سناتور کروز: بی‌عرضگی متحدان اروپایی آمریکا، ما را مجبور به فعال کردن مکانیسم ماشه می‌کند

سناتور ایالت تگزاس متحدان اروپایی واشنگتن را به دلیل حمایت نکردن از قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران «بی عرضه» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، پس از شکست سنگین آمریکا در تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت، سناتور تد کروز، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس خواهان راه‌اندازی مکانیسم ماشه از سوی دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

سناتور کروز روز دوشنبه در بیانیه شدیداللحنی ضمن انتقاد از موضع منفعل اروپا در نشست اخیر شورای امنیت اعلام کرد: «بی عرضگی متحدان اروپایی ما، تنها یک گزینه برای آمریکا به منظور جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران باقی می‌گذارد. وقت آن رسیده که آمریکا به صورت بازگشت ناپذیر با توسل به مکانیسم ماشه، همانگونه که در قطعنامه سازمان ملل آمده، به آنچه از این توافق فاجعه آمیز و منافعی که عاید ایران می‌کرد، خاتمه دهد».

تلاش‌های فراوان آمریکا برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در نشست اخیر شورای امنیت ناکام ماند. بر این اساس، تنها کشور دومینیکن و آمریکا به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده کشور عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند. همچنین چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود.

شکست سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در شورای امنیت به حدی بود که روزنامه‌های گاردین، فارین پالیسی و شبکه الجزیره آن را سند انزوای آشکار این کشور در مقابل دوست و دشمن توصیف و اذعان کردند شکستی تا این حد مفتضحانه را برای واشنگتن پیش‌بینی نمی‌کردند.

پس از این شکست سنگین، آمریکا به دنبال از سرگیری تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی از طریق مکانیسم ماشه است. مکانیسمی که از سوی همه طرف های برجام از جمله اتحادیه اروپا آمریکا حقی برای توسل به آن ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار