عاقبت رزرو کرسی‌ دانشگاه‌ها توسط درس‌‌گریزان دست به جیب

باوجود کلاهبرداری‌های واضح سودجویان در خرید و فروش صندلی دانشگاه‌های برتر، همچنان برخی داوطلبان خوش‌باور در دامشان می‌افتند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت صحبت از داستان‌ها و سناریوهای تکراری در خصوص کلاه‌برداری‌های مجازی می‌شود بیشتر به جای تعجب از سوژه‌ گول زننده این حقه‌بازی‌ها، به فکر می‌رویم که آخر چگونه می‌شود با وجود اطلاع رسانی‌های پی در پی، بازهم عده‌ای با کمال میل گول این شیادان را می‌خورند.

بعضی سناریوها فصلی است؛ مثلا کنکور که هر سال از عید تا آخر تابستان حرفش در خانه‌ها به شدت خودنمایی می‌کند، در برهه‌ای از زمان  یا داوطلب درگیر درس‌خواندن است  یا در اضطراب نتایج و بعد از اعلام نتایج هم که انتخاب رشته می‌کند باید همه‌جانبه اوضاع را سنجیده و رضایت مادر پدر را کسب کند که شهر و راه دور را در لیست انتخاب رشته داشته باشد یا نه!

این چند ماه فرصت خوبی برای عده‌ای است که می‌خواهند از این آب کل‌آلود ماهی بگیرند و دقیقا آن داوطلبانی را هدف قرار می‌دهند که  نه آن‌قدر درس خواندند که از آزمون خود مطمئن باشند و نه آن‌قدر تنبل‌اند که برایشان دانشگاه و رتبه مهم نباشد.

فروش سوالات امتحانات نهایی خبر دست‌اول، عجیب و جدیدی نیست ولی با نگاهی گذرا به کنکور چند سال اخیر و یک سر زدن به پرونده‌های پلیس فتا، قربانی در این ماجرا کم نمی‌بینیم؛ بعد از امتحانات نهایی نوبت به موسسات تضمین‌دهنده کنکوری می‌رسد که طی یک ماه  می‌خواهند داوطلب را به رتبه تک رقمی برسانند.

عاقبت رزرو کرسی‌ دانشگاه‌ها توسط درس‌‌گریزانِ دست به جیب

فروش کرسی دانشگاه

بعد از کنکور یا در همان فضای استرس‌زای چند روز مانده به آن، نوبت به فروش صندلی‌ها می‌رسد. صندلی‌های دانشگاه‌های برتر کشور که خود آن صندلی‌ها باورشان نمی‌شد روزی چند ده میلیون ارزش داشته باشند!

پوریا پژوهان فر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  اظهار کرد: چندین نفر از دانش‌آموزانی که با آن‌ها در ارتباطم، وقتی با این تبلیغات و اخبار زرد مواجه شدند، عنوان کردند که ما این‌همه درس خواندیم در حالی که برخی داوطلبانی که درس نخواندند به راحتی می‌توانند وارد دانشگاه و رشته مورد علاقه ما شوند.

او ادامه داد: حتی در یکی از این اخبار جعلی بامحتوای فروش صندلی نوشته شده بود که وزیر علوم این اقدام را اعلام و تایید کرده است. به همین دلیل ذهن دانش‌آموزان را بیشتر مشوش شد، یعنی دقیقا همان هدفی که گردانندگان این صفحات قلابی به دنبالش هستند، محقق شد.


بیشتر بخوانید


پژوهان فر افزود: اخبار بد مخصوصا با موضوع کنکور، روی ذهن و روان داوطلبان کنکور تأثیر مستقیم خواهد گذاشت چنانچه در همین فرصت است که سودجویان بهره لازم را از موقعیت می‌برند.

اخباری مانند سهمیه، کاهش ظرفیت پذیرش و هر محتوایی از این قبیل که دانش‌آموز را به فکر ببرد که مبادا عدالت‌آموزشی برایش فراهم نباشد تاثیر منفی روی او خواهد گذاشت. دانش‌آموزان روستایی را در نظر بگیرید که با وجود نبود شرایط ایده‌آل، به مطالعه و تلاش خود بسنده می‌کنند، اما با دیدن این اخبار در فضای  مجازی ممکن است فوری عقب بکشند، درس را رها کند و حتی انگیزه‌شان تا حد زیادی کم شود.

عاقبت رزرو کرسی‌ دانشگاه‌ها توسط درس‌‌گریزانِ دست به جیب


او افزود: از طرف دیگر دانش‌آموزانی هستند که به هر دلیلی اعم از درس‌نخواندن  یا حتی فشار خانواده، وارد این ماجرا‌های کلاهبرداری می‌شوند و چند میلیون بدون ضمانت بابت فروش سوالات یا حتی صندلی کنکور پرداخت می‌کنند و بعد تنها خودشان می‌مانند و پول از دست رفته و روحیه‌ای که باخته اند.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: هرسال شاهد قیمت‌گذاری روی صندلی دانشگاه‌ها بودیم، اما امسال این موضوع شاید بیشتر به چشم بیاید یا حتی مخرب‌تر باشد. چرا که امسال در‌س‌خواندن به طور رسمی، غیرحضوری و از طریق فضای مجازی صورت گرفت و با این شرایط عده کثیری به این فضا رو آوردند. کرونا هم فشار روانی داوطلبان کنکور را دو چندان کرد و رو آوردن به این راه‌های فرعی برای رسیدن به اهداف دانشگاهی، بیشتر از خود ویروس کرونا  شیوع پیدا کرد.

او ادامه داد: دانش‌آموزان در جریان باشند که اگر قصد ورود به رشته خاصی را دارند که از طریق رتبه خوب و تک رقمی بدست می‌آید، امکان ندارد از طریقی غیر از دانشگاه‌های پردیس که آن‌هم نیازمند رتبه و کنکور است، هدفشان محقق شود؛ نا امیدی، ضربه روحی، احساس ناتوانی و  افسردگی، از جمله پیامد‌های اعتماد به موسسات یا مبلغان کرسی‌های دانشگاه‌ است.

عاقبت رزرو کرسی‌ دانشگاه‌ها توسط درس‌‌گریزانِ دست به جیب


بیشتر بخوانید


پژوهان فر گفت: بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان این برهه، نداشتن سواد رسانه‌ای‌ است. سوادی که در کمتر کسی عیان است اما از طرفی نمی‌توان رسانه‌ را نادیده گرفت چرا که عضو لاینفک زندگی این عصر است.  تنها با مطالعه و دنبال کردن اخبار موثق می‌توان  از این دنیای اخبار جان سالم به در برد و  داوطلبان بهتر است بیشتر روی کنکور تمرکز کنند و مطمئن باشند که کسی غیر از خودشان نمی‌تواند آینده و صندلی آنها را در دانشگاه خوب، تضمین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا باید سوالات کنکور را این قدر سخت بگیرند که دانش آموزان درس خوان و باهوش هم کم بیاورند سوالات را منطقی طرح کنند که نیازی به آموزشگاه های مافیایی هم نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
ولی چه ارگانی نظارت میکنه و با این کلاه برداران مجازی برخورد شدید میکنه؟ نه برخورد با مثلا دزدها که هر وقت میگیرنشون میپرسن بار چندمشونه، میگن دهمین باره مثلا گرفتنمون و باز آزاد میشن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
درسته باید حواس مردم جمع باشه و گول این حرف ها رو نخورن، ولی چه ارگانی نظارت میکنه و با این کلاه برداران مجازی برخورد شدید میکنه؟ نه برخورد با مثلا دزدها که هر وقت میگیرنشون میپرسن بار چندمشونه، میگن دهمین باره مثلا گرفتنمون و باز آزاد میشن !