دشواری تامین هزینه آموزش مجازی برای خانواده‌ها، یکی از موضوعات اصلی جلسه هم‌اندیشی دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه هم‌اندیشی دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه پیرامون دستور جلسه بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام شبکه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی اظهار کرد: شرایط کرونا به عنوان یک ویروس فراگیر، انفصال گرایی در فضای فیزیکی را تقویت کرد و ضرورت جدی برای اتصال گرایی در فضای مجازی را به وجود آورد؛ بنابراین تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام حضور منسجم با رویکرد هم‌افزایی، هم‌گرایی و یکپارچه‌سازی در فضای مجازی یک ضرورت گریزناپذیر هم برای شرایط کرونا و هم در شرایط عادی است. البته حسب اظهارات وزیر علوم بیش از ۹۵ درصد از امکانات آموزش الکترونیک در ترم دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ استفاده کردند، ولی سؤال نسبت به کیفیت و انسجام است. کیفیت آموزشی تا چه اندازه تأمین شد؟

او افزود: در آموزش‌وپرورش نیز شبکه شاد طراحی شد که حتماً باید ساز وکار قوی‌تری را برای این حوزه طراحی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سامانه‌های متعددی در فضا‌های آموزشی کشور وجود دارد، افزود: ولی هنوز یک ظرفیت پلتفرمی در کشور برای این سامانه‌ها ایجاد نکرده‌ایم و پراکندگی زیادی در این امور وجود دارد و برای رسیدن به یک پلتفرم و مگا پلتفرم لازم است این سامانه‌ها در یک ظرف مشترک قرار گیرند.

عاملی گفت: مشکل اصلی در این اقدام، این است که ما نگاه آنالوگ و مکان و سازمان مبنا را به فضای مجازی تعمیم می‌دهیم؛ بنابراین باز در فضای مجازی هم می‌خواهیم مستقل و بدون توجه به ظرفیت‌های ملی کار را انجام دهیم که نتیجه آن تولد ده‌ها سامانه تکراری و اقدامات تکراری متعدد به تعداد مؤسسات و دانشگاه‌های کشور است.

اوافزود: ظرفیت محیط مجازی این است که به‌عنوان‌ مثال اگر یک کتاب به ماهیت دیجیتال تبدیل شد دیگر لازم نیست جای دیگر این کار را تکرار کنند و اتلاف منابع از بین می‌رود و منطق فضای مجازی یک کار به معنای همه تولید و کار است که هزینه‌ها را به‌شدت کاهش داده و دامنه توانایی داده را افزایش می‌دهد.

یکپارپگی به معنای مرکز گرایی نیست 

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سند ۲۰۲۵ کشور آلمان گفت: در این سند آمده است که آن‌ها هنوز موفق به ایجاد همگرایی، هماهنگی و هم‌افزایی نشده‌اند و باید به این سمت حرکت کنند و پیش‌بینی سود بالایی برای خود در این حوزه کرده‌اند.

او اضافه کرد: نگاه ما در این سند این است که ضمن متوقف نکردن کار، ظرفیتی را ایجاد کنیم که به‌ مرور زمان یک مگا پلتفرم برای خدماتی مانند کتابخانه مجازی، نشر و انتشارات مجازی و پیمایش‌های مجازی فراهم شود. اگر پراکنده‌کاری نکنیم و همه منابع یکجا جمع شوند سرمایه عظیمی را خواهیم داشت و کسب‌وکار این حوزه هم رونق بسیار جدی پیدا خواهد کرد.

عاملی با بیان اینکه معنای یکپارچه گرایی در این سند به معنای مرکز گرایی نیست، گفت: محیط مجازی محیطی مرکزی و غیر مرکزی است که انبوه کاربران می‌توانند در آنجا اطلاعات و منابع خود را به اشتراک بگذارند و این محیط نه‌ تنها مانع فعالیت دیگران نمی‌شود بلکه ظرفیتی ایجاد می‌کند تا همه بتوانند ظرفیت‌های خود را به فعلیت درآورند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ۶۵ میلیون کاربر ایرانی شاغل در این محیط می‌توانند تبدیل به سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی آموزش و پژوهش و عرصه نوآوری‌های کشور شوند. تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی در حوزه موضوعیت خواهند داشت و دامنه کار از حوزه ملی به حوزه منطقه‌ای و جهانی توسعه پیدا خواهد کرد.

او  با اشاره به انقلاب اول دیجیتال یا ظهور ماهیت دیجیتال گفت: این انقلاب یک سیاست فشار بود که ماهیت شیئی اطلاعات را به ماهیت رقومی تبدیل کرد و در سطح وسیع شاهد این تحول و تغییر و تبدیل‌ها بودیم و در انقلاب دوم که انقلاب کشش و توسعه خدمات دیجیتال بود، داده‌ها را تبدیل به خدمات کردند و مرحله بعد ایجاد نظام حکمرانی برای این فضاست که در ارتباط با فضای فیزیکی باید باشد.

عاملی افزود: باید برای محیط دوم یک سیستم طراحی کنیم به‌ویژه در حوزه آموزش و پژوهش به علت تعدد سامانه‌ها نیازمند این سیستم هستیم و باید برای آن هدف‌گذاری منطقی و سرمایه‌گذاری منطقی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت کره برای توسعه فناوری بلاک چین در این کشور ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: ما سرمایه‌گذاری در فضای دوم را جدی نگرفته‌ایم به‌عنوان‌ مثال شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت فنی این کار است با مشکلات عدیده همراه است.

عاملی

او ضمن رد نگاه ابزاری به فضای مجازی گفت: فضای مجازی باید به زیست‌بوم فرهنگی و اجتماعی متصل باشد و در پیوند با تاریخ و تمدن و قوانین و مقررات از جمله قانون اساسی کشور باشد.

عاملی تأکید کرد: این محیط دارای ارزش اقتصادی بوده و نگاه کسب‌وکار با توجه به تعداد میلیونی کاربران و واحد‌های مرتبط بسیار مهم و بالاست. ما در واقع حداقل از ۱۵ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و هزار نفر از کارکنان حوزه آموزش و پژوهش صحبت می‌کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به جلسه روز گذشته با مسئولان حوزه آموزش کشور گفت: در این جلسه با استدلال‌هایی تأکید شد که عنوان یکپارچه از این محیط برداشته شود، چرا که در مفهوم شبکه یکپارچگی نیز وجود دارد.

او ضمن تأکید بر اهمت مدیریت داده در این محیط گفت: متأسفانه برخی دستگاه‌ها از ارائه داده و اطلاعات خودداری می‌کنند.

عاملی با اشاره به کیفیت پایین سامانه‌های موجود در کشور بیان کرد: ارتقاء سامانه‌ها، تأمین زیرساخت‌های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات و به هم‌پیوستگی منابع یا با تعبیر دقیق‌تر هم افزاری و هم‌گرایی امکانات یک ضرورت جدی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: این موضوع به‌ عنوان یک راهبرد کلان و همچنین در اقدامات ملی در سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و همچنین برنامه توسعه ششم مورد تأکید و تصریح قرار گرفته است و به نوعی تکالیف اسناد بالادستی پیشینی است.

او  در ادامه به تشریح اجزای این سند مشتمل بر تعریف اصطلاحات، اهداف کلان، سیاست‌ها و برنامه اقدام و ساختار نهادی پرداخت و گفت: یکی از دستگاه‌های کشور به‌عنوان هماهنگ‌کننده باید برای این سند مشخص شود.

عاملی در خاتمه در تشریح این شبکه ملی گفت: شبکه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی زیرساختی فنی، خدماتی و محتوایی را برای مجموعه آموزش و پژوهش کشور فراهم می‌کند و به چهار قلمرو ۱) عمومی، ۲) اختصاصی، ۳) خدمت دادن و خدمات گرفتن از بخش خصوصی و ۴) قلمرو کار جهانی و بین‌المللی توجه دارد.

فضای مجازی فرصت‌ها و مسائل جدید را در همه عرصه‌ها ایجاد کرده است

 صادق واعظ زاده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه گفت: فضای مجازی امروز فرصت‌های جدید و مسائل جدید را در همه عرصه‌ها ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه ما در این زمینه تاکنون خوب عمل‌نکرده‌ایم، گفت: در حوزه‌های جدید ما می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم مثلاً در خودروسازی اگر به خودران‌ها توجه کنیم قطعاً می‌توانیم موفق باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از این فرصت برخی کشور‌ها استفاده کردند مثلاً چین در فناوری‌های نو پیشرفت خوبی داشته و در فضای مجازی حتی توانسته جلوتر از خیلی کشور‌های پیشرفته باشد.

او اضافه کرد: جا دارد یک نهضت و جنبشی در این فضا شروع شود و باید به کسانی که در این حوزه فعال هستند بهای بیشتری بدهیم و به خواسته‌های آن‌ها توجه کنیم.

واعظ زاده تاکید کرد:  باید به تاب‌آوری‌ها در این حوزه توجه داشته باشیم و خلاقیت، رقابت و اقتضائات مراکز آموزشی مختلف در آن دیده شود و در کیفیت خدمات به این نکته توجه شود.

آسیب‌شناسی عملکرد نیمسال دوم تحصیلی را باید انجام دهیم

محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با اشاره به تصویب اسناد متعدد در کشور گفت: مناسب است که ظرفیت شورای عالی فضای مجازی در این حوزه مورد توجه باشد، منتهی ایشان بر اقدامات مهم و ضروری در این خصوص تأکید داشت.

او اضافه کرد: آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها قرار است فعالیت خود را به زودی شروع کنند و همه تأکیدات روی فضای مجازی است که ما در این زمینه هنوز آمادگی نداریم و باید سریع  به این موضوع بپردازیم و پیشنهاد می‌کنم هدف سال آینده را حفظ کیفیت موجود در نظر گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خیلی کشور‌ها و حتی دانشگاه‌های بزرگ نتوانستند در مواجهه با این وضعیت کار را پیش ببرند و ما نیز آسیب‌شناسی عملکرد نیمسال دوم تحصیلی را باید انجام دهیم.

او افزود: باید راهبرد‌های مشترک برای مدارس و دانشگاه‌ها تعریف کنیم و همچنین ارزیابی از دانشگاه‌های برتر جهان داشته باشیم و در یک بازه زمانی دو یا سه‌هفته‌ای این مسئله را در یک کارگروه چندنفره با حضور مسئولان ذی‌ربط حل کنیم.

تأکید جاسبی بر توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش‌های غیردولتی

جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان‌های مردم‌ نهاد و بخش‌های غیردولتی باید تقویت شوند و در ساختار این شبکه نقش پررنگ‌تری به بخش خصوصی داده شود.

او افزود: توجه به مسائل روز جامعه از جمله مشکلات فضای مجازی در مدارس و دانشگاه را باید مورد توجه قرار دهیم.

تامین هزینه بالای استفاده از ابزار‌های فضای مجازی برای خانواده‌ها دشوار است

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ادامه جلسه گفت: شبکه ملی مطالبه مهمی است و کمک به اصلاحات قبل از بروز آسیب‌ها می‌کند که باید در آن شرایط بومی مناطق دیده شود.

او افزود: در ترم پیش سال تحصیلی مشکلات زیادی داشتیم که مناسب است ارزیابی از آن صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تامین هزینه‌ بالای استفاده از ابزار‌های فضای مجازی را برای خانواده‌ها دشوار خواند و گفت: برنامه‌ریزی جامع در این حوزه از ضروریات این کار در بلندمدت است، ولی در کوتاه‌مدت برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای ترم آینده باید از ظرفیت رسانه ملی کمک بگیریم.

محمدعلی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که به‌صورت مجازی در جلسه حضور داشت گفت: خوب است کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شود که با سرعت موضوع را پیگیری کنند و هر چه سریع‌تر وارد فاز اجرایی شویم.

عاملی در انتهای این جلسه گفت: در خصوص مقررات گذاری در مورد فضای مجازی تنها دو قانون تجارت الکترونیک و جرائم الکترونیک وجود دارد که بیش از ۱۵ سال از عمر آن می‌گذرد و در این دوره ما ضرورت‌های مقررات گذاری گسترده‌ای پیداکرده‌ایم.

او افزود: اگر دولت هزینه پهنای باند را برای آموزش و پژوهش رایگان کند کمک بزرگی به این حوزه است.


بیشتر بخوانید


گفتنی است در این جلسه محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام‌والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر پارسانیا نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار