مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی شاخص‌های دورپیوند نشان می‌دهد که برخلاف امسال و پارسال گذشته بارش‌های پاییز و زمستان در این استان کمتر از نرمال است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: وضعیت شاخص‌های دورپیوندی نشان می‌دهد که پاییز امسال انسو در فاز لانینای ضعیف و دو قطبی اقیانوس هند در فاز خنثی است این یعنی اینکه نباید شرایط بارشی قابل قبولی برای سیستان و بلوچستان انتظار داشت.

او افزود: بررسی مدل‌های فصلی هواشناسی نیز نشان می‌دهد که هم بارش‌های پاییز با تأخیر آغاز می‌شود و هم میزان بارش‌ها کمتر از نرمال است. همچنین وضعیت دمای پیش رو در پاییز و ماندگاری بیش از معمول واچرخند جنب حاره در عرض‌های شمالیتر بر تأخیر در آغاز و کاهش بارش‌های پاییز صحه می‌گذارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: به طور کلی بارش‌های پاییز سهم ناچیزی در رژیم بارشی استان دارد و اکثر بارش‌های منطقه در فصل زمستان و بهار دریافت می‌شود.

او افزود: الگو‌های فصلی زمستان نیز گویای وضعیت بارش کمتر از نرمال در سیستان و بلوچستان است، اما باید منتظر ماند و روند برخی شاخص‌ها را در ماه‌های آینده بررسی کرد تا بتوان با دقت بیشتر در این باره نظر داد.

حیدری با بیان اینکه دقت و صحت پیش‌بینی‌های فصلی حدود ۷۰ درصد است، گفت: آخرین وضعیت شرایط جوی روزانه، ماهانه و فصلی سیستان و بلوچستان به طور منظم در اداره‌کل هواشناسی استان ارزیابی و آنالیز می‌شود که به محض تغییر در وقوع رخداد و یا شدت آن، موارد به اطلاع مردم خواهد رسید.

او  به شرایط دمایی سیستان و بلوچستان در ماه‌های آینده اشاره کرد و اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای استان در سه ماه آینده حدود ۲ درجه گرمتر از نرمال باشد، اما برای نیمه جنوبی استان میزان افزایش دما به سبب فعالیت‌های مونسون کمتر از سایر نقاط استان خواهد بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار