به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز اولین نشست خبری تورج دهقانی زنگنه در جایگاه رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد. در این نشست نتایج بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که چند ماه پیش برای بررسیهای دقیق به کشور فرانسه ارسال شده بود، اعلام شد.
زنگنه در نشست خبری امروز خود درباره آخرین نتایج به دست آمده از جعبههای سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی گفت: بازخوانی جعبههای سیاه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی را ا امروز به صورت دقیق اعلام میکنم.
او ادامه داد: بازخوانی جعبههای سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر مقررات بینالمللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است.
زنگنه تاکید کرد: هنگام بازخوانی نمایندگان کشور آمریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهرهبردار، کشور فرانسه به عنوان ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی و نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباع آنها در این پرواز بودند و نماینده سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرآیند حضور داشتند.
بیشتر بخوانید
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد، اظهار کرد: تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول مکالمات را ضبط کرده است.
زنگنه با اشاره به اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در فرآیند بازخوانی بر اساس استانداردهای انکس ۱۳ ایکائو بوده است، اظهار کرد: در داخل کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم بودند که همه آنها متوجه شرایط غیرعادی شدند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند.
او با بیان اینکه معلم خلبان بعضی از راهنماییها را در آن لحظه انجام داد گفت: او فعال بودن هر دو موتور هواپیما را به خلبان اعلام میکند و با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع میشود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده است، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه به دست نیامد.
او بیان کرد: قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبههای FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
زنگنه با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشور فرانسه جهت همکاریهای بازخوانی تشکر میکند، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چهارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشور ایران ارائه کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت میگیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن آنکه در تعارض با اهداف مورد تصریح ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.
او تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری از تمامی ذینفعان در خواست میکند که از هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.
انتهای پیام/
اول از همه ایام سوگواری رو به شما مسلمانان تسلیت میگم و اونایی که تو این حادثه متاسفانه از دست رفتن
خدا به خانواده شون صبر بده
خوب دونستم یه مطلبی رو اینجا بگم
هر سه روز یکبار هوایی پر تر مسافر در ایران سقوط میکند و به طور خاموش که هیچ نمی فهمه و شاید خانواده ما هم تویشان هست
آن هواپیما کروناست که ما با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ماست زدن ، فاصله اجتماعی ، شستن و ضد عفونی کردن
باعث خستگی کادر پزشکی و مرگ عزیزنمان میشویم
علاوه بر اون هواپیمایی که سقوط کرد (خدا بیامرز و به خانواده شان صبر بده) مواظب هواپیما کرونا هم باشیم و حدالمکان پروتکل ها را با دقت اجرا کنیم.
الان شاید تا به حال نمب دونستیم که هر ۳ روز یه بار یه هواپیما سقوط میکنه و ما عین خبالمون میست و در موردش اونقدر صحبت نمی کنیم و حتی لمسش نمی کنیم که ممکنه برا خدمون هم اتفاق بیافته
امیدوارم که این وروس هم به این زودی زود از کل جهان رخ ببندد و همه بتونیم به حالت قبل کرونا برسیم
الهی آمین
چه فایده...روح اون عزیزان..شاد.این موضوع تو کلی ابهام در زمان،باقی ماندو شد یه گذشته ی تلخ،برای خانواده های داغدار.داستان تلخی که بزودی فراموش خواهد شد.و غمش باقی خواهد ماندتا ابد برای خود خانواده های داغدار
خدا رحمت کنه
آمین یا رب العالمین
متاسفم
توی انتقام سخت یک آمریکایی هم نمرد
ولی بیش از ۱۰۰ نفر ایرانی
کینه و نفرت کاشتند و همان برداشت می کنند.
بخصوص سامانه تور
نمیخواسته مردمو بکشه
خیلی خوب توضیح دادی
واقعا حرف حق را زدی
پایگاهی رو زدیم که یکی میگی توش نیرو نبوده یکی میگه بوده.
سخت فهمیدنش؟؟
قبل از منفجر کردن بمب با چتر پریدم پاین لول
اصلا اگر اون روز مقامات بالایی بخاطر وضعیت بوجود آمده (حمله به پایگاه آمریکا) دستور لغو پروازها (مثل ۱۴ خرداد) رو میدادند هیچ اتفاقی رخ نمیداد.