میزان مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی قزوین برای تولید برق، به یک سوم کاهش پیدا کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فرهود مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: در بازطراحی جدید نیروگاه شهید رجایی، هر هزار کیلووات برق در این نیروگاه تنها با استفاده از ۹۰ لیتر آب تولید و وارد شبکه برق کشور می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های حرارتی برق از جمله نیروگاه شهید رجایی با عمر مفید ۳۰ سال طراحی می‌شوند و با اقدامات نوسازی و بهسازی، طول عمر نیروگاه‌ها افزایش پیدا کند.

وی اقزود: در ایران نیروگاه‌هایی با قدمت ۵۰ سال داریم که با طراحی‌های جدید، طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

فرهود به موضوع کاهش مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی قزوین اشاره کرد و افزود: با اعمال تغییرات در فرایند تولید آب مقطر، حذف نشتی آب و بخار و شستشوی مدار‌های جریان آب و بخار، میزان مصرف آب برای تولید هر کیلووات برق به یک سوم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: نیروگاه‌های بخار برای تولید برق در دمای ۳۲ تا ۳۴ درجه سانتیگراد طراحی و ساخته شده اند و وقتی دمای هوا به ۴۰ درجه می‌رسد، در نتیجه راندمان نیروگاه کاهش پیدا می‌کند.

به گفته مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی، با بازطراحی سیستم‌های جدید آبرسانی به نیروگاه شهید رجایی، استفاده از سیستم‌های توزیع قطره‌ای آب، و همچنین بازسازی سیستم‌های خنک کننده، میزان حدر رفت آب در نیروگاه به شدت کاهش پیدا کرده است.

فرهود خاطرنشان کرد: در گذشته به ازای هر هزار کیلووات برق ۱۴۰ لیتر آب مصرف می‌شد که با اقدامات صورت گرفته، میزان مصرف آب به ۹۰ لیتر به ازای هر هزار کیلووات رسیده است.

وی افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل گرما و لزوم استفاده از سیستم‌های خنک کننده، میزان مصرف آب به ازای هر هزار کیلووات به ۹۵ لیتر در ساعت می‌رسد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار