کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به عنوان اولین مرکز تخصصی شکاف لب و کام و درمان ناهنجاری های فکی در ایران شناخته می شود.

بیژن موحدیان مسئول تیم درمان شکاف کام دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،   گفت: شکاف لب و کام از شایع‌ترین ناهنجاری های بدو تولد در کودکان می‌باشد که شیوع آن از حدود یک در هر ۷۵۰ تولد زنده تخمین زده شده است که این میزان در نژاد‌های مختلف متفاوت است.

او با اشاره به اینکه طبق تحقیقات شکاف لب در نوزادان دختر بیشتر و شکاف کام در نوزادان پسر شایع‌تر می‌باشد افزود: نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام درسنین مختلف ممکن است با مشکلاتی از جمله مشکلات تغذیه ایی، گفتار، زبان، دندانی، روانی و اجتماعی مواجه شوند و نیاز است که دربهترین زمان ممکن هر مداخله درمانی انجام شود نوزادان شکاف لب و کام از بدو تولد می‌تواند با مراجعه به تیم پزشکی تحت پوشش خدمات درمانی تیم قرار بگیرد.

بیژن موحدیان گفت: هدف تیم شکاف لب و کام این است که هر فرد تاحد ممکن به زندگی طبیعی نزدیک شود و جلسات معاینه پزشکی این تیم به صورت هفتگی برگزار شود در این جلسات متخصص جراح پلاستیک، دندانپزشک، اطفال، گوش و حلق و بینی، فک و صورت همراه با آسیب شناسی گفتار و زبان، متخصص ژنتیک به ارزیابی جامع و دقیق بیمار پرداخته ومسیر درمانی او را تعیین می‌نماید.

او افزود: به طور کل میتوان شکاف دهانی و صورت را نتیجه ایی از ترکیب عوامل وراثتی و عوامل طبیعی دانست، اما مطالعات نشان داده که ژنتیک ۲۰ در صد در ایجاد این بیماری نقش دارد.

او ادامه داد: اغلب مراجعه کنندگان به کلینیک شکاف لب و کام اصفهان از شهر‌های دیگر به خصوص جنوب و غرب، کشور هستند که تاکنون حدود ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به شکاف لب و کام از سراسر ایران تحت پوشش این تیم درمانی قرار گرفته اند.

بیژن موحدیان گفت: در این کلینیک ، اعضای تیم درمان باید در زمان مراجعه بیمار به مرکز حضور داشته و به صورت گروهی در مورد اقدام مورد نیاز برای درمان و زمان مشخص نموده وصورت جلسه نمایند و از طریق هماهنگ کننده به والدین بیمار اطلاع داده شود.

موحدیان در ادامه گفت: تاثیر کرونا برای ارائه خدمات بیماران شکاف لب و کام که منجر به کنسل شدن جلسات معاینه تیمی بیماران و درنتیجه ایجاد وقفه در روند درمان بیماران به خصوص بیماران نیازمند به جراحی شده است و همچنین دو کارگاه آموزشی و تخصصی که سالانه با هدف آموزش روش‌های نوین جراحی با حضور متخصصین از کشور‌های دیگر برگزار می‌شد به علت بیماری کرونا برگزار نشد.

مسئول تیم درمان شکاف کام‌دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: فراهم کردن امکان ارزیابی گفتار درمانی به صورت مجازی در دوران کرونا ، موجب صرفه جویی در وقت، هزینه، کاهش خطرو هزینه‌های سفر‌های جاده ایی شده است.

او درپایان گفت: وجه تمایز این مرکز که باعث شد در کشور برتر باشد کار تیمی قوی، اتحاد بین اعضای تیم، حضور حدود ۱۰ متخصص از رشته‌های مختلف در هر جلسه و تاسیس اولین مرکز تحقیقات ناهنجاری‌های جمجمه می‌باشد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.