مرحوم رجبعلی طاهری مبارزات انقلابی خود را از سال ۱۳۲۹ با پخش تراکت و حمایت از ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و در سال ۱۳۳۱ در قیام و تظاهرات ۳۰ تیر علیه دولت قوام‌السلطنه ادامه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحوم رجبعلی طاهری در ۲۹ شهریور ۱۳۱۵ در کازرون دیده به جهان گشود و ۲۴ مهر ۱۳۹۲ دیده از دنیا فروبست.

او از چهره‌های مبارز دانشجویی و مردمی پیش از انقلاب بود و اولین فرمانده سپاه در استان فارس و نماینده مردم کازرون در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. وی همچنین یکی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود.

وی مبارزات انقلابی خود را از سال ۱۳۲۹ با پخش تراکت و حمایت از ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و در سال ۱۳۳۱ در قیام و تظاهرات ۳۰ تیر علیه دولت قوام‌السلطنه ادامه داد. همچنین در در سال ۱۳۳۲ پس از کودتای ۲۸ مرداد به علت پخش تراکت علیه حکومت زاهدی بازداشت شد. در این زمینه در کتاب «لبخند‌های زمستان» خاطرات رجبعلی طاهری که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده می‌خوانیم:

بعد از کودتای ۲۸مرداد پس از انجام یک دوره حرکت‌های موضعی به وسیله آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان، دکتر شیبانی و برخی دیگر از افراد مبارز نهضت مقاومت ملی تشکیل شد. عمده کار این گروه رهبری مقاومت‌ها علیه کودتاچیان بود. از جمله کار‌های نهضت مقاومت، انتشار تعدادی نشریه به صورت مخفی بود که از آن جمله می‌توان به نشریه‌های «راه مصدق» و «دفاعیات مصدق» اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


در آن روز‌ها من در حزب مردم ایران فعالیت داشتم و این نشریه‌ها را در شیراز و کازرون پخش می‌کردم.

در ارتباط با پخش این نشریه‌ها و اعلامیه‌ها برای اولین بار در سال ۱۳۳۲ دستگیر شدم، ولی چون به سن قانونی نرسیده بودم پس از سه روز آزاد شدم. در آن زمان هنوز ساواک به وجود نیامده بود و رکن دوم که بخشی از ارتش به حساب می‌آمد وظیفه ساواک را برعهده داشت. عوامل رکن دو با تطبیق دادن دست خط اعلامیه‌ها و اوراق امتحانی دانش‌آموزان دقیقاً دریافته بودند که نوشتن اعلامیه کار من بوده است و البته من هم پس از دستگیری منکر شدم. نشریه‌هایی که ما از سال ۱۳۳۲ به بعد در کازرون تکثیر و پخش کردیم سه گرایش عمده داشتند:

۱ـ مبارزه با رژیم شاه و کودتای زاهدی

۲ـ محکومیت قرارداد کنسرسیوم و پیمان‌های بغداد و سنتو

۳ـ حمله علیه توده‌ای‌ها و خیانت‌های آنان

در مورد موضوع اول رژیم شاه که در پس کودتای زاهدی به استبداد بیش از پیش متوسل شده بود، مورد حمله قرار گرفت و درباب موضوع دوم به محکومیت قرارداد‌های استثماری تازه منعقده اعتراض کردیم. قرارداد کنسرسیوم که بهانه‌ای بود برای غارت نفت از جمله این قرارداد‌ها بود پیمان بغداد نیز که متشکل از کشور‌های ایران، عراق و ترکیه و پاکستان بود محور مخالفت و اعتراض بود.

اساس این پیمان حفظ منافع آمریکا در منطقه بود پیمان بغداد پس از خروج عراق از این قرارداد به پیمان سنتو تغییر نام داد. بخش سوم این نشریه نیز به افشای خیانت توده‌ای‌ها اختصاص یافت که توان خود را در خدمت عوامل کودتا قرار داده بودند این نشریه توسط تنها دستگاه ماشین نویسی موجود در کازرون که در اختیار فرزند یکی از تجار قرار داشت تایپ شد و در تیراژ محدودی منتشر شد.

رضایت این شخص را برای همکاری با خود جلب کرده بودیم او همکلاس من در مدرسه بود و کمک شایان توجه‌اش در ماشین کردن متن نشریه بسیار مهم تلقی می‌شد.

برگی از خاطرات مرحوم رجبعلی طاهری/ از پخش اعلامیه و تراکت در کازرون تا نخستین دستگیری

ما علاوه بر آن شعارنویسی بر روی دیوار‌ها و پخش تراکت و اعلامیه در دبیرستان را نیز برعهده داشتیم بر روی این اعلامیه‌ها نوشته شده بود: «مرگ بر رژیم زاهدی»، «مرگ بر رژیم شاهنشاهی»، «زنده باد مصدق» و ... ما برای پخش این اعلامیه از کمک یکی دیگر از دوستان که عالی نام دارد و اینک ساکن شیراز است استفاده می‌کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.