بحران کرونا با عادی‌انگاری شرایط در اردبیل؛ پایان تلخی که برای بیشتر میهمانی‌ها رقم می‌خورد

شرایط کرونایی در استان اردبیل چند ماهی است که رو به وخامت گذاشته است، اما با این حال هنوز هم عده‌ای از مردم در برگزاری مراسم عروسی و عزا مصر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با وجود اینکه ویروس کرونا کووید ۱۹ بیش از نیم سال میهمان مردم کشور است، اما هنوز هم عده‌ای جدیت این بیماری را آنطور که باید درک نکرده‌اند، طوری که همچنان برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا در گوشه و کنار روستاها، شهر‌ها و کلانشهر‌ها ادامه داشته و قربانی می‌گیرد.

در استان اردبیل نیز تا زمانی که دستور قطعی بر تعطیلی تالار‌ها و رستوران‌های پذیرایی از سوی ستاد مقابله با کرونا در استان صادر نشده بود، این مکان‌ها روزانه شاهد برگزاری مراسم‌های عروسی و ختم بودند که بعد از هشدار جدی برای تعطیلی این اماکن، مراسم‌ها از تالار‌ها به خانه‌ها کشیده شدند.

تا جایی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا از میانگین ۵ تا ۶ مورد در روز به ۸ تا ۱۰ فوتی در روز افزایش یافت، که یکی از علل اصلی رشد این تعداد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتناب از حضور در تجمعات مردم بوده است.

البته ناگفته نماند که تعطیلی مکان‌های پذیرایی در استان چندی نکشید که با بی‌توجهی و عدم رسیدگی مدیران مسئول در استان به دور از چشم دستگاه‌های ذی‌ربط بازگشایی شده و به جولان کرونا دامن زدند.

طوری که هنوز هم در حاشیه شهر و گوشه و کنار اردبیل مکان‌هایی هستند که با وجود اینکه مجوز نداشته و در زمره تالار‌ها قرار ندارند، اما روزانه با بی‌توجهی مردم پذیرای میهمانان مجالس مختلف هستند.

بحران کرونا با عادی‌انگاری شرایط در اردبیل؛ پایان تلخی که برای بیشتر میهمانی‌ها رقم می‌خورد

کرونا شوخی نیست

ویروسی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد که با شیوع و ماندگاری آن، روابط انسانی و اجتماعی مردم تا این حد به انزوا کشیده شده و کاهش یابد، امروز به اصلی‌ترین ترس برخی از مردم و به ابزار شوخی و طنز عده‌ای دیگر تبدیل شده است.

یکی از شهروندان اردبیلی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در سطح استان هنوز واقع‌بینانه به مسئله کرونا نگاه نمی‌کنند، افزود: وقتی در یک محفل یا جمع به طور مثال ۵ نفره قرار می‌گیریم ۴ نفر از آن جمع معتقد هستند که بیماری‌ای با عنوان کرونا وجود ندارد، یا اگر هم وجود داشته باشد به این اندازه که رسانه آن را بزرگ کرده، خطرناک نیست.

او با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در اردبیل گفت: از دور و نزدیک شاهد هستیم که در آشنایان و دوستان چند تنی به بیماری کرونا مبتلا شده و متاسفانه فوت کرده‌اند که از مردم انتظار می‌رود جدیت قضیه را درک کرده و عاقلانه رفتار کنند.

معصومه سپهری یکی دیگر از شهروندان در این باره اظهار کرد: در وهله نخست باید خود مردم به این نتیجه برسند که با رعایت نکردن اصول بهداشتی زنجیره انتقال این بیماری تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد، پس لازم است که ما به عنوان شهروندان جامعه، با سطح آگاهی خود با این موضوع برخورد کرده و در گام اول به فکر سلامت خود و نزدیکانمان باشیم.

او با تاکید بر پایین بودن سطح آگاهی مردم از بیماری کرونا، عنوان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله حداقل یک تا ۲ متری، پرهیز از دست دادن یا روبوسی و بسیاری از موارد دیگر اصولی است که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم تا حد چشمگیری در مهار کرونا موفق بوده و آمار ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در سطح استان کاهش دهیم.

افزایش میانگین روزانه ابتلا و مرگ ناشی از کرونا

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در روز‌های اولیه شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل که دانشگاه علوم پزشکی در مرکزیت مدیریت این بیماری بوده، شاهد بودیم که تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در دو مرکز درمان کرونا که یکی بیمارستان امام (ره) و دیگری مرکز درمانی امام رضا (ع) بود، روزانه به ۴، ۵ تا ۶ مورد می‌رسید.

بحران کرونا با عادی‌انگاری شرایط در اردبیل؛ پایان تلخی که برای بیشتر میهمانی‌ها رقم می‌خورد

او ادامه داد: این وضعیت با کنترل خوب مردم استان در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به حد چشمگیری کاهش یافت به طوری که حتی در برخی روز‌ها ما فوتی ناشی از کرونا در سطح استان نداشتیم.

این مسئول تصریح کرد: علی‌رغم تمامی هشدار‌ها مبنی بر عدم حضور مردم در اماکن پرتردد، تجمعات، میهمانی‌ها و ... هنوز هم بیشتر موارد بستری ما در بیمارستان‌ها به علت حضور در دورهمی‌ها و مراسم‌های به اصطلاح خودمانی، اما شلوغ است.

حبیب‌زاده بیمارستان امام خمینی (ره) استان را اصلی‌ترین مرکز درمان کرونا معرفی کرد و یادآور شد: در صورت افزایش تعداد بیماران ما از ظرفیت بیمارستان‌های سبلان و مرکز درمانی امام رضا (ع) نیز استفاده می‌کنیم.

او میانگین بستری و فوتی‌های روزانه در اردبیل را به ترتیب ۵۲ و ۷ مورد عنوان و بیان کرد: تمام درخواست ما از مردم شریف استان رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی و کاهش رفت و آمد‌ها در سطح شهر است که این موضوع سبب می‌شود آمار‌های ناشی از کرونا چه بستری و چه فوتی کاهش چشمگیری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد بیماران بدحال در مرکز درمان کرونای اردبیل را حدود ۶۰ بیمار و کل بستری‌های این بخش را حدود ۳۰۰ مورد عنوان کرد.

به گفته حبیب‌زاده شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در وضعیت قرمز، شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال، کوثر و گرمی در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های سرعین، نمین و نیر در وضعیت زرد و شهرستان اصلاندوز در وضعیت سفید هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر ۹ بخش به مبتلایان کرونا خدمات ارائه می کنند و بیماران بدحال در بخش‌های ICU تحت مراقبت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از مردم خواست تا به خاطر حفظ سلامت خود و عزیزان خود، از حضور در هرگونه تجمعات و دورهمی‌های ساده و شلوغ خودداری کرده و تا حد امکان فعالیت‌های کم‌اهمیت روزانه خود را کاهش دهند، تا مهار و کنترل کرونا در اردبیل با همکاری مردم آسان‌تر شود.

برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم ممنوع است

مسعود امامی یگانه فرماندار اردبیل هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم در اردبیل گفت: برگزاری مراسم و مجالس عروسی، ترحیم و ختم در سطح شهر اردبیل و شهرستان‌هایی که وضعیت بیماری کرونا در آن‌ها قرمز اعلام شده است ممنوع می‌باشد.

بحران کرونا با عادی‌انگاری شرایط در اردبیل؛ پایان تلخی که برای بیشتر میهمانی‌ها رقم می‌خورد

فرماندار اردبیل با بیان اینکه اصلی‌ترین علت شیوع بیماری کرونا در اردبیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و شرکت در مراسم‌ها و تجمعات می‌باشد، اضافه کرد: تعداد کثیری از مردم اردبیل با شرکت در مراسم‌های فامیلی و عروسی و ترحیم به صورت خوشه‌ای و جمعی به ویروس کرونا مبتلا گشته‌اند.

او با اشاره به فعالیت ستاد پیشگیری از کرونا افزود: برای پیشگیری از شیوع کرونا که خسارت سنگینی بر پیکره اقتصاد منطقه وارد آورده است نیازمند اهتمام مردم و مسئولان در کنار هم هستیم که در این زمینه مردم در مرکزیت احتمال بالای شیوع بیماری قرار دارند.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد متخلف پلمب شدند

بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا به اکنون بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مورد بازدید از اماکن عمومی، ادارات، تالار‌های پذیرایی، اصناف، نانوایی‌ها، واحد‌های تولیدی و خدماتی و سایر اماکن انجام شده است که در این بازدید‌ها ۲ هزار و ۹۴۳ مورد از واحد‌های متخلف پلمب شدند.

ندایی با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از تالارهای پذیرایی در سطح استان اجازه برگزاری مراسم و مجالس عروسی یا جشن  را ندارند، اضافه کرد: در این زمینه تمام تمهیدات لازم انجام گرفته شده است تا فعالیت تالارها و عمارت‌های پذیرایی در حالت تعلیق بماند.

او تاکید کرد: پاساژهای خرید و مجتمع‌های خدماتی و تجاری استان نیز که تردد مردم در این اماکن بیشتر است، با نظارت مستقیم ستاد پیشگیری از کرونا به صورت شیفت‌بندی بوده و ترجیح داده شده تا فعالیت برخی از این مجتمع‌ها کاهش یابد.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم‌اکنون اصلی‌ترین رویکرد ستاد پیشگیری از کرونا در استان تشویق مردم به رعایت موارد و نکات بهداشتی و مراقبتی است که در این زمینه از مردم درخواست می‌کنیم تا تمام نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

بحران کرونا با عادی‌انگاری شرایط در اردبیل؛ پایان تلخی که برای بیشتر میهمانی‌ها رقم می‌خورد

فعالیت اماکن خدماتی و پذیرایی متخلف تعلیق می‌شود

سیدعبدالله طباطبایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اشاره به فعالیت غیرمجاز مراکز پذیرایی و تالار‌ها گفت: به تمامی مراکز و اماکن در سطح استان هشدار جدی داده‌ایم که در صورت مشاهده برگزاری و برپایی هرگونه میهمانی در این اماکن از طریق قانونی عمل کرده و با خاطیان برخورد می‌کنیم.

طباطبایی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر حفظ سلامت عمومی در جامعه برای تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در دستور کار است، افزود: در این زمینه وظیفه خاصی برای کسی مشخص نیست، اما تمامی دستگاه‌ها این هشدار و مسئولیت جدی را در حوزه‌های مختلف عهده‌دار شدند.

به گفته او کسانی که علی‌رغم هشدار‌های کافی باز هم اقدام به برگزاری مراسم ترحیم یا عروسی می‌کنند از نظر دستگاه قضایی خطاکار بوده و بنابر موازین قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود.

دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل، کنترل و مقابله با کرونا را تنها با همت جمعی میسر دانست و اظهار کرد: تنها خواسته ما از مردم در این زمینه همکاری تنگاتنگ با مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط است تا بتوانیم با رعایت موارد مهم سلامتی خود و مردم شهرمان را تضمین کنیم.

اکنون که مردم با بی‌توجهی به بیماری کرونا در حال گذران عادی زندگی خود هستند، ویروس کووید ۱۹ با سرعت قابل توجهی در حال انتشار و گسترش است، به طوری که با ادامه روند بی‌توجهی مردم به این بیماری باید شاهد آسیب سنگین بر بدنه جامعه و شاید فاجعه باشیم.

شاید لازم باشد مسئولان با جدیت هرچه‌تمام‌تر محدودیت‌های سنگین‌ترین را در سطح استان و حداقل در مناطقی با وضعیت قرمز اعمال کنند تا شاید کمتر شاهد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در منطقه باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
پروتکل واژه خارجیه. دستورالعمل .
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
پروتکل واژه خارجیه. دستورالعمل .