پژوهشگران دانشگاه هنر شیراز در ادامه کاوش در سایت تحقیقاتی تخت جمشید، موفق به کشف بیش از ده اسکلت انسانی و حیوانی شدند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران دانشگاه هنر شیراز در ادامه کاوش در سایت تحقیقاتی تخت جمشید، باهمکاری پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری، موفق به کشف بیش از ده اسکلت انسانی و حیوانی شدند.

علی اسدی، عضو هیئت علمی بخش باستان‌شناسی دانشگاه هنر شیراز اظهار کرد: فصل چهارم کاوش در این سایت ۴۵ روز خواهد بود. هدف اصلی بخش باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز در این کاوش، شناسایی امتداد آبراهه که در بخش شرقی دروازه ناتمام و به سمت ضلع شمالی ادامه دارد، است.

او بیان کرد: زمان شکل گیری و ساخت این مسیر، پس از بنای کاخ صدستون، بخش‌های ابتدایی دروازه ناتمام، مجموعه تالار سی دو ستونی و خیابان سپاهان صورت گرفته است.

اسدی با بیان اینکه هیچ‌گونه دریچه‌ای مربوط به دوره هخامنشی در سقف آبراهه تاکنون شناخته نشده است، گفت: شبکه آبراهه‌های تخت جمشید برای دفع آب‌های سطحی این مجموعه در هنگام نزولات جوی ایجاد شده که این وضعیت برای آبراهه‌های خاوری دروازه‌های ناتمام ، متفاوت است.


بیشتر بخوانید


او در پایان تصریح کرد: در خصوص اتصال به آبراهه ضلع شمالی تختگاه تخت جمشید به گونه‌ای دیگر احتمال دارد، به طوریکه امتداد شمال آن به دیواره شمالی تختگاه متصل بوده و برای هدایت ورود آب از دره شمالی تخت جمشید به داخل شبکه آب ساخته شده است که ادامه کاوش ما را به این فرضیه و یا احتمال خواهد رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار