وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری اظهارات سابق وزیر امور خارجه دولت پیشین این کشور منتشر کرد که در آن از احتمال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از مطرح کردن شکایت از آنچه نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران عنوان شده است، پیامی توئیتری از اظهارات سابق جان کری، وزیر امور خارجه دولت پیشین آمریکا منتشر کرد که در آن کری از احتمال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته است.

پمپئو در پیامی توئیتری به نقل از جان کری در شورای آتلانتیک نوشت: «ما توانایی این را داریم تا همه تحریم‌ها را بازگردانیم... آنچه ما بر سر آن مذاکره کردیم توافق بی‌نظیری است که بر اساس آن یک کشور به تنهایی می‌تواند رای خود را درباره بازگشت این تحریم‌ها اعمال کند.»

پیش از این اعلام شد وزیر امور خارجه آمریکا احتمالا روز پنجشنبه برای پیگیری برنامه کشورش در زمینه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به نیویورک سفر و با آنتویو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار کند.

آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شکایتی را به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در زمینه پایبند نماندن ایران به توافق هسته‌ای ارائه می‌کند.

منابع دیپلماتیک گفته اند، پمپئو در این سفر احتمالا با سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در ماه اوت نیز هست دیدار خواهد کرد تا شکایت مورد نظر خود را ارائه دهد. یک مقام سازمان ملل گفت، پمپئو همچنین قرار است با گوترش نیز دیدار کند.

تهران در واکنش به اقدامات واشنگتن در قالب کمپین فشار حداکثری، اقدامات مختلفی از جمله کاهش محدودیت هایش ذیل توافق هسته‌ای را اعمال کرده است.

پس از شکست درخواست آمریکا در شورای امنیت در روز جمعه در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است ماه اکتبر منقضی شود، آمریکا تهدید کرده است تا از مکانیزم ماشه (بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل) در توافق هسته‌ای استفاده کند.

وقتی واشنگتن شکایت خود را درباره ایران به شورای امنیت ارائه دهد، این شورا ۳۰ روز فرصت دارد تا قطعنامه‌ای را برای تمدید کاهش تحریم‌ها برای تهران تصویب کند یا در غیر این صورت تحریم‌ها به صورت خودکار باز می‌گردند. در این میان هرگونه تلاشی برای تمدید کاهش تحریم‌های ایران با وتوی آمریکا روبرو می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار