افتتاح ۱۱۰۰ میلیارد ریال پروژه گازرسانی در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه از افتتاح پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد ریال در استان همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سیروس شهبازی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت پوشش شبکه گاز در استان کرمانشاه، از وجود نزدیک به ۶۰۰ هزار مشترک در استان خبر داد و گفت : در حال حاضر ۹۹ درصد خانوار‌های شهری در قالب ۲۸ شهر و ۷۵ درصد خانوار‌های روستایی در قالب بیش از ۱۴۷۰ روستا از نعمت گاز برخوردار هستند.

او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۱۳ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف می‌شود، گفت : مجموع گاز مصرفی استان در سال گذشته ۴.۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

او میانگین پوشش گاز در سطح استان کرمانشاه را در ۹۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی که در دست انجام داریم، این ضریب نفوذ به ۹۸ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان از وضعیت پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا در استان هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین این پروژه‌ها گازرسانی به چهار شهر نودشه، نوسود، ازگله و ریجاب است که گازرسانی به شهر نودشه حدود دو هفته قبل به اتمام رسید و این شهر به شبکه سراسری گاز متصل شد و کار‌های علمک‌گذاری در حال انجام است.

 شهبازی گفت: در شهر نوسود نیز ۹۵ درصد شبکه داخلی انجام شده و بخش کمی از کار باقی مانده که این شهر نیز تا پایان سال گازرسانی خواهد شد.

او افزود: در شهر‌های ازگله و ریجاب نیز شبکه داخلی کار شده و فقط خط مسیر باقی مانده که این دو شهر نیز تا نیمه اول سال آینده به شبکه گاز متصل می‌شوند.

گازرسانی به ۵۲۰ روستا در دست انجام است

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه درباره وضعیت گازرسانی به روستا‌های استان گفت: از ۲۵۴۰ روستای دارای سکنه در استان کرمانشاه بیش از ۱۴۷۰ روستا به شبکه گاز متصل است.

شهبازی با اشاره به در دست اجرا بودن گازرسانی به ۵۲۰ روستای استان، پیشرفت فیزیکی گازرسانی به این روستا‌ها را از ۳۰ تا ۹۵ درصد اعلام کرد.

او با اشاره به هدفگذاری که قرار بود تا افق ۱۳۹۹ همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه گاز متصل شوند، افزود: در استان کرمانشاه ۱۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که نزدیک به ۱۴۰۰ مورد آن‌ها گازدار شده و عمده روستا‌های باقی مانده نیز تا پایان امسال به شبکه گاز متصل می‌شوند.

او سپس درباره اقدامات انجام شده گفت: پارسال ۱۹۲ روستا و ۲۱۳ واحد صنعتی در استان به شبکه گاز متصل شدند که با اجرای این طرح‌ها ۲۵۰ هزار مترمکعب گاز جایگزین مصرف سوخت‌های مایع شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه اعتباز هزینه شده برای پروژه‌های پارسال را نزدیک به سه هزار میلیار ریال عنوان کرد.

شهبازی افزود: امسال هم بنا داریم گازرسانی به ۳۰۰ روستا و واحد صنعتی را با اعتبار حدود چهار هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری برسانیم.

او ادامه داد: از این تعداد پروژه، گازرسانی به ۱۷۶ روستا و واحد صنعتی با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه از جهشی که از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه گازرسانی در استان ایجاد شده هم یاد کرد و ادامه داد: در این مدت افزایش ۷۰۰ درصدی گازرسانی به روستا‌ها را داشتیم، به گونه‌ای که تعداد روستا‌های گازدار استان از ۲۰۹ روستا در سال ۱۳۹۲ اکنون به بیش از ۱۴۷۰ روستا رسیده است.

شهبازی از افزایش ۹۵ درصدی شبکه‌گذاری (اجرای سالیانه حدود هزار کیلومتر شبکه)، افزایش ۸۳ درصدی گازرسانی به صنایع و افزایش ۵۲ درصدی اشتراک پذیری (اضافه شدن سالانه ۲۵ هزار مشترک) در این مدت هم خبر داد.

مطالبات ۲۱۵۰ میلیاردی از مشترکین گاز

او اشاره‌ای هم به مطالبات حدود ۲۱۵۰ میلیارد ریالی این شرکت از مشترکین در بخش‌های خانگی، اداری و صنایع داشت و گفت: صنایع پرمصرف سهم بیشتری از مطالبات را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه از تاثیر کرونا بر افزایش مطالبات شرکت گاز استان هم یاد کرد و گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا حدود دو تا سه ماه کنتورخوانی به تعویق افتاد و همین امر به افزایش ۲۰ درصدی مطالبات ما منجر شد.

شهبازی پرداخت مطالبات را ضروری دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم کار‌های عمرانی و توسعه‌ای را پیش ببریم، نیازمند وصول مطالبات هستیم.

او ادامه داد: در کنار هزینه‌ای که برای پروژه‌های جدید داریم، سلالانه حدود سه تا چهار هزار میلیارد ریال نیز هزینه نگهداری و نوسازی تاسیسات می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون خبری از افزایش تعرفه گاز نیست، ادامه داد: طرح حذف قبوض کاغذی را امسال هم با جدیت پیش می‌بریم.

برآورد ۵۰۰۰ انشعاب غیرمجاز گاز در کرمانشاه

شهبازی درباره وضعیت انشعابات غیرمجاز گاز در استان افزود: برآورد ما این است که پنج هزار انشعاب غیرمجاز در کرمانشاه داریم که عمدتا در مناطق حاشیه شهر و مربوط به خانه‌هایی است که مجوز ساخت و ساز ندارند.

او با بیان اینکه در این انشعابات غیرمجاز از اتصالات و تاسیسات غیرمجاز استفاده می‌شود، گفت: علاوه بر خطر انفجاری که این انشعابات ایجاد می‌کند، از بیمه انفجار و آتش‌سوزی که برای سایر مشترکین از سوی شرکت گاز برقرار می‌شود، برای این انشعابات خبری نیست.

شهبازی اشاره‌ای هم به سابقه تاسیس شرکت گاز استان کرمانشاه از سال ۱۳۷۲ داشت و با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به هفت هزار نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند، گفت: تلاش می‌کنیم تا افق ۱۴۰۴ جزو ۱۰ شرکت برتر کشور باشیم که اکنون در جایگاه ۱۴ قرار داریم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار