هم اکنون وضعیت بازار نشر خوب نیست و فروش کتاب‌های دانشگاهی با مشکل مواجه شده است.

 

مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ناشران دانشگاهی گفت: هم اکنون وضعیت بازار نشر خوب نیست و فروش کتاب‌های دانشگاهی با مشکل مواجه شده است. طرح‌هایی مانند تابستانه کتاب بیشتر برای کتابفروش‌ها سودمند است و کتاب‌های دانشگاهی در این طرح‌ها فروخته نمی‌شود. برای همین حتی با وجود اجرای طرح تابستانه کتاب در شرایط فعلی اوضاع فروش کتاب‌های دانشگاهی خوب نیست. این وضعیت در تمام ناشران دانشگاهی دیده می‌شود و اختصاص به یک یا دو ناشر ندارد.


بیشتر بخوانید


او افزود: فروش کتاب‌های دانشگاهی ارتباط مستقیمی با بازگشایی دانشگاه‌ها دارد؛ در حال حاضر که دانشگاه‌ها باز نیست دانشجویی هم نیست که بخواهد کتاب هایش را تهیه کند. از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا تمام آموزش‌های دانشگاه‌ها مجازی شده است. در شرایط کنونی دانشجویان عملاً کتابی نمی‌خوانند.

مدیر مسئول انتشارات تایماز ادامه داد: در ایران به صورت‌های مختلف سیاست‌های حمایتی برای نشر در نظر می‌گیرند، اما این سیاست‌ها تاکنون جواب نداده و باعث نشده است، وضعیت نشر بهبود یابد. دولت با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی نشر الکترونیک بهتر از اعمال سیاست‌های حمایتی می‌تواند به صنعت نشر کمک کند.

باشعور بیان کرد: سیستم انتشار کتاب‌های دانشگاهی باید به سیستم نشر الکترونیک تبدیل شود. البته پیش از آن باید زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم شود. راه اندازی نشر الکترونیک به سرمایه‌ای عظیم نیاز دارد و ناشر این سرمایه عظیم را در اختیار ندارد؛ وگرنه ظرفیت انتشار کتاب الکترونیک در انتشاراتی‌ها وجود دارد. برای همین دولت باید زیرساخت‌های آن را فراهم کند تا ناشران بتوانند کتاب هایشان را به صورت الکترونیک منتشر و عرضه کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی
۰۹:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فقط بازار فروش کتابهای دانشگاهی نیست که سرد است، کلاً بازار فرهنگ کشور اینگونه است،ولی درمقال بازار لیگ برترفوتبال ونقل و انتقالات از این فساد خانه به فساد خانه دیگروبستن قراردادهای میلیاردی ازکیسه بیت المال برای یک فصل بسیار رونق دارد ودولتمردان هم به جد پای کارند تا فوتبال تعطیل نشود.فرهنگ ودانشگاه اگر مرد هم بمیرد!
آخرین اخبار