پورنگ گفت: صلح موضوعی است که در هر زمان و هر مقطعی به آن نیاز داریم و می توانیم با ایجاد صلح در درونمان، پروتکل های بهداشتی را رعایت و با کرونا بهتر مبارزه کنیم.

بهناز پورنگ دبیر سومین نمایشگاه بین المللی نقاشی رنگ صلح که قرار است از ۲۹ شهریور تا ۴ مهر به مناسبت روز جهانی صلح با همکاری گالری استاد احدی و همراهی در گالری لونا استانبول ترکیه برگزار شود درباره این رویداد به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روال جامعه طوری است که وقتی موضوعی مطرح می‌شود روی آن خیلی صحه می‌گذارند مثل بیماری کرونا که الان همه جریان‌های فرهنگی هنری به آن مسئله می‌پردازند، اما همیشه موضوعاتی هستند که هیچ وقت کهنه نمی‌شوند.

وی افزود: «رنگ صلح» اولین نمایشگاهی نیست که با موضوع صلح برگزار کرده ام. قبلا هم در قالب یک جشنواره به آن پرداخته ایم و این سری هم به صورت نمایشگاه بین المللی برگزار می شود. صلح موضوعی است که در هر زمان و هر مقطعی به آن نیاز داریم. این بیماری یا ویروس ظاهرا حالا حالا‌ها با ماست و در این شرایط اگر هر شخصی بتواند در درون خود صلح و آرامش ایجاد کند می‌تواند با رعایت نکات ایمنی با این ویروس هم به نوعی کنار بیاید و باعث انتقال آن به دیگران نشود؛ بنابراین بنده معتقد هستم که صلح در هر زمانی حرف اول را می زند. با توجه به این دلایل دوباره دست روی این موضوع گذاشتم و برای به ثمر رسیدن آن محکم ایستاده ام.

پورنگ در پاسخ به اینکه چرا فقط زنان را برای این نمایشگاه انتخاب کرده اید، گفت: تحلیل زنان در یک جامعه می‌تواند زمینه ساز آموزش و پرورش سالم برای یک نسل و خود آن جامعه باشد. در اصل، زنان قربانیان اصلی هر جنگ هستند و قربانی در جنگ به معنای قربانی کردن عدالت است. به نظرم رعایت حقوق زنان و دیده شدن توانمندی آن‌ها و حضورشان در سطوح مختلف جامعه باعث رشد آن جامعه می‌شود. زنان نقش بسزایی در رشد افکار عمومی دارند و همانطور که پیش‌تر گفتم، صلح می تواند در وجود هر فرد نهادینه شود. متاسفانه این زنان هستند که هنگام یک جنگ،برادر، پدر و یا همسرشان آسیب می‌بیند و آن‌ها باید وظیفه یک پرستار را هم انجام دهند. به نوعی زنان بعد از جنگ بار‌های مخرب آن را تحمل می‌کنند و می‌خواهند نسلی را تربیت کنند که عاری از جنگ و خشونت باشد.

دبیر رنگ صلح درخصوص انتخاب کشور ترکیه به عنوان میزبان اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایجاد فرهنگ‌های مشترک در ملل مختلف می‌تواند در آگاه سازی انسان‌ها نقش مهمی داشته باشد و فرهنگ کشور ترکیه در برخی موارد خیلی به فرهنگ ما نزدیک است، تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را در کشور همسایه و نزدیکی کشور خودمان برگزار کنیم.

وی افزود: با اینکه فعلا نمی‌توان به صورت دقیق آماری از شرکت کنندگان منتشر کرد، اما خوشبختانه تاکنون از فراخوان این رویداد استقبال خوبی صورت گرفته است. من در این رویداد متوجه شدم که بانوان هنرمند ایرانی در شهر‌های مختلف کشور ترکیه زیاد هستند، با تعداد زیادی از آن‌ها تماس داشتم و آثار بسیاری هم از این طریق دریافت شد. حتی از انگلستان و سوریه هم برای حضور تماس داشتیم که این مسئله برای من  بسیار جالب بود. امیدوارم از کشور خودمان هم آثار خوبی دریافت کنیم. بعد از جمع آوری باید آثاری که محتوای آن‌ها متناسب با موضوع فراخوان است را جدا کرده و وارد مرحله نمایشگاهی کنیم.

پورنگ درخصوص برگزاری این نمایشگاه در ایران یادآور شد: شاید در آینده نمایشگاه را به صورت مجازی در ایران برگزار کنیم. البته در صورت مساعد بودن شرایط، آثار در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.