به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید عزیزینژاد بنیانگذار طرح مصحف به قلم «واضح» در نشست خبری با اهالی رسانه درباره این قرآن اظهار داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه شدند، همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست. کار من تولید سرویسهای اینترنتی است و با روش و راهکار جدید و نوآورانه سروکار دارم.
وی درباره شکلگیری این طرح بیان کرد: در حوزههای فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند، اما نیازهای آنها در قالبهای سنتی است. به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرنتر این نیاز را بهروز کنیم. در طراحی پروژه مصحف «واضح» ما از تمام ظرفیتهای مجازی و مدرن و گوشیهای هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامهها سازگار باشد.
محسن سلیمانی مدیر هنری طرح قرآن «واضح» گفت: طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از طریق این طراحی ها برطرف شده است. خیلی از این فونتها را دیدهاید و میشناسید و هر روز با آن سروکار دارید. به جرأت میتوانم بگویم رضا بختیاریفرد و امید امامیان از پیشروهای طراحی فونت هستند.
رضا بختیاریفرد طراح قلم و فونت واضح درباره تایپ فیس گفت: واقعیت این است طراحان تایپ خیلی دیده نمیشوند، اما حضورشان در جامعه جدی است و یکی از مهمترین بخشهای نوشتاری سطح شهر و ... به حساب میآیند.
وی بیان کرد: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و تنها انجام دادن آن سخت است؛ چه برسد به اینکه در این حوزه کار تیمی انجام دهیم. ولی ما این خطر را کردیم تا به کیفیت بالایی برسیم.
امید امامیان دیگر طراح فونت واضح نیز گفت: من و رضا بختیاریفرد بعد از اتمام دانشگاه و بعد از سربازی، به این فکر افتادیم که آیا میشود کار طراحی فونت را به صورت گروهی انجام دهیم یا نه. در سال ۹۶ آقای عزیزنژاد پیشنهاد طراحی تایپ فیس قرآنی متناسب با صفحات وب و موبایل را به ما داد و ما هم قبول کردیم. قبل از شروع کار، به موزه قرآن کریم و آستان قدس رضوی رفتیم و به بررسی فونتها پرداختیم و پس از آن فونت واضح را طراحی کردیم.
وی بیان کرد: خرداد ۹۶ بعد از هشت ماه، ورژن اولیه قلم واضح را رونمایی کردیم و مدتی آن را آزمایش کردیم و نتایج دیگری را بررسی کردیم تا به اینجا رسیدیم.
سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف شریف، با اشاره به اولین قرآنهای گردآوری شده، گفت: هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بوده و بر هم تاثیر داشتهاند. اما قرآنسازی و کتابسازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد، ماندگاری این هنر است.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: در این کتاب سعی کردیم از این اصالت استفاده کنیم و از تکنولوژی نیز بهره گرفتیم تا طراحی جدیدی را به نمایش بگذاریم.
این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: در این قرآن سعی کردیم از شیوههای مدرنی استفاده کنیم که ریشههایش در گذشته و سنت باشد. صفحهآراییهای آن هم شبیه به اشکال گذشته است. بنابراین سعی کردیم با نگاه مینیمال طراحی را انجام دهیم تا مخاطبان به ویژه جوانان جذب شوند. این مصحف جلدسازی خاص و تفکیک شده با عطف ویژه دارد. از حروف کوفی برای تزئین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزئین مصحف استفاده شد.
رضا بختیاریفرد هم گفت: وقتی سیر تکامل خوشنویسی را میبینیم متوجه میشویم که دستگاههای خطی برای یک نیاز طراحی شدند.به جایی رسیدیم که با خط نسخ قرآن نگارش میشد، اما در این پروژه طراحی فونت و خط بر اساس نیاز روز جامعه انجام شده است. خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.
عزیزینژاد گفت: هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردیتر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن نیز بود که رابطهها را متحول کند، اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیتهای مختلف داشته باشیم. بخشهای دیگر این پروژه شامل ایجاد تحول در مکانیسمهای کتاب است. وقتی بخش خصوصی وارد کار میشود ملاحظات تفاوت میکند و کار با راندمان بهتری انجام میشود؛ به همین دلیل برخی از موانع موجود سر راه را پشت سر گذاشتیم.
وی همچنین درباره تفاوت این خط با خط عثمان طه که مناسب قاریان قرآنی است، بیان کرد: اینکه چرا عثمان طه فراگیر است موضوعی جدا است؛ جنبههای خوب و عالی که در فونت عثمان طه است در خط ما نیز رعایت شده است. اینکه چه هنر و نبوغی بوده که در ۶۰۰ صفحه این خط را به صورت دستی تدوین کند، بحثی جدا است؛ اما قرآنی که قرار است ما رونمایی کنیم تمام نکات لازم برای قاریان و حافظان قرآن را نیز در بردارد. لازم است تاکید کنم ما در شکل کتابت قرآن وارد نشدیم و به همین دلیل این مصحف میتواند از نظر رسم الخط در خارج ایران نیز منتشر شود.
انتهای پیام/
این قران زیبا که یافت نمیشه داخل فروشگاه ها
ایا مجدد چاپ وانتشار میشه لطف پیگیری کنید اطلاع بدید