مومنی گفت: از ابتدای امسال توانستیم نزدیک به ١٠٠ هکتار از اراضی جزیره قشم را به ارزش ۵٠٠میلیارد تومان رفع تصرف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رضا مومنی مدیر عامل  سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری درباره عملکرد مناطق آزاد اظهار کرد: در حوزه گردشگری حدود ٩ هزار ظرفیت اقامتی در قشم داریم که به علت شیوع کرونا موفق به افتتاح آنها نشدیم. در حوزه انرژی،به دلیل اینکه انرژی باید از سرزمین اصلی به جزیره  قشم منتقل شود، وابستگی داریم .

مومنی افزود: امروز تولید ١٠٠٠ مگاوات برق  را نهایی کرده ایم و ٣۴٠ مگاوات  پست ٢٢٠ در اختیار شبکه قرار داده شده است.

او ادامه داد: سرمایه گذاران در قشم هر کدام یک نیروگاه ۶٠٠ مگاواتی  در دستور کار دارند که می‌تواند ١٠٠هزار متر مکعب برق تولید کند؛ و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند. در ساعات  پیک مصرف،  بین٢۵٠ تا  ٢٨٠مگاوات برق نیاز داریم که یکی از چالش‌های جدی در توسعه تامین زیرساخت‌ها است

مدیر عامل  سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: در حوزه شیلات ١۶٠٠ هکتار زمین تحویل داده شده و باید ٢۵٠٠هکتار دیگر تحویل داده شود که تا سه ماه دیگر مشخص می‌شود.. هدف ما تولید ٢۵٠٠٠ تن میگو است تا و رقم صادرات میگو به ٩٠درصد برسد. یکی از قطب‌های میگو در کشور قشم است. تاکنون ٢۶٠٠٠هزار تن درخواست برای پرورش ماهی داشته ایم.

 مومنی تصریح کرد:براساس برنامه ششم توسعه باید ٨٠هزار تن ماهی تولید کنیم و تا پایان دولت تولید ٣٠هزارتن ماهی عملیاتی می شود. در حوزه نفت و گاز اولین پالایشگاه با ظرفیت ٣۵ هزار بشکه آماده بهره برداری است و ذخیره سازی ٣.٢ میلیون بشکه نفت را در دستور کار قرار داده ایم که می‌تواند برای جنوب کشور ظرفیت خوبی باشد. پانزده  پروژه در ٢٠ شهریور افتتاح می‌شود.

او افزود: توسعه شهر درگهان که از نظر اقتصادی مهم است نیز در دستور کار قرار دارد. تا امروز حدود ٢هزار میلیارد تومان پیش بینی شده تا در قالب ١٠پروژه سرمایه گذاری شود. از جمله این پروژه ها می توان به ٣١٠پروژه به ارزش ۶٢ هزار میلیارد تومان که ١٠٠مورد متعلق به منطقه آزاد قشم با رقم معادل ٣١هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

مدیر عامل  سازمان منطقه آزاد قشم گفت:پروژه های حوزه شیلات به طور کامل در دست بخش خصوصی است و پروژه‌های زیر ساختی راه و ترمینال مربوط به دولت است . برای بخش خصوصی هم توجیه اقتصادی برای ورود و سرمایه گذاری  در این حوزه ها  وجود ندارد.

او  در خصوص  سرمایه‌های جذب شده در این منطقه گفت: سهم سرمایه گذاری در قشم ارزی یک میلیارد و سیصد میلیون یورو است؛ که در حوزه نفت و گاز و انرژی و برای تجهیزات اسکله مصرف شده است. این سهم توسط بخش خصوصی تامین شده که از صندوق ذخیره ارزی هم کمک گرفته شده است؛ و سرمایه گذاران همگی داخلی هستند . 

او گفت:سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی در پروژه نیروگاه ١٠مگاباتی خورشیدی داریم که شرکتی از ایتالیاس گذاری کرده است، ولی ارقام قابل ملاحظه‌ای نیست. چین و فرانسه هم فعالیت‌هایی دارند، اما سهم آنها نیز قابل ملاحظه‌ای نیست. 

٨٠میلیون دلار سهمیه واردات گروه چهار در منطقه آزاد قشم

او با اشاره به وضعیت قاچاق ته لنجی در  منطقه آزاد قشم تصریح کرد:  قاچاق وجود دارد و مناطق آزاد مسئول قاچاق نیستند و عضو ستاد قاچاق هم نیستیم.

مومنی گفت:ما نقطه نظرات مان را درباره مبارزه با قاچاق گفتیم و تحرکاتی هم در قشم انجام شد اما تهدید کردند که بازار را می‌بندد.  معتقدم باید با دولت به تفاهم رسید. ما حدود ٨٠میلیون دلار سهمیه در سال داریم و ٨٠میلیون دلار برای واردات برای گروه چهار داریم. بیش از ١۴هزار مغازه در قشم وجود دارد. کالا‌هایی که در بازار قشم وجود دارند قطعا از کانال گمرک وارد نشده است.

مدیر عامل  سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: بانک مرکزی اگر بپذیرند با سیستمی که از طرف مناطق آزاد پیشنهاد شده اقدام کند موضوع قاچاق قابل پیشگیری است. آمادگی لازم وجود دارد و راهش این است که در قشم چرخ تولید راه بیفتد. هشت کارخانه تولید اودکلن در قشم وجود دارد. در حال حاضر برند‌های معتبری در قشم تولید می‌شود.در حوزه لوازم خانگی هم فعالیت داریم.

مومنی درباره زمین خواری در منطقه قشم گفت: استان هرمزگان نهایت همکاری را با قوه قضائیه دارد و شعبه‌ای خاص برای رفع تصرف در دادسرای قشم با دستور حجت الاسلام رئیسی فعال شده است.

او گفت: مساحت کل جزیره ١۵٠٠کیلومتر است که ٣٠٠کیلومتر آن منطقه آزاد است و ١٢٠٠کیلومتر منطقه آزاد قشم است. از ابتدای امسال توانستیم نزدیک به ١٠٠ هکتار از اراضی تصرف شده را برگردانیم که ارزش آن ۵٠٠میلیارد تومان بوده است. تمام مراحل پرخطر شناسایی شده و گشت‌های ویژه‌ای وجود دارد و یگان حفاظت از اراضی به حد در قشم فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار