ردپای نمایش و نمایش عروسکی در شعر شاعرانی چون خیام، عطار، نظامی و خاقانی در ترویج فرهنگ اصیل ایرانی دیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، لطفی نژاد، کارشناس مرکز  تولید تئاتر و تئاتر عروسکی  کانون پرورش فكرى البرز گفت: زندگی مردم ایران در گذشته‌های  دور  بیشتر به شکل چادر نشینی بود  و وقتی مردم بعد کار روزانه  شب‌ها کنار آتش می‌نشستند و گپ و گفت می‌کردند، آتش باعث ایجاد سایه روی چادرها مى شد  و این آغازی بر نمایش سایه‌ای بود که افراد با سایه‌های خودشان و بعد با ابزارهای ساده  زندگی روزمزه‌شان، نمایش اجرا می‌کردند.

لطفی نژاد افزود:  رد پای نمایش و نمایش عروسکی در شعر شاعرانی چون خیام، عطار، نظامی و خاقانی و دلایلی مبنی بر داشتن تجربه دیدن نمایش توسط این افراد و استفاده از تمثیل و استعاره در قیاس با زندگی واقعی دیده شده است.

کارشناس مرکز  تولید تئاتر و تئاتر عروسکی  کانون پرورش فكرى البرز گفت: تاریخ هنر نمایش و نمایش عروسکی در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره‌های صفویه و قاجاریه و دوره‌ی معاصر و استفاده از نمایش به عنوان ابزاری برای آگاه کردن مردم، سیر تحولی تئاتر  با توجه به تبادلات فرهنگی بین ایران و دیگر کشورهایی با تمدن‌های طولانی مثل هند و چین را بیشتر نمایان می کند.

کارشناس مرکز  تولید تئاتر و تئاتر عروسکی  کانون پرورش فكرى البرز افزود:  جاده ابریشم که  مسیری برای بازرگانی و تجارت بین کشورهابود در ترویج فرهنگ و تاثیر آن در قصه‌گویی و نمایش ایران، چین وهند نقش مهمی بود .

انتهاى پيام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار