تولید گز در شهر بلداجی به واسطه شیوع کرونا رونق خود را از دست داده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهر بلداجی مرکز تولید گز در استان چهارمحال و بختیاری است که هم اکنون حدود ۹۰ کارگاه گز سازی در این منطقه فعالیت می‌کند که اشتغال در این منطقه وابسته به فعالیت کارگاه‌های گز سازی است.


بیشتر بخوانید


صنعت گز سازی در این منطقه سال به سال در حال توسعه بود که شیوع کرونا در کشور به یکباره موجب کاهش تولید گز در این منطقه شد.

کرونا کارگاه‌های تولید گز را به تعطیلی کشاند

کرونا به عنوان یکی از مهمترین عوامل اصلی و تأثیرگذار کاهش تولید گز در منطقه بلداجی به شمار می‌رود که موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های گز سازی شد.

شیوع کرونا در اسفندماه پارسال و تعطیلی بازار شب عید از طرفی و کاهش دید و بازدید‌ها در ایام نوروز از طرف دیگر موجب کاهش تولید گزسازان شد.

گز‌های تولیدی برخی کارگاه‌های گز سازی که از بهمن ماه برای بازار شب عید اقدام به تولید کرده بودند روی دست آن‌ها باقی ماند و خسارت‌های قابل توجهی به گزسازان وارد شد.

تولید گز

پس از ایام نوروز با بسته شدن مرز‌ها صادرات گز از این استان صفر شد و تولید کنندگان نتوانسته‌اند گز صادر کنند.

پس از آن نیز به علت کاهش مسافرت‌ها به استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان بازار گز رونقی نگرفته است و امسال گز سازان سالی متفاوت و کم فروش را با خسارت‌های بالا تجربه کردند.

شیوع کرونا موجب کاهش تولید گز سازی در منطقه بلداجی شد و گزسازان در این منطقه درآمدی نداشتند.

حسینی یکی از گز سازان شهر بلداجی گفت: شیوع کرونا موجب کاهش تولید گز در منطقه بلداجی شد و گزسازان در این منطقه درآمدی در سالجاری نداشتند.

او افزود: مردم چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان برای پذیرایی در ایام نوروز از گز استفاده می‌کنند که امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش دید و بازدید‌ها میزان خرید گز توسط خانوار‌ها کاهش قابل توجهی داشت.

حسینی اضافه کرد: کاهش سفر مسافران به چهارمحال و بختیاری و اصفهان در پی شیوع کرونا موجب کاهش خرید گز شد و همین امر خسارت‌های قابل توجهی به گز سازان این منطقه وارد کرد.

او ادامه داد: هم اکنون بسیاری از فعالان گز سازی به علت نبود بازار فروش دست از تولید کشیده‌اند و برخی از کارگاه‌های تولید گز تعطیل شده است.

مهران ترکیان رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با اشاره به اینکه شیوع کرونا و نبود بازار فروش موجب تعطیلی برخی کارگاه‌های گز سازی در شهر بلداجی شده است، گفت: شیوع کرونا موجب تعطیلی بازار شب عید شد که همین امر موجب کاهش فروش گز سازان شد و گز سازان بلداجی شرایط تلخ و ناگواری را تجربه کردند.

تولید گز

او با بیان اینکه گز یکی از مهمترین محصولات تولید استان است که به عنوان سوغات خریداری می‌شود، بیان کرد: کاهش مسافرت‌ها و کاهش ورود مسافر و گردشگر به استان سبب شد که فروش تولید کنندگان گز  کاهش یابد.

ترکیان ادامه داد: شیوع کرونا موجب تعطیلی بازار شب عید شد که همین امر موجب کاهش فروش گزسازان شد و گزسازان بلداجی شرایط تلخ و ناگواری را تجربه کردند.

او با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و مقوا در پی افزایش ارز گفت: قیمت جعبه مقوایی افزایش قابل توجهی داشته است که این امر موجب افزایش قیمت گز شده است.

ترکیان اضافه کرد: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته نیز موجب افزایش قیمت گز تولیدی شده است که این امر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است که این کالا از سبد خرید مردم حذف شود.

کارگرانی که کرونا بیکارشان کرد

او ادامه داد: تعطیلی کارگاه‌های گز سازی موجب بیکار شدن بسیاری از کارگران در این منطقه شده است.

ترکیان گفت: حمایت از تولید کنندگان گز در راستای رونق تولید توسط دولت ضروری است و اگر شرایط به همین شکل پیش برود تمام کارگاه‌های گز سازی در این منطقه تعطیل می‌شوند.

گز سازی یکی از مهمترین ظرفیت‌های اشتغالی در منطقه بروجن چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در گذشته موجب کاهش نرخ بیکاری در این منطقه شده بود.

حفظ اشتغال پایدار این صنعت نیازمند حمایت دولت در راستای تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب برای کارگاه‌ها است.

پرداخت تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز می‌تواند نقش تأثیر گذاری در افزایش تولید در این منطقه داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ف

برچسب ها: تولید گز ، شیوع کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اگه با قیمت پایین تر عرضه کنند به استان های دیگه، برای چای خوردن خیلی خوشمزه است ولی وسعمون نمیرسه بخریم ، بعدش مگه مجبورن داخل کارتن کنن؟ به صورت بسته های نایلنی بفرستند به استان های دیگه و قیمت کمتری داشته باشه
آخرین اخبار