مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به مناسبت هزارمین روز وقوع زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری آبان ۹۶، گفت: مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه، در این حادثه بزرگ سختی‌های زیادی را متحمل شدند.

تحمل هزار روزه مردم کرمانشاهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به مناسبت هزارمین روز وقوع زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری آبان ۱۳۹۶، گفت: مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه، علیرغم اینکه دراین حادثه بزرگ مصیبت‌ها و سختی‌های زیادی به آن‌ها وارد شد، اما تحمل کردند و خودشان هم برای بازسازی پای کار آمدند و دولت هم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض و... به کمک آمد تا این مناطق زودتر ساخته شوند.

او با بیان اینکه پس از زلزله بزرگ کرمانشاه یک همبستگی بزرگ ملی برای بازسازی این مناطق بوجود آمد، گفت: اگر به تاریخ چند دهه اخیر کشور نگاه کنیم، بجز در طول سال‌های جنگ تحمیلی، شاید در هیچ حادثه دیگری بعد از انقلاب، مقامات و مردم کشور اینچنین در کنار هم قرار نگرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه افزود: وجود این همبستگی و مشارکت خوب مردم مناطق زلزله زده باعث شد تا امروز و پس از گذشت هزار روز از آن زلزله بزرگ، اگر کسی وارد شهر سرپل‌ذهاب شود، شاید به سختی تشخیص دهد که این شهر روزی یک شهر ویران شده بوده و اکنون بازسازی شده است.

او با اشاره به متاثر شدن بخش بزرگی از جغرافیای استان از این زلزله، ادامه داد: در جریان این زلزله بیش از ۱۳۱ هزار واحد مسکونی، تولیدی، صنفی و... در استان آسیب دید، اما امروز با گذشت بیش از هزار روز از آن زلزله بزرگ، در شرایطی هستیم که می‌توانیم بگوییم زلزله زدایی از منظر و کالبد شهر‌های مناطق زلزله زده استان کاملا انجام شده و اقتصاد مردم این مناطق به راه افتاده و درآمدهایشان دارد برقرار می‌شود.

بالایی با بیان اینکه در این حادثه دولت به‌خوبی پای کار آمد و در کوتاهترین زمان مصوبات خوبی برای بازسازی و جبران خسارات وارده به این مناطق داشت، گفت: ۱۵ جلسه هیات دولت با ۴۴ مصوبه به موضوع زلزله اختصاص داشت، ضمن اینکه در ۵۷ جلسه ستاد بحران استان هم ۴۴۳ مصوبه برای این موضوع داشتیم.

روزانه ۱۳۰ واحد ساخته و یا مرمت شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بابیان اینکه از ابتدای بازسازی‌ها تاکنون ۱۳۱ هزار و ۴۱۲ واحد مسکونی، دامی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته و یا مرمت شده، افزود: براساس این آمار می‌توان گفت روزانه بصورت میانگین ۱۳۰ واحد در مناطق زلزله زده استان یا ساخته شده و یا اینکه مرمت شده است.

او افزود: همچنین در طول هزار روز پس از وقوع زلزله هزار کلاس درس در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته شده که برای ساخت این تعداد کلاس درس دولت ۱۲۵ میلیارد تومان و مردم و خیرین مدرسه ساز نیز ۱۴۵ میلیارد تومان پول دادند.

بالایی به تشریح بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: در مجموع ۱۰۸ هزار و ۷۰۶ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه بازسازی و مرمت شده که از این تعداد ۴۱ هزار و ۱۸۵ واحد بازسازی و ۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد نیز مرمت شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.