به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان در نشست بررسی روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راه آهن رشت - انزلی، به اهمیت و جایگاه این خط ریلی در روند توسعه کشور اشاره کرد و گفت: طرح راه آهن رشت - انزلی علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل بار و مسافر استان اهمیت دارد؛ در صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا نیز بسیار مهم است.
او بابیان اینکه لازم است تشریفات اداری و موانع پیشرفت پروژه راه آهن رشت – انزلی، بهطور مستمر پیگیری و بهسرعت برطرف شود، افزود: هرگونه تأخیر در اجرای این طرح مهم، قابل قبول نیست.
استاندار گیلان با بیان اینکه با راه اندازی این خط ریلی ۱۰ میلیون تن بر ظرفیت حمل و نقل کشور افزوده میشود، گفت: راه آهن رشت – انزلی از مهمترین طرح های ریلی کشور است که میتواند کشورهای شمالی و اروپایی را به شبه قاره هند متصل کند.
زارع با اشاره به پیگیریهای مستمر رئیس جمهوری، این پروژه را تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب و مهمترین طرح اقتصاد مقاومتی استان اعلام کرد که هرگونه تأخیر در اجرای آن قابل قبول نیست.
او به وجود برخی تنگناهای اعتباری در اجرای طرح های عمرانی اشاره کرد و افزود: این در حالی است که برای تکمیل راه آهن رشت – انزلی از آغازین روزهای سالجاری تزریق اعتبارات لازم صورت گرفت.
استاندار گیلان با یادآوری اینکه امروز کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد؛ شاخصه مدیر جهادی را شتاب بخشی برای پیشبرد امور خواند و بر ضرورت تسریع در روند اجرای طرح و پاسخگویی دستگاهها به استعلامات مرتبط تاکید کرد و گفت: لازم است در خصوص جابه جایی تاسیسات در مسیر اجرای طرح و خدمت رسانی هرچه بهتر، با جدیت گام برداشته شود.
زارع با بیان اینکه نباید کمبود مصالح روند اجرای فعالیتها را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: از پیمانکاران این طرح انتظار دارم با افزایش ماشین آلات راهسازی و مدیریت منابع، نسبت به شتاب بخشی فعالیتها اقدام کنند.
او گفت: همچنین بر لزوم پیگیری مستمر تشریفات اداری و گزارش دهی هفتگی تاکید دارم و در این راستا مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط با طرح و پیمانکاران باید گزارشهای خود را در بازه زمانی هر هفته، به معاونت عمرانی استانداری ارائه دهند.
در این نشست که علیاکبر مردی ، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲، مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط و پیمانکاران طرح نیز حضور داشتند؛ روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راه آهن رشت – انزلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
راه آهن رشت - انزلی به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل میکند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار اهمیت ویژهای دارد.
هم اکنون زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این مسیر ریلی در حال انجام است که قطعه ۶ به طول هفت کیلومتر آماده روسازی و ریل گذاری است.
انتهای پیام/م.ع