«کاهش تبخیر آب‌های سطحی» عنوان رویدادی است که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برگزاری است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تبخیر سطحی از دیرباز یکی از مشکلات اساسی برای منابع ذخیره آب بوده است و متخصصان و محققان همواره به دنبال روش‌هایی بوده‌اند تا بتوانند اثرات این پدیده را کاهش دهند.

در تبخیر سطحی مولکول‌های روی سطح آب در معرض تابش نور خورشید یا وزش باد قرار می‌گیرند و با افزایش جنب‌وجوش، از سطح آب جدا شده و به بخار آب تبدیل می‌شوند. تغییرات آب‌وهوایی کره زمین نیز مزید بر علت شده است و این میزان در چند دهه اخیر رو به افزایش بوده است، به طوری که این پدیده گاهی می‌تواند بیش از ۴۰ درصد از حجم آب ذخیره شده در سد را کاهش دهد. به همین دلیل محققان همواره به دنبال روش‌های مبارزه با این پدیده هستند.

در حال حاضر مدرن‌ترین فناوری‌ها در زمینه جلوگیری از تبخیر آب سد‌ها در کشور‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند.

در همین راستا واتک «شتابدهنده تخصصی حوزه آب» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارد در قالب اجرای یک برنامه شتاب‌دهی دقیق نسبت به شناسایی، معرفی، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با کاهش تبخیر آب‌های سطحی اقدام کند. آموزش تیم‌های فناور، ایجاد و رشد فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه فناوری‌های آب از اهداف اصلی این برنامه است.

دی ماه سال ۱۳۹۸ فراخوان پذیرش ایده‌ها و طرح‌های فناورانه این رویداد با عنوان «رویداد کاهش تبخیر آب‌های سطحی» به مراکز، سازمان­ ها و موسسات سراسر کشور ارسال و پس از ارزیابی طرح­‌ها و ایده­ های ارسال شده توسط افراد متخصص، ۳ تیم برگزیده انتخاب شد که در مراسم اختتامیه رویداد ۲ شهریور ماه سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی تقدیر می‌شوند.

علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود به وبسایت شتابدهنده واتک مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تبخیر آب ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.