روحانی گفت: دولت به تامین امنیت غذایی و آبادانی مرزها، توجه خاص و ویژه دارد.

افتتاح پروژه عظیم سامانه گرمسیری در استان کرمانشاهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در هجدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی عمرانی، تولیدی و زیربنایی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، گفت: یکی از آرزوهای ما در دوران جنگ این بود تا مردم مناطق مرزی بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره‌برداری کنند که امروز این آرزو با افتتاح آبیاری و زهکشی ۲۳ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان‌های کرمانشاه و ایلام به بار نشست.

او افزود: مردم امروز شاهد افتتاح یکی از طرح های بزرگ آب و خاک در مناطق مرزی کشور هستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این افتتاح دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی و جنوبی و قراویز تحت تاثیر این سیستم آبیاری و زهکشی قرار می‌گیرد و مردم این منطقه شاهد آبادانی خواهد بود.

روحانی با قدردانی از دست اندرکاران وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و پیمانکاران این طرح بزرگ، دستیابی ملت به این طرح بسیار بزرگ را به مردم ایران تبریک گفت.

او بیان کرد: امروز ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی با اقدامات مهمی که در سالیان گذشته انجام گرفته به بهره برداری رسیده است.

روحانی ادامه داد: برای من این طرح لذت بخش تر از طرح‌هایی است که در این هفته افتتاح شده اند، از پیرانشهر تا خرمشهر از غرب تا جنوب یکی از آرزوها این است که بتوانیم این مناطق  را آباد کنیم.  

او افزود: طرحی که امروز افتتاح شده در سال ۷۶  مورد بررسی قرار دادیم و در سال ۸۱ و ۸۲ این طرح پیگیری کردیم  و باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که نیازمند کمک صندوق بودیم و  ۸ میلیارد دلار درخواست کردیم و ایشان  موافقت کردند و  این کاربزرگ درسال ۹۳ تحرک اصلی پیداکرد وشاهدافتتاح بخش بزرگی از آن هستیم.

روحانی اضافه کرد: از ۴۷ طرح آبی در کشور و رودخانه های مرزی که داریم، قبل از انقلاب تنها یک سد مرزی ساخته شده و آن سد خداآفرین ارس بوده است و بقیه طرح ها یعنی ۲۸ سد در دولت های پیشین و ۲۴ سد در این دولت بعد از انقلاب ساخته و آماده شده است. این به آن معنا است که انقلاب اسلامی همواره برای امنیت غذایی از یک طرف و آبادانی مرزها از سوی دیگر توجه خاص و ویژه داشته است.

او به افتتاح تونل نوسود اشاره کرد و گفت: تونل جدید نوسود که ازشگفتی های مهندسی بود به اتمام رسید و این طرح برای ما بسیار مهم است.

روحانی ادامه داد: سدها، شبکه ها و تونل ها در برنامه های قبلی افتتاح شده و اکنون به محصول رسیده است و امیداریم تاپایان سال  ۳۵ هزار هکتار دیگر از این طرح به  بهره برداری برسد.

رئیس جمهور گفت: بسیار برای ما مهم است که روی پای خودمان بایستیم و نیازی به دیگران برای تامین مواد غذایی نداشته باشیم و جز افتخارات ملی است که تحول بزرگی در بخش آب و خاک داشتیم.

روحانی گفت: استان های کرمانشاه و ایلام که سال ها در جنگ تحمیلی بودند امروز شاهد تحول در کشاورزی هستند و کشاورزان  در سال دو تا سه نوبت می‌توان از اراضی کشاورزی بهره برداری کنند.

 او افزود: تنها ۱۸ درصد از اراضی کشور آبی هستند و همین میزان ۴۰ درصد مواد غذایی را تامین می‌کند.

روحانی  با بیان اینکه با افتتاح این طرح محصول کشاورزی منطقه به ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند گفت: ما با حساسیت این طرح ها را برای تکمیل تا پایان امسال و پایان دولت دنبال می کنیم. ان شاالله تا لحظه آخر دولت، کارگزاران، استانداران و پیمانکاران و در دولت های بعد این طرح ها ادامه پیدا می کنند. 

رئیس جمهور عنوان کرد: می خواهم از ۲۰۰ شرکت پیمانکاری که در این پروژه عظیم کار کردند که یکی از شرکت های مهم قرارگاه خاتم الانبیا بود و تمام مهندسین مشاور که سرپرستی و مشاوره داشتند تشکر می کنم. می دانم چقدر این کار بزرگ و عظیم بوده است و الحمدلله بخش عظیم آن امروز به ثمر رسیده و ان شاءالله بخش دیگر آن تا پایان سال در مقاطع مختلف به ثمر می رسد.

او در پایان گفت: آمریکا و صهیونیسم بدانند علیرغم تحریم‌ها ملت بزرگ ایران همیشه پیروز است و در مقابل مشکلات ایستادگی خواهد کرد.

بهره برداری از   ۲۱ هزار و ۵۹۰ هکتار از شبکه سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه

 ۲۱ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه با سرمایه گذاری ۴۷۵۰ میلیون ریال از مزایای این طرح بهره مند می شوند و برای ۸ هزار و ۶۳۶ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی،ایجاد اشتغال پایدار ،رشد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت کشاورزان ، افزایش راندمان آبیاری و ارتقاء بهره‌وری آب،تأمین آب پایدار و کاهش اثرات خشکسالی از جمله مزایای پروژه عظیم سامانه گرمسیری است که در مجموع ۱۷۷۳ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است.

دو پست برق ۶۳ کیلوولتی همراه با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق از دیگر طرح‌هایی است که در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بهره برداری ‌رسید.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.