آمیتیس رمضانی گفت: با توجه به افزایش بیماران کرونایی و اشغال تخت‌های بیمارستانی، جان سایر بیماران در خطر است.

آمیتیس رمضانی دبیر متخصصان بیماری‌های عفونی ایران و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا بسیار مسری است و هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است، بنابراین تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است. ویروس‌ها در بیرون از بدن موجودات زنده به هیچ عنوان قابلیت فعالیت  ندارند. این نوع ویروس شبیه به تمام ویروس‌های دیگر است، و تنها تفاوت در سرعت انتقال آن است.

او در ادامه افزود: امکان قطع زنجیره این ویروس وجود دارد و تنها راهکار آن  رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است؛ بهتر است تمام افراد این موضوع را جدی بگیرند.

چرا توجه کردن به نکات بهداشتی بسیار مهم است؟

رمضانی بیان کرد: اگر فرد مبتلا هنگام حضور در جامعه ماسک بزند و فاصله فیزیکی خود را با دیگران به خوبی رعایت کند، در این صورت دیگر منتقل کننده نخواهد بود در غیر اینصورت به راحتی ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد کرد؛ و اگر مراقب نباشیم این اتفاق در مجالس و دورهمی‌ها هم رخ خواهد داد که منجر به ادامه چرخه انتقال و تشدید بیماری می‌شود. 

ویروس کرونا

او با اشاره به مشکلاتی که بازگشایی مجدد به وجود آورده است، بیان کرد: متاسفانه مردم در بازگشایی مجدد کسب و کارها و کاهش محدودیت‌ها، تمام موارد را جدی نگرفته و همه چیز عادی سازی شد و این امر فشار را بر کادر درمان تشدید کرد، در حالی که انتظار داشتیم به شرایط پسا کرونا وارد شویم اما کاملا عکس این موضوع اتفاق افتاد.

رمضانی تصریح کرد: امروزه ما با حجم زیادی از عمل‌های غیر اورژانسی  روبه‌رو هستیم که بیماران کرونایی هم به آن‌ها افزوده شده‌اند، مساله‌ای که جان بیماران غیر کرونایی را هم تهدید کرده و موجب مرگ تعدادی از آن‌ها شده است، در واقع موج دومی وجود ندارد و باید گفته شود که این روند صعودی ادامه همان موج اول است و اصلا به آن زمان داده نشد که به پسا کرونا تبدیل شود. یکی از نگرانی‌های اصلی ما خستگی کادر درمان است که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند حتما عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. بهتر است که تمام ما بیماری را به صورت خفیف مبتلا شویم تا این که به طور سخت درگیر شویم.

او افزود: از طرفی دیگر ما باید به فکر خانواده و اطرافیانمان باشیم، زیرا ممکن است بدون علامت باشیم و همه را مبتلا کنیم به همین دلیل باید تمام نکات مورد توجه قرار بگیرد و سهل انگاری اتفاق نیفتد.


بیشتر بخوانید


این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که طبق تحقیقات به دست آمده نباید از تست‌های تشخیصی، برای هر نوع آزمایشی استفاده شود، تصریح کرد:  به عنوان مثال تست‌های سرولوژی در هر زمانی برای تشخیص بیماری‌های ساده استفاده نمی‌شود و تنها در صورت مشاهده بیماری حاد به کار گرفته خواهد شد؛ در واقع از این نوع تست برای کار‌های تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

او گفت: آنتی بادی‌هایی که از طریق آزمایش خون مورد بررسی قرار می‌گیرند، معمولا نیاز به زمان دارند تا مثبت شوند. وقتی افراد در مراحل حاد بیماری قرار داشته و دارای علائم شدید یا سایر نشانه‌های سخت کرونا هستند، تست سرولوژی برای آن‌ها استفاده می‌شود . البته ممکن است به دلیل پیچیدگی ویروس جواب منفی هم شود، بنابراین نباید اطمینان صددرصد به این آزمایش‌ها داشته باشیم و هر  فردی با داشتن علائم اولیه کرونا باید نسبت به قرنطینه خود حداقل تا ۱۰ روز اقدام کند و پس از آن مجددا آزمایش سرولوژی انجام داده  و نتیجه آن را بررسی کند.

ویروس کرونا

این متخصص عفونی بیان کرد: تست‌های ملکولی (PCR) بهترین راه تشخیص بیماری کووید ۱۹ است. در حال حاضر در مرحله حاد بیماری که تکثیر ویروس در بدن بیشتر است،  این تست‌ها دقت بالاتری دارند و باید به این نکته توجه داشت که نمونه گیری  از حلق و بینی  با هم نتیجه دقیق‌تری در جواب آزمایش نشان می دهد. 

تا چه زمانی مسری بودن بیماری ادامه دارد؟

رمضانی با بیان اینکه  میزان عفونت زایی یک فرد با گذشت زمان بعد از ابتلا کم خواهد شد، تصریح کرد: فرد در ۲ روز ابتدایی ابتلا به ویروس کرونا بیشترین میزان ویروس را دارد و به تدریج با شروع بهبودی این میزان کمتر خواهد شد تا زمانی که کاملا بار ویروس در بدن به صفر برسد. زمانی که فرد از قرنطینه خارج شد باز هم فاصله گذاری و استفاده از ماسک را باید به مدت ۲ هفته رعایت کند که در صورت ادامه تکثیر ویروس، از انتشار آن جلوگیری شود.

او با اشاره به این که افراد می‌توانند از  ماسک جراحی و طبی برای حفاظت از خود  استفاده کنند، گفت: استفاده از ماسک‌های سوپاپ دار برای افراد عادی توصیه نمی‌شود، زیرا اگر فرد مبتلا یا ناقل باشد از طریق این نوع ماسک می‌تواند ویروس را به خارج انتقال دهد. این نوع ماسک‌ها تنها برای کادر درمان آن هم به دلیل شرایط موجود در بیمارستان باید استفاده شود.

رمضانی درباره استفاده از دستکش نیز تاکید کرد: استفاده از دستکش اطمینان کاذب ایجاد می‌کند، ما تصور می‌کنیم با دستکش دستمان با جایی تماس ندارد در حالی که چنین تصوری اشتباه است و حتی می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار