مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: تاکنون مجوزی برای برگزاری جلسه شیرخوارگان حسینی صادر نشده و برگزاری این جلسه ممنوع اعلام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام هادی صاحبقرانی مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ایام محرم، گفت: هیئت‌های مذهبی باید جلسات خود را در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضرورت استفاده عزاداران از ماسک و در زمان حداکثر دو ساعت برگزار کنند. همچنین امسال برای دسته روی هیئت همراه با طبل و سنج مجوزی صادر نمی‌شود، اما می‌توانند به صورت ثابت و متمرکز با حفظ فاصله اجتماعی مراسم خود را برگزار کنند.
 

او با بیان اینکه پذیرایی در مراسم مذهبی ممنوع است، افزود: مقرر شده است نذورات به‌صورت خشک و خام و یا تحت عنوان بسته معیشتی بین مردم توزیع شود و یا توزیع آب معدنی به‌طوری که ازدحامی در جمعیت صورت نگیرد، انجام شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت ایستگاه‌های صلواتی صرفاً محدود به پخش صوت خواهد بود و پخش نذورات در این ایستگاه‌ها نیز ممنوع است، همچنین طرح ایستگاه صلواتی امسال تحت عنوان معبر حسینی اجرا می‌شود که علاوه بر پخش صوت به مسائل معرفتی و آنچه که به شور حسینی ضریب دهد، اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام صاحبقرانی بیان کرد: پیش بینی می‌شود که امسال حدود هزار هیئت مذهبی به فعالیت بپردازند که تاکنون حدود ۴ هزار هیئت برای برگزاری مراسم و جلسات خود مجوز گرفته اند. گرفتن مجوز منوط به گذراندن دوره دو ساعته تحت عنوان همیاران سلامت خواهد بود که در آن با همکاری بسیج جامعه پزشکی، به شرح و توضیح پروتکل‌های بهداشتی پرداخته می‌شود.


اعزام حدود سه هزار روحانی و مبلغ دینی به روستا‌ها

او تصریح کرد: حدود سه هزار روحانی و مبلغ دینی نیز که یک چهارم آن‌ها بانوان هستند، به روستا‌ها اعزام خواهند شد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم برگزاری هیئت‌های خانگی، حتی روستا‌هایی با ۵۰ خانوار را نیز پوشش خواهند داد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: مردم می‌توانند تخلفات هیئت‌های مذهبی را در زمینه عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی را از طریق سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ که سامانه ملی است گزارش کنند، پس از دریافت گزارش ابتدا به هیئت تذکر کتبی، سپس جلوگیری از ادامه فعالیت و در مرحله سوم ابطال مجوز از طریق مرجع مربوطه انجام می‌شود البته باید گفت که طبق آمار‌های منتشر شده تاکنون جلسات و اماکن مذهبی حدود ۸۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.


بیشتربخوانید

مراسم دهه اول محرم در خراسان رضوی چگونه برگزار می‌شود؟


حجت الاسلام صاحبقرانی اظهار کرد: برای بهتر برگزار کردن مراسم مذهبی نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف باید وظایف مقرر شده خود را به نحو احسن انجام دهند از جمله آموزش و پرورش که باید فضای باز و حیاط خود را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهند، اما علیرغم مقررات و مصوبات انجام شده، تاکنون تنها ۶۳ مدرسه فضای حیاط خود را در اختیار هیئت‌ها قرار داده اند آن هم با دریافت مبالغی که طبق قرارداد از هیئت‌ها دریافت کرده‌اند. در صورت ادامه این روند هیئت‌های مذهبی مجبور خواهند شد جلسات خود را در فضای بسته برگزار کنند.

او افزود: طبق توافقات با شهرداری مشهد، ۷۲ مکان در شهر مشهد برای برگزاری جلسات در فضای باز در نظر گرفته شده است. همچنین روضه‌های خانگی می‌توانند جلسات خود را در پشت بام یا حیاط و در فضای باز اجرا کنند و نیازی به گرفتن مجوز وجود ندارد. قرارگاه شهید سلیمانی نیز ضدعفونی مراسم را تقبل کرده است. سازمان صمت نیز باید ماسک را با نرخ مصوب در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: آستان قدس رضوی نیز نسبت به مفروش کردن فضای جلسات برخی از هیئات همکاری کرده است و تعدادی فرش را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

تاکنون مجوزی برای برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی صادر نشده است

حجت الاسلام صاحبقرانی در رابطه با جلسه شیرخوارگان حسینی بیان کرد: تاکنون مجوزی برای برگزاری جلسه شیرخوارگان حسینی صادر نشده و برگزاری این جلسه ممنوع اعلام شده است.

او تصریح کرد: در فضای مجازی نیز برخی جلسات مذهبی اجرا خواهد شد از جمله برنامه‌ای تحت عنوان باب الحسین در روز‌های عزاداری محرم از رادیو زیارت پخش خواهد شد.

 

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.