به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امشب ۲۷ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار حوزه مسکن و حمل و نقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم به بحث توسعه زیرساختهای حمل و نقل توجه شده است گفت: تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراههای کشور افزایش پیدا میکند یعنی از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسیم که ۳۱۷ کیلومتر آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده است و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت به بهرهبرداری خواهد رسید.
او ادامه داد: بیش از دو برابر این مقدار آزادراه در دست مطالعه یا اجرا قرار دارد که در برنامه پنج ساله دیگر این میزان آزاد راه به حداقل ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا میکند لذا به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراههای کشور افزوده شده است و این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: به لطف خدا و با اهتمامی که صورت گرفته این ۸۰۰ کیلومتر به صورت سالانه در سالهای گذشته ساخته شده و حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از اول دولت یازدهم تاکنون بزرگراه افتتاح شده است و بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. اگر شرایط مالی و بودجه اجازه میداد این امکان فراهم بود تا بیشتر از این مقدار آماده شود.
اسلامی گفت: سند مادری طراحی شده که سند لجستیک کشور است و حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساختها و هم به لحاظ سیستمها و سامانهها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.
او افزود: سهم ما در ترانزیت باید افزایش پیدا کند. سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد بوده باید به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و باید کریدورهای حمل و نقلی خودمان را برای روان سازی و ایمن سازی ترافیک اجرایی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیزی که موجب تلفات جادهای میشود را باید برطرف کنیم و این کار انجام شده است افزود: با ایمنسازی و افزایش ظرفیت راهها و تعریف کردن کریدورهایی که زمان و مسافت را میتواند کوتاه کند این امر محقق شده است لذا این برنامه ریزی در قالب کریدورهای آزادراهی و بزرگراهی و ریلی تعریف شده و در دست اجرا است.
اسلامی با اشاره به اینکه هر جادهای هندسه و ظرفیتی دارد افزود: راههای فرعی و راههای اصلی هرکدام ضوابط خاص خود را دارند. ارتقاء جادهها و احداث انواع جادهها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن رخ میدهد لذا بر اساس حجم آزادراه یا بزرگراه کار را تعریف میکنیم.
او ادامه داد: مردم باید به مقررات در جادهها پایبند باشند. نقاط حادثهخیز به ویژه در محلهایی که نزدیک به شهرها است جاهایی بوده که پیچ خطرناکی دارد و یا تقاطعهای چند محوری دارند که با عدم رعایت حق تقدم تصادف رخ میدهد، لذا تا به این تاریخ تمام نقاط حادثه خیزی که متاثر از هندسه راه بوده و میتوانست موجب حادثه شود را با پلیس شناسایی کردهایم.
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه قسمتهای بحرانی این نقاط را برطرف کردهایم و با راهسازی و اصلاح نقاط حادثه خیز این امر انجام شده است گفت: بخش دیگر کار نیز از طریق هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربینها و سامانههای پایش تردد دنبال میشود، الان تعداد دوربینها به سه هزار دستگاه رسیده است.
او در خصوص تقاطعهای غیرهمسطح اظهار کرد: ۲۴۸ نقطه حادثه خیز داریم که در نزدیک به ۲۰۰ محور مشکل برطرف شده و یا در حال نهایی شدن است و باقی مانده آن تقاطعهای غیرهمسطح است که تا پایان سال آینده این تقاطعها را با شتاب بیشتر تکمیل خواهیم کرد تا در مدار قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید
اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی همواره بر اساس طرح جامع مسکن اقدام کرده است گفت: طرح جامع مسکن وجود داشته و مرتب در طی این سالها به روز رسانی شده لذا در برنامهریزی هایمان ملاک عمل بوده است.
او با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور احداث شود افزود: ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار مسکن شهری باید در سال داشته باشیم که ملاک عمل وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در رابطه با طرح جامع مسکن جامعه هدف به دو بخش تقسیم میشود. دهکهای یک و دو تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند که برنامه استوار و پابرجا دارد و منابع آن به صورت بلاعوض و یا وام کم بهره در بودجه پیشبینی میشود . مجریان آن بنیاد مسکن و سازمانهای حمایتی هستند و هیچ وقت کمتر از ۱۰۰ هزار واحد در سال برای محرومین ساخته نشده است لذا موسسات و واحدهای خیریه که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.
او با اشاره به مسکن روستایی گفت: در مسکن روستایی هدف تامین ۲۰۰ هزار واحد در سال است، اگر بخشهای مربوط به بلایای طبیعی را بخواهیم جداکنیم کف تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن از ۸۰ هزار واحد هیچ وقت کمتر نبوده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به طور طبیعی انواع مسکن توسط مردم تولید شده است. در این دولت تا به امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است. طی هفت سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن توسط بانک مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم به مردم وام داده شده و مردم مسکن خریداری کرده اند.
اسلامی با اشاره به اینکه امسال پرونده مسکن مهر بسته میشود خاطرنشان کرد: فاصله بین ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده تا ۷۰۰ هزار واحد مورد نیاز که ۴۰۰ هزار واحد است را بایستی برنامه اجرایی میداشتیم لذا برای ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده هدفگذاری شده بود که بخشی از طرح جامع مسکن است و بخش دوم مربوط به طرح اقدام ملی مسکن است که هدفگذاری ۴۰۰ هزار واحدی را در نظر گرفتیم.
او با اشاره به اینکه مسکن توسط مردم تولید میشود و هیچ دولتی تولید کننده مسکن نیست افزود: در دولت یازدهم وضعیت مسکن در جامعه ارزیابی شد، دو میلیون بیشتر از تعداد خانوارها در کشور مسکن داریم. ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور داریم که تعداد خانهها بیشتر است لذا باید بر روی بافت فرسوده تمرکز میکردیم تا بازآفرینی شهری صورت بگیرد و خانهها نوسازی شود.
اسلامی تصریح کرد: بر روی بافت فرسوده خیلی تمرکز شد که به سهولت میتوان سالی ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده خانه تولید کنیم. این فرضیه به دلیل این که ابزار آن کامل فراهم نشده بود کمتر اتفاق افتاد، سال گذشته با همه تلاشی که کردیم در بافت فرسوده بیشتر از ۱۳ هزار متقاضی به بانک مراجعه نکردند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از مسکن ملی استقبال گسترده صورت گرفت و حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند ادامه داد: در پالایشی که صورت گرفت ۵۳۰ هزار نفر مانده اند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند و به بانک معرفی شده اند و پول به حساب واریز میکنند.
او با اشاره به اینکه باید فرصت بدهیم تا مردم پرونده هایشان را تکمیل کنند و حساب بانکی باز کنند افزود: ما با کرونا روبرو شدیم و در ابتدای سال یک سری جوسازیهایی صورت گرفت و ذهن جامعه تخریب شد و این موضوع سبب ایجاد تردید در دل مردم شد که نکند طرح دیگری در کار باشد که مزایای بهتری داشته باشد لذا این ذهنیت به ما ضربه زد و متاسفانه در رسانهها بازتاب پیدا کرد.
اسلامی بیان کرد: در دو هفته گذشته با یک سرعت بیشتری مردم در بانک حساب افتتاح کردند لذا از ۱۶ هزار افتتاح کننده حساب و واریزی عبور کردهایم، در تعداد زیادی از شهرها به صورت گروهی زمین به مردم واگذار میکنیم که استقبال بیشتر بوده است و همچنین در حال متصل کردن مردم به بخشی از پروژهها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تا به امروز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به حساب واریز شده است گفت: این رقم در حال افزایش است، آن چیزی که برای ما حائز اهمیت بود این است که پیمانکاران بتوانند پول دریافت کنند و با دریافت پول پروژه هایشان را شتاب دهند، اگر آورده مردم به پروژه تزریق نشود با کندی مواجه میشدیم.
او ادامه داد: مصوباتی که در شورای عالی مسکن اتخاذ و ابلاغ شده برای همه لازم الاجرا است، مسکن فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست، در شورای عالی مسکن همه دستگاه ها را به حرکت درآورده ایم تا نقش خود را ایفا کنند.
او با اشاره به اینکه در جایی پروژه مسکن را باید تعریف کنیم که متقاضی واقعی وجود داشته باشد افزود: متقاضی واقعی یعنی باید برای سازنده بازار تضمین شده باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمکهای ودیعه مسکن تصریح کرد: دو میلیون و دویست هزار نفر به صورت پیامکی ثبت نام کردند که حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبری نداشتند و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کد ملی معتبر پیامک داده بودند و به تدریج به بانک معرفی خواهند شد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند و ارتباط سیستمی ما با بانکها برقرار است.
او افزود: هیچ مانعی بر سر راه وجود ندارد هر آنچه که باید انجام میشد صورت گرفته است. ۵۰ میلیون تومان برای پایتخت، ۳۰ میلیون برای کلانشهرها و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان این وام در نظر گرفته شده است. برای اولین بار است که در کشور برای مستاجرین در این شرایط اقدامی صورت گرفته است.
او ادامه داد: پویش صاحبخانه خوب در شبکه ۲ سیما راهاندازی شد که به زودی در صدا و سیما از ۱۴۰ هزار صاحبخانه خوب تجلیل خواهیم کرد که اجارههای خود را افزایش ندادند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام سعی ما این است که مسکن به جریان پایدار تولید و عرضه تبدیل شود تا اعتماد به وجود آید. بین سازنده و مردم باید اعتماد ایجاد شود لذا مسکن باید در ریل طبیعی به دست مردم برسد.
اسلامی در خصوص صنعت هوایی کشور عنوان کرد: ایرلاینهای ما خریدار هواپیما هستند و با راهها و فرمولهایی که میدانند، هواپیمای مورد نیاز خود را تامین میکنند. امروز در شرایطی در کشور قرار داریم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در یکسری از مسیرها برخی سایزهای هواپیما مورد نیاز است که بتوانیم تعداد پرواز را به یک سری از شهرها و مقاصد بین المللی افزایش دهیم لذا با صندوق توسعه ملی هماهنگی شده تا تسهیلات در اختیار گذاشته شود، تا شرکتهای هواپیمایی به طریقی که میتوانند هواپیمای خود را تامین کنند.
او ادامه داد: ۷۰۰میلیون دلار در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاینها به دلیل کرونا بوده است. دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل به ایرلاینها و شرکتهای حمل و نقل ریلی تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاینها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.
اسلامی بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مجازاتهایی را برای متخلفین در نظر گرفته است افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و وزارتخانه پروتکلهای بهداشتی را نظارت میکنند .باید رعایت پروتکلها کنترل شود به محض اینکه شکایتی واصل شد موضوع را بررسی میکنیم لذا ضوابط قابل چانهزنی یا تخفیف نیست در ایران ستاد ملی تصمیم میگیرد و مصوبات آن لازم الاجرا است.
او افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت: برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاستها و سازو کار مطلوب فراهم میشد قطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود.
اسلامی اظهار کرد: پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار ۱۳ میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاستهای خصمانه آمریکا و با مزاحمتهای عملی این کشور و کمکهایی که به کشورهای همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته ۸ میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد لذا ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود ۷۰۰میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.
او حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب را سالانه ۹۰ میلیون تن بین کشورهای آسیای میانه و CIS با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود: برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت بندر چابهار در فاز یک توسعه این بندر جابجایی سالانه ۲ و نیم میلیون تن بود که هم اکنون به رقم ۸میلیون تن ظرفیت بندری رسیدیم.
او گفت: اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه گرچه از قبل وجود داشت، اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود، این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفههای مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و ۴ کشور منطقه به امضا رسیده است.
اسلامی ادامه داد: راه آهن زاهدان به بیرجند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، لذا هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.
او ساخت و تکمیل راه آهن رشت - آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهنهای آسیای میانه را از دیگر برنامههای این وزارتخانه دانست و افزود: با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویهای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.
انتهای پیام/