با تلاش مخترعان مشهدی، نخستین کمباین مخصوص برداشت برنج کاملا داخلی تولید شد.

حسین اختراعی رییس انجمن تحقیق و توسعه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تا کنون برای تامین کمباین‌های مخصوص برنج در ایران از محصولات چینی استفاده می‌شده که با اختراع این کمباین و تولید انبوه آن، از خروج ۳۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.

او افزود: این محصول کاملا ملی، دارای ابعاد ۳۲۰×۲۵۰×۵۳۰ سانتی متر، موتور دیزل ۱۴۰ اسب بخار، با قابلیت حرکت در شالیزار با لاستیک شنی و برداشت روزانه ۳ هکتار شالی است.

مجری ساخت محصول ادامه داد: استفاده از این کمباین می‌تواند از ۲۵ درصد ضایعات به روش سنتی جلوگیری کرده و این رقم را به یک درصد کاهش دهد.

اختراعی با بیان بیش از ۲۰۰ میلیون تومان سودآوری در برداشت برنج با این کمباین، بیان کرد: اکنون که فرصت کشت برنج در تمام استان‌ها امکان پذیر شده، قطعا نیاز به چنین کمباینی برای کشاورزان کشور احساس می‌شود.

او تصریح کرد: تولید انبوه کمباین ایرانی نیاز به سرمایه گذارانی دارد تا با تولید انبوه آن در کشور، جلوی واردات خارجی را گرفته و به صرفه جویی‌های ارزی نائل شویم.

کمباین شنی دار مخصوص برداشت برنج در شرکت مکاترونیک واژ آریا و با تلاش مخترعان مهندس غفاری، مهندس سعید کلاهی و مجری ساخت حسین اختراعی طوسی و مهندس جعفر خسروشاهی به ثمر رسیده است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.