انجمن پرستاران جامعه‌نگر در بیانیه‌ای گشایش عرصه‌ای جدید توسط پرستاران، برای خدمت به مردم در فضا‌های غیر بیمارستانی را مطرح کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن پرستاران جامعه‌نگر به مناسبت هفته «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی»، در بیانیه‌ای، موضوع گشایش عرصه‌ای جدید توسط پرستاران برای خدمت به مردم در فضا‌های غیربیمارستانی را مطرح کرد.

در متن بیانیه انجمن پرستاران جامعه‌نگر به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هم‌زمان با هفته «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» فصل جدیدی در فعالیت‌های اجتماعی، حرفه‌ای و سلامت‌محور پرستاری ایران اسلامی رقم خورد، در این اقدام مبارک، صاحبان علم مراقبت باهدف تکمیل پازل خدمت به مردم، باکیفیت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به بیمارستان‌ها، به کمک دولت‌مردان و سازمان‌های بیمه‌گر آمده‌اند تا در جلوگیری از اتلاف منابع محدود، هدفمندسازی هزینه‌های نظام سلامت و توسعه دسترسی آحاد مردم به خدمات درمانی و مراقبتی آن‌هم در منزل و در سطح جامعه نقشی اساسی ایفا کنند. انجمن پرستاران جامعه نگر با رویکردی جامع‌نگر و خانواده محور به میدان آمده است تا با مشارکت طلبی از جامعه بزرگ پرستاری کشور از جوانان تا بازنشستگان و با ارائه خدمت در این عرصه جدید از بار بیمارستان‌ها به‌ویژه در همین ایام کرونایی بکاهد و به رفع خستگی مزمن همکاران بالینی خود کمک کنند و هم‌زمان نیز موجبات آرامش روانی بیماران و خانواده‌های آنان را فراهم آورد.

در الگوی جمعیتی فعلی کشور که بیماری‌های مزمن به ویژه در سالمندان افزایش یافته است تغییر رفتار و نگاه سنتی بیمارستان محور به مدل مبتنی بر مراقبت یکپارچه و جامعه نگر؛ هم برای زمان فعلی و هم برای دوران پسا کرونا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، هم چنین عنایت به تغییرات مداوم و فن‌آوری‌های جدید نیز یک امر مهم و حیاتی می‌باشد.

تبعا تشکیل و فعالیت رسمی انجمن پرستاران جامعه نگر که متشکل از مراکز پرستاری در منزل می‌باشد، در این شرایط و در روز‌های پر التهاب و نفس‌گیر متأثر از هجوم ویروس منحوس کووید ۱۹، حرکتی فداکارانه از پرستاران در سطح جامعه خواهد بود که نه تنها پازل خدمت را به نفع مردم تکمیل می‌کند، بلکه عرصه مبارزه و دفاع همه‌جانبه مدافعان سلامت و پرستاران را علاوه بر بیمارستان‌ها تا منازل بیماران عمق می‌بخشد و ان‌شاالله در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق شعار «در منزل هر بیمار یک پرستار» خواهیم بود.

انجمن مراکز هوم‌کر و پرستاران جامعه نگر معتقدند اکنون‌که پرستاران فرهیخته و عزیز ما به‌عنوان مجاهدان خدوم، مظلوم و بی‌تکلف در خط اول این مبارزه نفس‌گیر در بیمارستان‌ها با تقدیم هزاران مبتلا و ده‌ها شهید لحظه و ثانیه‌ای درنگ نکرده و به جان‌فشانی‌های خود ادامه می‌دهند، حقاً و انصافاً زمان آن فرارسیده که از جوانان تا بازنشستگان پرستار با پیوستن به نهضت «پرستاری جامعه نگر» به یاری همکاران خود در بالین بشتابند و در خارج بیمارستان‌ها، با محوریت مراکز هوم‌کر و با تکیه‌بر علم و دانش خود، نقش‌آفرینی کنند. در شرایطی که سایر کشور‌های دنیا نیز مدت‌هاست با تغییر رویکرد از فضای بسته، محدود و پرهزینه بیمارستان‌ها به سطح جامعه و خارج از حصار و چارچوب بخش‌های بستری آمده‌اند، لازم است ضمن دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت به رضایتمندی حداکثری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها دست یازید تا در موضوع کرونا موفق‌تر عمل نماییم.


بیشتر بخوانید


ما نیز امیدواریم مسئولین کشورمان با استقبال از اقدام ارزشمند «انجمن مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری»، این نهضت در کشور جان بگیرد تا هم به اهداف مقدس خود دست یابند و هم با تکیه‌بر دانش، بینش و تجربه‌ای با قدمت حدود یک قرن و اندی از پرستاری حرفه‌ای؛ مردم و نظام سلامت را از خدمات نوین، با این رویکرد جدید و چندجانبه همانند استفاده از فناوری‌های پیشرفته و مناسب، تله نرسینگ (پرستاری از راه دور) و مشورت‌های حضوری و غیرحضوری و ... بهره‌مند نمایند.

همان‌گونه که تأکید شد بی‌شک این حرکت مبارک در راستای هدف‌هایی هم چون؛ کاهش فشار‌های کاری بر بیمارستان‌ها، کاهش هزینه‌های نظام سلامت، کاهش عفونت‌های بیمارستانی، دسترسی آسان مردم به خدمات، رضایت مددجویان با افزایش کیفیت خدمات و افزایش بهره‌وری و ایمنی و توجه ویژه به مسائل روحی روانی و خانوادگی ایجاد می‌گردد.

مردم عزیز ایران اسلامی مطمئن باشند به لطف الهی انجمن یادشده، با مشارکت مراکز هوم‌کر و با بهره‌گیری از خرد جمعی و با حمایت همه‌جانبه سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری و با پشتوانه حدود ۱۷۰۰ مرکز با برخورداری از پرستاران تخصصی؛ شروع به فعالیت می‌نماید تا در جهت ساماندهی و توسعه مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل و جامعه پیش برود.

امید است با تعامل، اتحاد، همراهی و همدلی مسئولین محترم، مردم عزیز و پرستاران فرهیخته بتوانیم گام‌های مثبت بیشتری در جهت اهداف متعالی نظام سلامت برداریم و آینده‌ای روشن برای کشور عزیزمان را رقم زنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار