کارشناس مسائل بین الملل گفت: دیپلماسی ایران به الگویی برای ملت‌های آزاده جهان تبدیل شده و آمریکا از این موضوع وحشت دارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در برابر ایران، گفت: در طول سال‌های اخیر آمریکا چه در دوران باراک اوباما رئیس جمهور سابق و چه در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی واشنگتن، تمام تلاش دیپلماتیک، تهدید‌های نظامی و تحریم‌های اقتصادی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت.

او افزود: به دلیل رفتار منطقی و عاقلانه جمهوری اسلامی ایران با جامعه جهانی و شفافیتی که کشورمان در حوزه فعالیت هسته‌ای از خود نشان داد، توانست احترام و اطمینان جامعه جهانی را به سمت خود جلب کند، هرچند سازمان‌های بین المللی مانند دادگاه لاهه، آژانس بین المللی انرژی هسته ای، شورای امنیت تحت فشار و نفوذ آمریکا قرار دارند، اما تعامل ایران نتیجه داد.

هانی زاده ادامه داد: برخورد ایران با شفافیت در نظام بین المللی در موارد زیادی به ثمر نشسته است،  به عنوان مثال در آخرین سال حاکمیت باراک اوباما (سال ۲۰۱۶ )دادگاه لاهه نسبت به بلوکه اموال کشور ما در ایالات متحده واکنش نشان داد و در نهایت رای به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر کرد و این یک پیروزی دیپلماتیک برای کشور ما تلقی می‌شود. از آن زمان بود که دادگاه لاهه واشنگتن مجبور کرد که پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

بزرگترین شکست آمریکا در طول سال‌های گذشته

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به شکست دیگر آمریکا در برابر ایران، گفت: اخیرا شورای امنیت به طرح واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای منفی داد و این بزرگترین شکست ایالات متحده آمریکا در طول سال‌های گذشته بود. به لحاظ سیاسی با اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و برایان هوک نماینده وزارت خارجه در پرونده ایران تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا لابی گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهند، اما در نهایت هنگام رای گیری واشنگتن با بزرگترین شکست خود مواجه شد.

او افزود: تنها یک کشور میکروسکوپی و کوچک مانند دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت داد و سایر اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت رای منفی دادند، این موضوع نشان از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و انزوای ایالات متحده آمریکا در سطح جهان و حتی در میان دوستان اروپایی اش دارد.


بیشتر بخوانید


هانی زاده ادامه داد: قرار بود که ترامپ از طریق تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ یک برگ برنده انتخاباتی داشته باشد، اما این برگ برنده هم از دست وی خارج شد، ضمن اینکه شورای همکاری خلیج فارس برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس که درخواست التماس آمیزی از شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران درخواست کرده بودند  همرسوا شدند و حتی در میان جهان اسلام و جهان عرب هم به علت این درخواست غیر منطقی مورد نفرت قرار گرفتند و شکست خوردند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شکست آمریکا در برابر ایران نشان می‌دهد که کشور ما دارای حضوری فعال در عرصه‌های بین المللی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان بسیار زیادی دارد که همین مسئله موجب سقوط احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری واشنگتن می‌شود.

دیپلماسی ایران؛ الگویی در جهان

او با اشاره به اینکه دیپلماسی ایران در حال تبدیل به یک الگو در جهان است، گفت: ایران نه تنها در حوزه دیپلماسی بلکه در همه حوزه‌ها به یک کشور مقاوم و شکست ناپذیر تبدیل شده، تحریم‌های ظالمانه‌ای که در طول ۴ دهه از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است در طول تاریخ بی سابقه بود و تاکنون هیچ کشوری در جهان مانند ایران تحت این چنین تحریم‌هایی قرار نداشته است.

هانی زاده تصریح کرد: ایران با سیاست‌های خاص خود توانست در برابر تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه آمریکا ایستادگی کند، حساسیت‌هایی که واشنگتن روی ایران دارد در مقابل سایر کشور‌ها مانند چین، روسیه و کره شمالی ندارد به همین دلیل ایران به الگویی برای ملت‌های آزاده جهان در تمام حوزه‌ها تبدیل شده و این همان چیزی است که آمریکا از آن وحشت دارد.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اکنون ایران مورد احترام ملت‌های آزاده جهان قرار گرفته است و این مقاومتی که ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی از خود نشان داده، ثابت کرده که ایران کشوری است که به یک الگوی جهانی برای ملت‌های دنیا تبدیل شده و آمریکا در مقابل منزوی شده است.

او افزود: همه ابزار‌های فشاری که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده با شکست مواجه شد و این کشور جایگاه خود را در سطح بین المللی از دست داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار