امسال داوطلبان کنکور در حالی به استقبال این رقابت سرنوشت ساز رفتند که کرونا تمامی جزییات آن را تحت الشعاع قرار داده بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا حتی بزرگترین آزمون سرنوشت ساز کشور را هم بی نصیب نگذاشت و داوطلبان این رقابت بزرگ امروز با شرایطی کاملا متفاوت از ادوار گذشته با به همراه داشتن ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده در حوزه‌های برگزاری این رقابت حضور یافتند.

داوطلبان کنکور امسال با در نظر گرفتن کلیه تمهیدات بهداشتی به حوزه‌های امتحانی وارد می‌شدند، تمهیداتی که برگزاری این آزمون را با چالش‌های مثبت و منفی همراه کرده که می‌تواند مزایا و معایبی برای داوطلبان و برگزار کنندگان آن به همراه داشته باشد.

شاید داوطلبان کنکور هرگز گمان نمی‌کردند که روزی ماسک و الکل و موادضدعفونی کننده در کنار مداد و پاک کن نقشی کلیدی و حیاتی برای داوطلبان ایفا کنند، اما کرونا حتی شرایط برگزاری این آزمون را تحت الشعاع حضور منحوس خود قرار داد تا آزمون کنکور امسال به متفاوت‌ترین آزمون سال‌های اخیر کشور تبدیل شود.

یکی از داوطلبان آزمون کنکور در شهرستان سلسله که با به همراه داشتن ماسک، شیلد و مواد ضدعفونی کننده در حال ورود به حوزه امتحانی خود بود گفت: امسال آزمون کنکور برای داوطلبان با استرس‌های زیادی همراه بود، حضور ویروس کرونا و قرنطینه‌های خانگی باعث شده بود که کنکوری‌ها در کنار شرایط سخت قرنطینه استرس‌های زیادی را تجربه کنند.

او افزود: تعویق در برگزاری این رقابت و، اما اگر‌هایی که برای برگزاری آن ایجاد شد در کنار ترس از حضور در تجمعات و خطر ابتلا به بیماری، شرایط روحی داوطلبان را تضعیف کرده و نگرانی‌های بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده است که بر سطح آمادگی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

این داوطلب کنکور با اشاره به سختی‌های جدا نکردن ماسک از صورت برای داوطلبان، عنوان کرد: با توجه به گرم بودن هوا، استفاده مداوم از ماسک در طول آزمون می‌تواند داوطلبان را با مشکلات تنفسی مواجه کند، اما چاره‌ای نیست، چون باید از خود در برابر این بیماری محافظت کنیم.

او با اشاره به نقش شرایط حاکم بر رقابت در کاهش تقلب در این آزمون، بیان کرد: با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حوزه‌های برگزاری رقابت، امسال تقلب داوطلبان به پایین‌ترین سطح ممکن می‌رسد و می‌توان گفت که کرونا باعث شده که آزمون و رقابتی سالم میان داوطلبان صورت گیرد که از این نظر خاطرمان کمی آسوده‌تر است.

ناظر یکی از حوزه‌های امتحانی شهر الشتر نیز در این باره اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا از داوطلبان خواستیم که در مقابل درب‌های ورودی حوزه‌ها تجمع نکنند و وسایل اضافی به همراه نداشته و کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مهوش یوسفوند با بیان اینکه استفاده از ماسک از لحظه ورود تا اتمام برگزاری آزمون و خروج از حوزه‌ها برای داوطلبان الزامی است، افزود: خوشبختانه فاصله گذاری اجتماعی بین داوطلبان باعث شده که کار ناظرین حوزه‌ها امسال راحت‌تر شود چرا که امکان تقلب را برای داوطلبان غیرممکن کرده است گرچه استفاده از ماسک می‌تواند باعث شود که برخی داوطلبان ریسک کنند و افراد دیگری را به جای خود به حوزه امتحانی بفرستند که باید ناظرین بسیار به این امر دقت کنند تا دچار خطا نشوند و حق کسی ضایع نشود.

او با بیان اینکه استفاده از ماسک‌های فیلتر دار در حوزه‌های امتحانی شهرستان ممنوع شده است، ادامه داد: نمی‌توان انکار کرد که امسال شرایط سختی بر رقابت داوطلبان حاکم است، استفاده چند ساعته از ماسک و گرمای حوزه‌ها از یک سو و استرس نگرفتن بیماری کرونا از سوی دیگر باعث شده که حتی داوطلبان جرات استفاده از خوراکی برای جلوگیری از پایین افتادن قند خون خود را هم نداشته باشند، اما چاره‌ای نیست و باید شرایط موجود را تحمل کنند.

رقابت ۴۱هزار و۱۱۷ داوطلب کنکور در لرستان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان به ایرنا گفت: ۴۱ هزارو ۱۱۷ داوطلب کنکور امسال در حوزه‌های آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان، دانشکده فنی و حرفه‌ای و دانشکده آیت الله بروجردی باهم به رقابت می‌پردازند.

احسان رشیدیان با بیان اینکه آزمون سراسری امسال طی چهار روز از امروز ۲۹ مرداد ماه جاری تا یکم شهریورماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: مجموع شرکت کنندگان در رشته هنر یک هزار و ۹۵۱ نفر است که امروز در آزمون سراسری شرکت کردند.

به گفته وی تعداد داوطلبان رشته علوم ریاضی و فنی در این استان ۲ هزار و۳۳۷ نفر و تعداد داوطلبان رشته علوم انسانی ۱۱ هزار و ۳۱ نفر است.

او با بیان اینکه تعداد داوطلبان رشته علوم تجربی در سطح استان ۲۱ هزار و۶۶۵ نفر و تعداد داوطلبان رشته زبان‌های خارجی چهار هزار و ۱۵۳ نفر است گفت: از مجموع داوطلبان کنکور سراسری در استان لرستان ۴۲ درصد آقایان و ۵۸ درصد خانم‌ها هستند.

رشیدیان بر رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری آزمون سراسری تاکید کرد و گفت: مهمترین بحث در برگزاری آزمون سراسری امسال ایمنی آزمون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به هر روی بزرگترین آزمون سرنوشت ساز کشور در سایه تجربه‌ای متفاوت در شرایط کرونایی در حال برگزاری است و امیدواریم که شرایط موجود بتواند منجر به خروجی رقابتی سالم و تجربه‌ای ماندگار برای داوطلبان شود.

رقابت ۲ هزار و ۳۹۵ داوطلب کنکور در سلسله

رئیس آموزش و پرورش سلسله  گفت: ۲ هزار و ۳۹۵ داوطلب کنکور در این شهرستان امسال با هم به رقابت می‌پردازند.

حسین فرهادی اظهار داشت: آزمون امسال در ۲۴ حوزه امتحانی در رشته‌های ریاضی فیزیک، هنر، علوم تجربی، زبان خارجه، ادبیات و علوم انسانی در سلسله برگزار می‌شود.

او افزود: آزمون داوطلبان گروه هنر در صبح چهارشنبه ۲۹، آزمون داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و انسانی صبح پنجشنبه ۳۰، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۳۱ مردادماه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجه صبح شنبه یکم شهریور ماه ۹۹ همزمان با سراسر کشور در شهرستان سلسله نیز برگزار خواهد شد.

او همچنین از آمادگی آموزش وپرورش شهرستان برای برگزاری این رویداد بزرگ ملی خبر داد و گفت: با تمهیدات پیش بینی شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی، آمادگی لازم برای برگزاری این آزمون بزرگ و سرنوشت ساز را در این شهرستان داریم.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.