها واگذار نشود. پس اولویت اول استفاده سریع از مجوز‌های مربوط به استخدام ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر است. اولویت دوم ما تغییر وضعیت نیرو‌های غیردولتی شاغل در سیستم دولتی موجود است. البته درکل پروسه باید تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر پرستار جدید به بیمارستان‌ها تزریق شود. امیدواریم تغییر وضعیت‌ها هم به گونه‌ای اتفاق بیفتد که تمام نیرو‌های شرکتی، دولتی شوند. یا به مطمئن‌ترین شکل امنیت شغلی را داشته باشند.

او گفت: ما وقتی می‌گوییم پرستار طبق قانون؛ ماده ۱۶ نظام پرستاری باید حتما مدرک و فارغ التحصیل دانشگاه باشند. نیرو‌های پرستار حتما باید درس مربوط به رشته را خوانده باشند.

سرانجام پرداخت معوقه پرستاران به کجا رسید؟

میرزا بیگی بیان کرد: معوقات تنها برای پرستاران نیست بلکه مربوط به تمام کادر درمان است. با تمام مکاتباتی که انجام شده و مصوباتی که سازمان مدیریت گفته اولویت همه ما پرداخت معوقات پرستاران در این مصوبات است. اسناد و مصوباتی که سازمان مدیریت به وزارت بهداشت و بیمه سلامت ابلاغ کرده در واقع بحث معوقات پرستاران در اولویت این مصوبات قرار گرفته است. طبق اسناد ابلاغی؛ حدود ۳ هزار میلیارد تومان که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن را بیمه سلامت پرداخت کرده، و دوهزار میلیارد هم مستقیما به دانشگاه‌ها پرداخت شده است، اما هنوز معوقه پرستاران متناسب با این بودجه‌ها داده نشده است. ما خیلی تلاش کردیم و خواهیم کرد که معوقات این نیرو ها‌ی ایثارگر و زحمتکش به صفر برسد.

او ادامه داد: معوقات با این شرایط همچنان به نحو قانع کننده‌ای پرداخته نشده و دلیل آن رفتار شخصی برخی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: گاهی مشاهده می شود برخی دانشگاه‌ها به جز پرداخت کارانه‌ها از این مبالغ برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی یا برخی بدهی‌های دیگرشان هم استفاده می‌کنند.البته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند سبزوار براساس مقررات ابلاغی عمل کرده و معوقات نیروهایش را به موقع پرداخت کرده اند. در این میان دانشگاه‌هایی هم بودند از همین ۳۰۰۰ میلیارد هنوز یک یا دو مرحله کارانه پرسنل خود راپرداخت کرده اند.


بیشتر بخوانید


او گفت: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهش می‌کنم وقتی شاهد این همه زحمت کادر پرستاری و درمان خود هستند این مبالغ را ذخیره دانشگاه نکنند و سعی کنند کارانه نیرو‌های خود را به موقع پرداخت کنند.

میرزا بیگی بیان کرد: از مسئولین می‌خواهیم هر مبلغی را که برای کارانه و معوقات تعیین و ابلاغ می‌کنند در همان راه صرف کنند؛ زیرا کادر درمان ما به شدت خسته و فرسوده شده اند که حتما درصورت ادامه این وضع عواقب بدی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار