خون میرزایی گفت: سال گذشته ۵۵۰ تن تیلاپیا در ۴ استان کشور تولید شد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی اله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات در نشست خبری که امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته روند رو به رشدی در تولید محصولات شیلاتی داشته ایم، اظهار کرد: سال گذشته برنامه، رسیدن به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول بود که خوشبختانه عملکرد به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید.

او متوسط برنامه سرانه مصرف در سال گذشته را ۱۳ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: علی رغم محدودیت شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، سرانه مصرف به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم می‌رسد.

تراز تجاری بخش شیلات مثبت ۴۴۰ میلیون دلار

خون میرزایی ادامه داد: علی رغم ممنوعیت صادرات طی ماه‌های بهمن و اسفند به سبب شیوع ویروس کرونا، اما درآمد ارزی تراز تجاری بخش شیلات ۴۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر آخرین وضعیت تولید تیلاپیا بیان کرد: در حوزه تیلاپیا برای ۴ استان سمنان، خراسان جنوبی، یزد و قم مجوز تولید صادر شده است و در سال گذشته ۵۵۰ تن تیلاپیا در استان‌ها تولید شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در جیرفت، برای برپایی مرکز تکثیر تیلاپیا مجوز گرفته ایم و شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری کردند.

او پرورش تیلاپیا را اولویت کاری سال ۹۹ و برنامه‌های پیش رو اعلام کرد و گفت: هم افزایی خوبی با موسسه تحقیقات صورت گرفته و قرار است با هم این کار را پیش بریم.

خون میرزایی ادامه داد: با همکاری استان‌ها و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه باید به سمت پرورش متراکم و فوق متراکم گونه‌های تیلاپیا در این استان‌ها برویم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ۱۳۴ فروند کشتی مجوز کشت ترال میانی و کف را دارند و در حال حاضر ۶۵ فروند کشتی فعالیت می‌کنند.

او میزان صید به روش ترال را ۱۶۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد این‌ها صید هدف و ۲۰ درصد صید زمینی بوده است.

این مقام مسئول همچنین میزان صید فانوس‌ ماهیان به روش ترال میانی را ۳۸ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد که ۳۱ هزار تن آن براساس صید صدف و ۷ هزار و ۷۰۰ تن آن صید ضمنی شامل گونه‌های یال‌اسبی، شوریده و گونه‌های دیگر است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: ۱۳۴ فروند کشتی مجوز کشت ترال میانی و کف را دارند و هم اکنون ۶۵ فروند کشتی فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به قرارداد ۲۵ساله ایران با چین بیان کرد: همکاری‌های اقتصادی در بخش شیلات در قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین گنجانده شده است، اما هنوز این قرارداد به امضای دو طرف نرسیده و ما اطلاعات دقیقی در مورد مفاد آن نداریم.

به گفته او قرارداد ۲۵ساله ایران و چین در مرحله کارشناسی بوده و اظهارنظر درباره آن هنوز زود است.

پخش فیلم در فضای مجازی دلیل محکمی نیست

رئیس سازمان شیلات ایران درباره صید ترال و پخش فیلم‌هایی مبنی بر جارو کردن ماهی‌های دیگر دریا گفت: پخش فیلم در فضای مجازی نمی‌تواند دلیل محکمی باشد. برخی از این فیلم‌ها که ادعا می‌شد به تازگی گرفته شده است مربوط به سه سال پیش بود. اکنون هم هیچ تبعه خارجی از جمله صیاد چینی در کشور نداریم، خارجی‌هایی که در ایران کار می‌کنند تحت عنوان تکنسین، کارگر و یا موارد دیگری هستند که برای صیادان ایرانی کار می‌کنند و مجوز گرفته‌اند.

او ادامه داد: سیستمی در سازمان طراحی شده و ما هر لحظه کشتی‌هایی که اقدام به صید می‌کنند را ردیابی می‌کنیم و هر لحظه می‌توانیم تشخیص بدهیم در کدام قسمت دریا هستند، بنابراین اینگونه اظهارات اساسی منطقی ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره تولید ماهیان تن گفت: سالانه ۲۲۰ هزار تن ماهی تن در کشور صید می‌شود و حدود ۳۰ هزار تن هم واردات انجام می‌گیرد و نیاز تولیدکنندگان کنسرو برآورده می‌شود.

خون میرزایی درباره آخرین قوانین وضع شده درباره محدودیت‌های صید ماهیان خاویاری در دریای خزر گفت: از ۱۰ سال پیش ۶ کشور حاشیه دریای خزر متعهد شدند برای احیای ذخایر خاویاری، صید این نوع ماهی ممنوع شود و اگر در تور صیادان این نوع ماهی‌ها گرفتار شوند، یا آزادسازی می‌شوند یا به بخش‌های تحقیقاتی تحویل داده می‌شود.

رئیس سازمان شیلات آینده تولید ماهیان خاویاری پرورشی در کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ۱۳۰ مزرعه فعال ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور وجود دارد و روزبه‌روز بر تولیدات آن‌ها اضافه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال براساس برنامه، قرار بود ۴۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری استحصال شود که به این رقم رسیده‌ایم، اما به دلیل تأثیر بیماری کووید ۱۹در وضعیت تقاضای بازار، نتوانستیم آن‌ها را صید و به بازار عرضه کنیم.

قتل ۲ صیاد ایرانی توسط اماراتی‌ها

او از قتل ۲ صیاد ایرانی به دست نیرو‌های امارات خبر داد و گفت: دو صیاد کشورمان توسط نیرو‌های مسلح اماراتی مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند.

این مقام مسئول  از وزارت امورخارجه درخواست کرد که هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.

او در پایان از آزادی تعدادی از صیادان ایرانی که سال‌ها در اسارت دزدان دریایی سومالیایی بودند خبر داد و گفت: امیدواریم با تمهیدات لازم از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار